Forum

Hvad kan jeg nå i år!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels Nørlund, 22. november 2017 kl. 15.14

Hej
Vi har lige overtaget et hus med have, og vi starter fra bunden.
Jeg har spedt kompost fra kommunen på et mindre område og taget chancen og sat nogle hvidløg, så må vi se om de klarer den. Er der andet man ka nå i år?
Der er også orangeri, der tænker jeg at prøve med krydderurter. Andet?
Vh niels

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. november 2017 kl. 17.54

Hej Niels
God ide med at få sat hvidløg - og husk at vinterdække dem lidt - gerne med et lag blade - på den måde er der i hvert fald flere der overlever, hvis de får for meget frost.
Du kan plante barrods planter, men det sikre er altid at finde ud af hvad der er i haven, hvad skal du bevare og hvad skal væk - og kan du ikke umiddelbart se det nu efter løvfald - så vent en sæson - og så lad freden sænke sig over meget af arbejdet - lav lidt juledekorationer, sæt nogle fyrtoppe til at pynte op og vinterdække med, hvis der evt. er sarte planter som små stedsegrønne, rhododendron og sommerfuglebuske. God held med arbejdet.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. november 2017 kl. 18.22

Med det milde vejr vi har, er det helt perfekt at sætte hvidløg nu. Den ene af de sorter jeg har sat primo november har allerede 5 cm spirer Ikke nogen fordel i hård frost!

Kan kun sige som Boi: Ro på, se haven an et år eller to.

Hvis der er klarhed over køkkenhavens placering kan du evt plante bærbuske?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Nørlund, 25. november 2017 kl. 9.46

Tak for svar og forslag: )

Jeg tror ikke jeg har temperament til at vente to år : )
Og fra besøg og billeder i foråret kan jeg se at der ikke dukker det vilde op, mest tulipaner.
Der er et udyrket område på ca. 10m2, jeg gerne ville bruge til økologisk køkkenhave til foråret. Er det en god ide at vende jorden nu som forberedelse?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. november 2017 kl. 11.24

Hvis du brænder for køkkenhave og du ikke ved, hvordan jorden er i dybden ville jeg reolgrave og dække med hvad du har eller kan få fat i af plantemateriale. Det vil give dig en fantastisk start på økologisk køkkenhave. 10m2 er jo ingenting med en god spade i godt vejr :)

Siden skal du ikke grave mere, men evt. lufte med greb, hvis det klasker sammen for dig.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Omar Abdullaman, 27. november 2017 kl. 9.49

Hvis der er klarhed over køkkenhavens placering kan du evt plante bærbuske?

Gclub
_________________
goo.gl/fkhRrW

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Nørlund, 29. november 2017 kl. 9.58

Reolgravning og bærbuske, det er gode ideer.
Der har stået nogle prydbuske på arealet, så det er fyldt med rødder. Komposterer de egentlig, hvis de er hakket over eller skal man fjerne dem?

Nyt svar til emnet »Hvad kan jeg nå i år!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad kan jeg nå i år!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider