Forum

Højbede gode råd søges

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Emil H., 14. juli 2011 kl. 18.57

Hej

Jeg skal igang med at bygge nogle højbede, og har stort set læst alt hvad der findes om emnet på nettet:)

Men jeg er stadig lidt usikker på størrelsen og valg af materialer.

Dog regner jeg med at lave den med 32*125 mm brædder i lærke træ.
Jeg har tænkt at lave dem 108 cm * 5,4 meter store. Men bliver de for smalle når de "kun" er 108 cm?

Er en højde på 25 cm fin? i så fald skal jeg kun bruge 2 brædder i højden.

Jeg kunne også bygge dem i 30*200 brædder i ege træ og så kun i 20 cm højde.
jeg vil tro at prisen vil blive 1350 kr

For lærke træ modellen vil prisen nok blive 900 kr

Har i nogle gode råd?

Vh Emil

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil H., 14. juli 2011 kl. 18.57

og et billed af ege træ modellen

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt Pedersen, 14. juli 2011 kl. 20.54

Hej Emil

Mine er ca 25 cm høje og det er en god højde for mig. De er lavet af det billigste, ubehandlede træ fra Jem og Fix, to brædder i højden.
Jeg har lavet mine sådan at jeg skal luge fra begge sider, og det giver lidt bøvl når jeg skal så, da jeg skal så hver række fra begge sider. Derfor vil jeg anbefale at du tager stilling til det før du beslutter dig for bredden.

Britt

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 15. juli 2011 kl. 7.31

Hej Emil
Højden er ikke væsentlig for planterne, kun det totale lag af jord der er nogenlunde løsnet. Så hvis du løsner jorden i dybden, er du kommet et godt stykke af vejen..

Jeg har selv en del højbede, og de varierer i højden fra 15-50 cm. Nogle af bedene er 20 cm i den ene ende og 50 i den anden, fordi jorden skråner en del lige der hvor de står.

Har man en helt umulig jord der enten er meget kompakt, fyldt med sten eller på anden måde er umulig at arbejde med, kan et højt bed med ny jord i være en måde at komme hurtigt videre, uden at skule forbedre den underliggende jord.
Bortset fra det, er højden for mig at se et spørgsmål om æstetik, og ønsket arbejdshøjde.

Hvad bredden angår, skal du sikre dig at du med rimelig nemhed kan nå ind til midten af bedet, ellers bliver det helt umuligt at vedligeholde.

Jeg har bede på 100, 110 og 120 De fungere alle ganske fint.
Vær opmærksom på, at en forskel på 10 cm for nogle afgrøder vedkommende vil betyde en række mindre.
Hvis du har plads nok (hvilket jeg ikke havde), så gør dem derfor så brede som muligt uden at gøre det svært at vedligeholde.
En bredde på 125 cm vil for de flestes tilfælde være maksimum.

Længden er heller ikke helt uden betydning. For planterne er det jo lige meget, men hvis ikke du kan nå hele bedet fra den ene siden, så skal du gå udenom bedet for at fortsætte såningen, lugningen, høsten. og det kan man vel godt blive træt af ?

God fornøjelse med dem.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Sørensen, 18. juli 2011 kl. 5.32

Hej Emil.
Der er mange muligheder med de højbede.
Jeg har 7 stk., der alle er små 35 cm høje.
De er alle 1 m i bredde og de 4 af dem er 3 m lange, de sidste 3 er 2 m lange.
Lad være med at lave dem for bredde, du skal jo helst kune nå hele bredden fra en side, ellers bliver du træt af bede på 5,4 m. Det bliver mange skridt udenom, mange gange på en sæson.
Laver du dem i den størrelse du skriver(1,08x5,40) og de bliver højere end 20-25cm, så skal du nok overveje en midter-afstivning. Der bliver et stort jordtryk på de lange sider og bedet vil sikkert "bule" udad med tiden.
Afstivningen ville du snildt kunne montere på benene i midten.

Held og lykke...

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Sørensen, 18. juli 2011 kl. 5.44

PS.
Hvad angår matrialevalg, så kan de laves i stort set alt.
Har set dem i eg, lærk, robinie, douglas, plast, trykket-træ, rå-træ med bark, u-trykket-træ, metal og sågar endda bede lavet af paller beklædt med plast indvendigt.
Tror kun det er en selv der sætter begrænsningerne og ellers har af meninger om trykket træ/plast/metaller mv.

Havde jeg råd til det, lavede jeg dem nok i lærk, da det har en lækker glød over sig og imprægneringen i lærk er "outstanding" som de siger.

Mine er lavet af reglar(trykket), beklædt med fødevaregodkendt plast indvendigt og vi er da ikke selvlysende endnu og kan ej heller modtage beskeder fra det ydre rum :)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. juli 2011 kl. 7.30

Jeg ville nok kun lave dem halvt så lange med en smal gang imellem - og en smule bredere. F.eks. vil en bredde på 1,2 meter give plads til 3 rækker af en pladskrævende afgrøde, og går du ned på 1 meter, vil du kun have plads til 2 rækker. Så det giver en del mere med den ekstra bredde...

Pasningsmæssigt er det også mere overskueligt med de mindre bede - så tager det ikke mange minutter lige at luge et helt bed. Det har i hvert fald fungeret supergodt for mig, som er lidt doven! Og flere mindre bede gør det også let at planlægge et godt sædskifte.

Mine bede er ca. 20 cm høje, men jeg har da leget med tanken om at forhøje dem til 30 cm på et tidspunkt, når de skal have nyt træ. De er lavet af sandkasser fra Kvickly (oliebehandlet FDC-træ), så de holder ikke i 100 år...

Det er en rigtig god idé med en overligger, som er sat fast på stolperne, som Jesper skriver.

Mvh
Anja

Nyt svar til emnet »Højbede gode råd søges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Højbede gode råd søges

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider