Forum

Spigringsproblemer Squas

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Rasmussen, 21. juli 2017 kl. 16.12

Jeg har dyrket squas i mange år, men i år har jeg haft store problemer med at få frøene til at spigre.
Jeg har prøvet forskellige dyrkningsmetoder, men frøene ligger i jorden uden at spigre eller rådne.
Er der nogen, som har en løsning eller erfaringer?

Mvh. Jørgen Rasmussen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. juli 2017 kl. 19.19

Hej Jørgen Rasmussen

Jeg har haft samme problem i år, og jeg har heller ikke før oplevet problemer med at få squash til at spire.

Jeg sår frøene i plastpotter indendørs og sætter potterne ved en radiator, hvor der er ca. 22 grader. Jeg plejer at så i så- og priklemuld, men i år såede jeg flere gange, og ingen af gangene lykkedes det.

Min veninde har aldrig haft problemer med squash. Hun sår ligeledes frøene indendørs i plastpotter. Men hun bruger pottemuld, hvor gødningsindholdet må formodes at være højere end i så- og priklemuld.

Da jeg fik det at vide, købte jeg nye frø og såede fjerde gang i pottemuld – også fordi der på den nye frøpose stod, at frøene skulle sås i velgødet jord. Men det hjalp ikke noget.

Derefter var jeg så heldig at få en levedygtig squash-plante foræret, så jeg kommer ikke til at mangle squash i år. To planter er næsten for meget til en familie. En plante er rigeligt.

Jeg aner ikke, hvad problemet skyldes. Til næste år må jeg jo bare prøve igen, men da vil jeg nok fylde noget almindeligt havejord i plastpotterne.

Det ville være dejligt at finde ud af, hvad årsagen til den manglende spiring er.

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Thomsen, 23. juli 2017 kl. 9.58

Samme problem her. Meget mærkeligt.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 23. juli 2017 kl. 16.49

Også her, jeg har sået 3 gange og har kun fået 2 planter hvoraf kun den ene er plantet ud nu, og den har svært ved at producere frugter.

Steen.

Nyt svar til emnet »Spigringsproblemer Squas«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Spigringsproblemer Squas

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider