Forum

Plantning af foder til dyr?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse W., 25. april 2017 kl. 13.37

Jeg er ved at have et mindre dyrehold med høns, ænder, gæs og kaniner.

Høns, ænder og gæs kan jo i øjeblikket gå frit og selv supplere maden ved at fouragere. Kaninernes foder suppleres med dagligt grønt og grene fra haven.

Hvis jeg gerne vil være mere selvforsynende med foder, hvilke foderemner vil det så være en god idé at dyrke, og hvor meget plads skal jeg afsætte til det?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. april 2017 kl. 13.48

Jeg har kun høns.
Jeg giver dem ærter, bønner, hestebønner, løg, hvidløg, kål, revne rodfrugter og forskellige frø inkl. korn.
Men det meste af kornet køber jeg.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 26. april 2017 kl. 18.07

Jordskokker. Kaniner er vilde med dem. Både blade , stængler og selve knoldene.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. april 2017 kl. 8.37

Hej Lasse W

Jeg vil foreslå, at du bruger lidt tid på at vælge bøger fra bibliotekets hylder. For eksempel:

Kaniner til husbehov - Ann Williams 1980

Økohøns - Jens Juhl og Sølva Falgren 2014

Høns og andet fjerkræ til husbehov - Andrew Singer 1985

Gæs og ænder til husbehov - Flemming Schiøtte 1984

Lidt nærlæsning vil blandt meget andet godt også dig et overblik over, hvilke forderemner du kan have fordel af at dyrke selv (der er jo lagringskrav for nogen af tingene, for at de vedbliver at være sunde for dine dyr at æde).
Afhængigt af dine muligheder kan det være mere eller mindre realistisk at starte foderproduktion op.

Men der er én oplagt fødekilde, du kan gå igang med om et par uger uden andre forberedelser end at skærpe leen og få fundet høriven frem: Fremstilling af godt hø i en tør maj-periode - hvis du ellers har god plads til at opbevare dette fine fødeemne til kaninerne...

God arbejdslyst og hvilken fryd må det være at se dyrene fouragere i det fri !

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Plantning af foder til dyr?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Plantning af foder til dyr?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider