Forum

Opbevaring af rødbeder.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 23. oktober 2006 kl. 23.38

Hold da fest for en masse rødbeder vi har og de er bare så flotte.Problemet er at lige meget hvad jeg synes jeg har forsøgt af opbevaring bliver de gummiagtige og kedelige.

Hvor meget frost tåler de?

Har overvaret at forsøge med jordkule eller sådan noget,men det bliver jo nok ikke i år.

Så-hvordan opbevarer jeg dem bedst?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 24. oktober 2006 kl. 10.03

Du skal have dine rødbeder op inden frosten det tåler de ikke. Vrid toppen af og børst det værste jord væk. Rodspidsen skal blive siddende. Rødbeder kan holde sig i køleskabet i flere uger i plastpose ved 3–4 grader. En anden mulighed er, at opbevare dem i tørt sand i flamingokasser et køligt og frostfrit sted også ved 3–4 grader. Ved opbevaringen er det en fordel, at der er mørkt, køligt og ventileret så rødbederne bevarer deres sprødhed og der kan de ihvertfald holde sig i op til et ½ år.

Hvis temperaturen ligger mellem 10–15 grader kan de holde sig et par måneder og ved 20 grader ca. en uge til 14 dage før de bliver slatne.

Venlig hilsen
Jeanet

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 24. oktober 2006 kl. 22.39

Tak for det.Det er nok det tørre sand som gør forskellen.

køleskabet synes jeg nu ikke er for godt,-men jeg prøver igen,igen.

Venlig hilsen Sanne

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 25. oktober 2006 kl. 8.04

Rødbederne kan godt danne kondens i en tæt lukket plastpose. Prik nogle huller posen.

I tilfælde hvor rødbederne evt. er blevet vasket, har fået skader på skrællen, rodspidsen eller kødet, kan det også betyde forringet holdbarhed.

Venlig hilsen
Jeanet

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 25. oktober 2006 kl. 20.21

Rødbeder holder sig bedst/længst ved lav temperatur lige over frysepunktet -og gerne i fugtig sand. Mine opbevarer jeg i bunden af drivhuset under et lag af vådt løv. Her kan de holde sig friske indtil drivhuset skal gøres klar til den nye sæson. En jordkule er også fin, men mere besværlig at gå til.

Venlig hilsen
Knud

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 25. oktober 2006 kl. 21.25

Tusind tak for rådet om drivhuset og deri nedgravning.

Det lyder som om det passer til mig og mit behov.

Venlig hilsen Sanne

Nyt svar til emnet »Opbevaring af rødbeder.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Opbevaring af rødbeder.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider