Forum

Fræse eller grave?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 3. maj 2008 kl. 17.26

Har for to år siden overtaget en have, der var TOTALT tilgroet med deraf følgende meget ukrudt. Fik gravet et stykke jord fri som jeg siden fik fræset så jeg kunne anlægge køkkenhave. Det gik også meget godt – indtil ukrudtet kom frem. Det er overvældende – især med tidsler (store og meget hårde) og helt håbløst. Fik alverdens råd og blev efterladt forvirret. Lod den fræse sidste forår og lod den ligge brak et år. Nu skal jeg så på den igen. Har netop fået at vide, at jeg IKKE bør fræse med den begrundelse at ukrudtsrødderne bare skæres over og derved spredes samt at regnormene bliver dræbt. Rådet var at GRAVE ukrudt op, komme hestemøg i jorden og GRAVE igen – og siden rive – og plante. Efter 2–3 år UDEN at fræse, men bare holde ukrudtet for dørene + gentage ovenstående skulle jorden være "blød som smør" og næsten ukrudtsfri.

Kan I ikke hjælpe med et klart svar på, om det er rigtigt, at man ikke bør fræse. Det har jeg altid lært var det rigtige.

HJÆLP – der skal noget i jorden nu.

M.v.h. Lone

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. maj 2008 kl. 23.01

I disse tider tør man næsten ikke udtale ordet Round -up som den hurtigste og næmmeste løsning til sådan en jungle.

Jo mere du fræser jo flere rødder får du i jorden.

Har selv været det samme igennem.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias, 3. maj 2008 kl. 23.14

Det er rigtigt at du ikke bør fræse, da man bare spreder ukrudtet endnu mere, men hvis man har et større stykke jord er det alligevel nok det nemmeste. da man ellers vil få ondt i armene af at grave. Man kan måske også prøve at spørge på en planteskole eller et plantecenter om de har noget "Balsamid" som er et ukrudtsmiddel/ pulver, som virker på 21 dage. man spreder pulveret på jorden, river det lidt ned og lægger klar plastik ud over så det er dækket af i 10 dage, så skal det ligge uden plastik i 11 dage. så skulle man være fri for at luge.

håber du kan bruge rådene.

mvh Tobias

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 3. maj 2008 kl. 23.16

Hej
Tusind tak for Round-up-løsningen. Desværre har jeg prøvet det (turde bare ikke skrive det:-))

Det eneste der skete var, at ukrudtet godt nok forsvandt – men kun for stakket en tid! Det er der sør'me igen i år – så det er ikke en løsning, jeg kan løbe an på. Dit indlæg bekræfter dog det råd, jeg har fået – nemlig at jeg ikke bør fræse – så jeg må tage det the "hard way".

Hilsen, Lone

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. maj 2008 kl. 23.37

Hvis krudtet ikke står alt for højt nu kan du også dække jordstykket med sort plastic. Nåja det pynter jo ikke, men er effektivt. Men det skal blive liggende et års tid (mindst). Derefter kan du klare småtteriet med krutjernet.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 4. maj 2008 kl. 0.51

Vi har næsten lige vendt jorden i vores køkkenhave, for at kunne plante kartofler og nogle pyntegræskar. Jeg tror det virker ok, men desværre kan ukrudt jo godt finde ud af at vende sig opad igen og gro videre. Når man vender jorden ødelægger det frøukrudtet, men det etablerede rodukrudt kan nemt komme op igen. Fordelen for os er bare, at jorden bliver bar med det samme, og vi kan plante i den. Det ukrudt der kommer, må vi så tage med jernet.

Det skal dog lige siges (det har vi opdaget bagefter), at når man vender jorden, er det ligesom at vende et tæppe. Nok er jorden pæn og bar, men graver man i den, hænger alt det hele stadig sammen.

Men jo mindre areal, jo mere overskueligt er det. :)

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 4. maj 2008 kl. 6.58

Kære Lone
Det er korrekt, at du forværrer problemet ved at fræse jorden; en stængel, kan blive til mange nye. For tidslers vedkommende bekæmpes de bedst ved møjsommeligt at fjerne planten med så meget rod som muligt. Tidspunktet, dette skal ske på, er vigtigt, og må ske LIGE FØR knopperne springer ud. På dette udviklingsstadium har planten brugt mange ressourcer på knopdannelse, og dermed en del af sine reserver i jorden. Genvæksten vil være svækket.

Arbejdet foregår således: Efter regn, hvor jorden er fugtig, løsnes jorden dybt med greb, og tidslen trækkes lodret op og knoppen kasseres, så den ikke ligger og tvangsmodner af plantens sidste kræfter på en kompostbunke. Har det ikke regnet, skal du vande grundigt igennem med spreder forinden.

Derefter holdes arealet rent på tilsvarende måde. Ikke en blomstrende tidsel: HUSK planter andre steder i haven, så frøspredning minimeres. Samarbejd med evt. naboer. Projektet kan virke langtrukkent, men giver pote på sigt. Får du ikke greb om problemet, kan det helt ødelægge haveglæden.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 5. maj 2008 kl. 1.46

Har selv en umulig have af den slags. Når den er helt gal, så får det engang fuck-up, men ellers er det min erfaring at vedholdende lugning er den eneste løsning. Dybdefræsning får kun flere frø op desværre; men ellers har jeg haft nogen succes med at fræse/grave ca. 4 uger før såning, og at overfladeluge det, der så kommer, lige før såning. Så er den værste del af 30-årskrigen overstået den sommer.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 5. maj 2008 kl. 20.08

Jeg har lavet mig et par river, træ med 5 tommer søm ned igennem, som tænder. De går let igennem jorden. Når jorden er løs, efter grav eller fræsning rives al løst rimeligt let sammen og visner, for det skal jo væk. Gør det med et par dages mellemrum. Når det så har ligget og visnet kan det smides i komposten.

Det giver god motion – og løbeturen i skoven om aftenen kan spares. håp

Nyt svar til emnet »Fræse eller grave?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Fræse eller grave?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider