Forum

Jord til højbede og potter?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle, 11. marts 2009 kl. 21.40

I mangel på bedre vil jeg have lidt grønsager i vores gård.

Det vil blive i et højbed eller 2 som jeg selv bygger og så ellers i nogle potter.

Hvilken slags jord skal jeg bruge til at fylde beholderne med?

Kan jeg bare købe plantesække og bruge jorden der fra, eller er der en billigere løsning?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. marts 2009 kl. 23.06

Hej Helle

Plantesækkenes indhold er højmosetørv (sphagnum), findelt og blandet op med forskellige næringsstoffer (komposteret husdyrgødning eller kemisk fremstillet gødning og kalk). Der kan være tilsat leca, som er med til at sørge for at tørven ikke synker for hurtigt sammen og perlite, der er med til at stabilisere vandfrigørelsen til planterødderne.

Højmosetørv er en begrænset ressource. Der er p.t. sagsanlæg undervejs fra EU mod Danmark med det formål at få standset opgravning af tørv fra Lille Vildmose. Import fra østeuropæiske lande erstatter denne produktion.

Så det er faktisk ikke nogen særlig god idé at bruge plantesække som dyrkningsmedie...

Kontakt i stedet for en anlægsgartner og køb en passende mængde ren muld til at fylde i dine højbede.

Krukkerne kan du lave en jordblanding til ved at opblande muld med sand (kornstørrelse ca 3 mm) og kompost.

Forholdet kunne være 3 dele muld, 1 del sand, 1 del kompost.

Hvis du ikke har kompost kan du tilføre næringsstoffer ved at dyrke grøngødning (for eksempel luzerne, blodkløver eller blandinger med havre, honningurt + enten luzerne eller blodkløver), klippe det ned og lade de visne dele dække overfladen i krukkerne i et lag på 5 cm.

Det kan lade sig gøre at dyrke mange grøntsager og de fleste krydderurter i bakkesand og så jorddække med græsafklip fra plænen (men der skal en pænt stor plæne til at holde jorddækningen vedlige hele sæsonen...) – Så har du en stor græsplæne kan dette måske overvejes.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 12. marts 2009 kl. 11.08

Hej Helle

Mine højbede blev fyldt med halv muldjord iog halv kompost fra renovationspladsen... og det fungerer fint ;-)

Krukker hvor jeg dyrker krydderurter mv. i der er der gødet spagnum. Og blomsterkrukker alm. planteskolejord.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 12. marts 2009 kl. 20.56

Nu skal mine højbede jo stå i en gård – altså ikke på åben jord.

Hvor dybe/høje skal de være for at det er plads til planternes rodnet?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 13. marts 2009 kl. 12.31

Det kommer meget an på hvilke planter du vil plante?!

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 13. marts 2009 kl. 12.58

Det gængse:

Gulerødder
jordbær
bønner
løg
ærter
grønkål
mm.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. marts 2009 kl. 15.12

Hej Helle

En højbeds-højde på ca 50 cm vil nok være passende, hvis du ikke skal løbe ind i for mange vanskeligheder med at holde tilstrækkelig fugtigt omkring rødderne på de urter, du nævner.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Jord til højbede og potter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jord til højbede og potter?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider