Forum

Undgå ukrudt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine K, 21. april 2017 kl. 22.42

Hej.

Jeg er haveejer for andet år i træk. Efter erfaringer fra forrige sæson kunne jeg virkelig godt bruge lidt råd til, hvordan man kan mindske ukrudt i køkkenhaven.

Jeg har en stor køkkenhave og brugte stort set al min havetid sidste år på at fjerne ukrudt. Særligt synes jeg, det er frustrerende at fjerne ukrudtet mellem rækkerne af grøntsager. Jeg har overvejet at dække det med flis, grannåle eller andet, men kan læse mig frem til, at det kan give problemer med kvælstofindholdet og surhedsgraden i jorden.

Er der nogle, der har gode erfaringer og råd?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. april 2017 kl. 23.55

Nu skriver du ikke hvad der var på arealet før, men det lyder som om der er en stor pulje af ukrudsfrø i jorden.
Hvis du er flittig til at luge inden ukrudtet sætter frø og passer på ikke at komme frø på komposten, så burde det blive bedre år for år. Der vil selvfølgelig komme nogle nye frø med vinden, men det vil som regel være en overkommelig opgave.

Du kan undertrykke ukrudtet i nogen grad med græsafklip, rabarberblade eller et par cm kommunekompost lagt ud på jorden efter du har gødet og dine afgrøder er godt i gang.
Det kan give andre problemer. Fuglene graver f.eks. i græsafklippet og det kan gå ud over sarte planter. Det er en afvejning man må lave.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 22. april 2017 kl. 0.09

Fordelene ved at dække jorden af overstiger langt ulemperne, som snarere er teoretiske.

Se denne artikel: en.wikipedia.org/wiki/Mulch

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. april 2017 kl. 0.15

Det er altså min praktiske erfaring at fuglenes interesse for græsafklippet kan være et problem. Dels kan sarte planter blive ødelagt, dels kan salat ol. blive fedtet så meget ind i det at man må bruge for meget tid på vaske det. Jeg bruger det, men jeg er meget selektiv med hvor og hvornår det bliver lagt.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. april 2017 kl. 8.46

Hej Trine

Nu skriver du en "stor køkkenhave", men angiver ikke nærmere, hvor stor den er.

Jeg har i år haft en køkkenhave på ca. 400 kvadratmeter, som i alle årene har fået det meste al min fritid i april og maj måned. Der er sikkert ting jeg kunne og kan gøre bedre, men i april og maj vil der altid være gang i arbejdstøjet - også lugearbejdet. Der er dog to tips jeg vil give dig, som har hjulpet mig:

1)
Haven er opdelt i faste bede med gange imellem.
De første 10 år brugte jeg al for meget tid på at luge i gangene. Efter mange afprøvninger, havebesøg og gode råd nåede jeg frem til at lægge fliser i gangene. Jeg valgte 50 X 50 fliser, som gerne måtte have været 60 eller mere i bredden, men jo bredere gang desto mindre dyrkningsjord.

2)
Opstil en målsætning om, at bar jord ikke må forekomme. Altid dækket af enten planter i vækst eller dødt organisk materiale. Det kan ikke praktiseres 100 %, men hav det som sagt som en målsætning du seriøst prøver at følge.

Og så lige en slutbemærkning: En stor køkkenhave er lig med meget arbejde - også lugearbejde - og man skal holde af den del også. Gør du ikke det, så sæt ambitionerne ned. Du kan f.eks. lægge halvdelen brak ved at så en grøngødning der og bruge det som sædskifte.

Den arbejdsfri eller "nemme" køkkenhave findes ikke.

God havelyst :)

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. april 2017 kl. 8.47

i 25 år skulle være tilføjet :)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 22. april 2017 kl. 9.11

Jeg gør det, at jeg hakker/luger ukrudtet mens det er småt og ikke har sat frø og så lader jeg det ligge og blive til muld mellem rækkerne. Det holder tillige noget af det nye ukrudt fra at komme op - men som Tom så rigtigt skriver, så kan man ikke undgå arbejdet, så tilpas havestørrelsen til hvad man kan overskue. ;)

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine K, 22. april 2017 kl. 12.23

Tusinde tak for svarene.

I har fuldstændig ret i, at en fornuftig løsning ville være at skære ned på mængden af køkkenhave (ca. 400-500 kvm), men jeg er egentligt glad for den. Jeg har heller ikke noget imod arbejdet, men det tager tiden fra blomsterbede osv.
Jeg er nybegynder i haveverdenen, og derfor er der helt sikkert masser af ting, der kan optimeres. En ting, jeg gerne vil optimere er lugning mellem rækkerne, fordi det virker lidt meningsløst :)

Fliserne mellem rækkerne er en rigtig god ide, det kunne nok godt være en løsning.

Hvilket dødt organisk materiale bruger I?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. april 2017 kl. 17.58

Og en advarsel: Jeg har dårlig erfaring med græsafklip ved jordbærplanter, det bliver det rene (Vinbjerg-) snegleparadis. :-P

Der en en grund til, at halm er meget bedre- eller fyrre-/grannåle. ;-)

Mvh
Tine

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. april 2017 kl. 19.58

@Trine

Er køkkenhaven ét stort bed, som et markstykke?

Af dødt organisk materiale bruger jeg hvad jeg har til vinterdækning, i bede med større planter bruger jeg grov kompost og i såbede bruger jeg ingenting p.g.a. en større snegleplage.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 23. april 2017 kl. 15.19

Lugearbejde i gangene gider jeg heller ikke, så da vi anlagde køkkenhaven i haven til vores sommerhus (der havde været kvikgræs og meterhøje brændenælder, og ingen havde dyrket noget i 30 år), blev ukrudtet fjernet, så godt, det lod sig gøre. Derefter blev bedene afsat, og i gangene lagde jeg et tykt lag (våde) aviser. Ovenpå aviserne kom der de første år et tykt lag halm, fordi det havde vi. Senere er halmen erstattet med flis. Materialet nedbrydes selvfølgelig og må af og til fjernes og erstattes med nyt.

Det er også godt at dyrke kartofler eller hvidkål et par år, til det værste ukrudt er bekæmpet.

Bede i pallekraver med aviser i bunden er også rimelig lette at holde (til de sartere planter og til jordbær, så man ikke skal kravle, når de skal høstes.

Under bærbuske kan også bruges aviser til dække. Læg noget pænere ovenpå, så aviserne ikke blæser væk. Det giver et pusterum, hvor man kan jagte det ukrudt, der pibler op fra jordens frøbank alle andre steder.

Og kan kvikgræs og mælkebøtter blive til kompost? Ja, det går fint, bare det holdes helt dækket et par år. Det eneste, der nægter at give op er skræpper.

Nyt svar til emnet »Undgå ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Undgå ukrudt

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider