Forum

Er ovnbagte grønne bønner giftige?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 18. januar 2012 kl. 20.36

For nogen tid siden fik jeg serveret baconomviklede grønne bønner (5-6 bønner omviklet emd en skive bacon) bagt i ovnen. Det smagte rigtig godt og jeg kunne tænke mig at servere det selv. Nu er jeg bare kommet i tvivl om, hvorvidt ovnbagning er tilstrækkeligt til at nedbryde de giftige stoffer i bønnerne eller om de skal koges først, bare for at være på den sikre side?

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. januar 2012 kl. 21.41

Som jeg kender bønner med bacon, så skal de 15 - 20 min i ovnen ved 200 grader.
Vand koger ved 100 grader. Normalt koger jeg grønne bønner ca. 10 min. Min konklusion er at bagte bønner bliver mere end tilstrækkeligt varmebehandlet for at neutralisere evt. giftstoffer.

bon appetit,
Vibeke

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 18. januar 2012 kl. 22.20

Hej Tom og Vibeke

Nedenfor har jeg sakset Toms henvisning, som er til Fødevarestyrelsens hjemmeside. Kommer her:

Relevante fødevarer: Lektiner findes vidt udbredt især i tørrede bønner. Havebønne, pralbønne, kidneybønne, limabønne og hestebønne har et særligt højt indhold af lektiner eller af særligt virksomme lektiner

Effekter/Symptomer: Lektiner kan give kraftige mave-tarm-forgiftninger. Symptomerne er opkastning, diarré og i alvorlige tilfælde mavekramper og blødning. Ubehaget kommer oftest inden for et par timer efter indtagelsen. Et par rå eller en mundfuld utilstrækkeligt kogte kidneybønner kan give en kraftig forgiftning

Risikogruppe: Alle

Råd og sundhedsmæssig vurdering: Lektiner ødelægges effektivt ved kogning, hvorfor det er vigtigt, at tørrede bønner lægges i blød i 10-12 timer og efterfølgende koges i mindst en halv time.
Bønner med et højt indhold af lektiner bør ikke bruges til spiring. Gode spirebønner er derimod fx mungbønne, azukibønne og kikærter - citat slut.

Jeg tænkte det samme som dig Vibeke, men efter at have læst styrelsens advarsler er det ligefør jeg slet ikke tør byde gæster på bønner mere :-) Selv hestebønner skal koges? Dem har jeg ellers nydt rå med stor fornøjelse!

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. januar 2012 kl. 23.02

Jeg kan kun finde henvisninger til kogning af bønner, som skulle nedbryde lektinerne - har I fundet noget, der omhandler tilberedning i ovn uden vand?

Jeg har spist ovnbagte bønner masser af gange, men synes bare, at det kunne være interessant at finde noget på det også :)

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. januar 2012 kl. 0.04

Spørgsmålet er om det specifikt er kogning eller en hvilken som helst form for varmebehandling, der er vigtig?

Btw. eftersom der er en del væske i bønnerne, koger den vel under bagning/stegning?

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. januar 2012 kl. 0.18

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. januar 2012 kl. 7.35

Jeg har læst linket fra Arla tidligere, men de taler også kun om udblødning og kogning. Og sådan som jeg har læst alle steder, er det vandet, der gør noget ved lektinerne.

Der er jo stadig en forskel på at koge dem og smide vandet ud og lade dem være en del af en grønsagsret, som bages i ovnen. Her er der jo ikke kogevand, som hældes fra.

Så jeg mangler stadig info om netop det:)

Gad vide, om vi har nogle fødevarekyndige på havenyt????? Vi gætter jo bare, og lidt konkret viden ville være godt.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. januar 2012 kl. 8.19

I denne artikel i politiken: politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/ECE1220869/eksperter-regler-om-opbloedning-af-boenner-er-foraeldede/

Skrives der:
"Jørn Gry slutter samtalen med at ramme en pæl igennem et andet krav fra Fødevaremyndighederne: Nemlig at man skal smide udblødningsvandet ud efter udblødningen, fordi det indeholder giftstoffer.

»At hælde udblødningsvandet væk er ikke vigtigt af hensyn til lektinerne. Det er mere en hygiejnisk foranstaltning for at undgå bakterier og urenheder. De giftige lektiner bliver jo effektivt ødelagt under kogningen«, siger han.

»Når man borthælder vandet, fjerner man uheldigvis også gavnlige vitaminer og mineraler. Men også sukkerarter, som giver flatulens – altså prutter«. "

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. januar 2012 kl. 8.27

Min hensigt med linket fra Arla, var pointen med at indholdet af lektiner almindelige grønne bønner er så lavt, at skaden er begrænset:

"Friske bønner som haricots vert, voksbønner og snittebønner indeholder også kun små mængder lektiner, og det giver heller ingen problemer, når de koges, som man plejer. Det vil sige 5-10 minutter afhængig af størrelsen.

Spiser man friske, grønne bønner rå, kan nogle mennesker få kvalme og ondt i maven."

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 19. januar 2012 kl. 12.07

Hvis i ikke har symptomerne og har spist bønnerne så mange gange må man vel konkluderer at jeres tilberedning er tilstrækkelig.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. januar 2012 kl. 13.29

Du har helt ret - men man bliver jo nysgerrig...

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 19. januar 2012 kl. 18.02

Kasper - et er jo, hvad man ved, man selv kan tåle, noget andet er, hvis ens gæster ikke har samme robuste madtolerance. Jeg tror ikke, der er mange, som har lyst til at sende deres gæster hjem med et maveonde....

Vibeke - tak for de mange fine links.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 20. januar 2012 kl. 11.37

Så vidt jeg forstår det så har mange serveret det inklusiv mig selv for mange gæster med en så stor population kunne noget tyde på at tilberedningsmetoden er god nok. Kender virkelig mange der spiser bønner med bacon om, lavet i ovnen, har aldrig hørt om det der står hos sundhedsstyrelsen før denne tråd.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 20. januar 2012 kl. 11.44

Nu har jeg læst teksten igennem igen så gælder det tørre bønner af alle de ovennævnte sorter. Så hvis du spiser dem friske er der intet problem når blot de er tilberedt.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 20. januar 2012 kl. 18.00

Jeg tror, jeg tager chancen - håber bare gæsterne når hjem inden deres maver udvikler for meget flatulens .....

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 20. januar 2012 kl. 20.03

hehe.. ellers kan du lave biogas ud af det.. ganske vidst ikke så effektivt som det fra køer og svin.. men bedre end ingenting.

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caja Herrmann, 13. juli 2015 kl. 11.28

Det er en gammel tråd, men alligevel. Det er kun de bønner (Phaseolus...) der kom fra Amerika der indeholder de der lektiner. De oprindelige "gammel verden" bønner/ærter, som valske bønner/hestebønner (Vicia faba), ærter, linser og kikærter indeholder ikke lektiner og kan derfor spises rå.

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caja Herrmann, 13. juli 2015 kl. 11.33

Nå ja, fandt lige noget om det hos Camilla Plum: www.fuglebjerggaard.dk/Camilla/haven/beens.htm

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caja Herrmann, 13. juli 2015 kl. 11.35

Øøø nederst står det om lektinerne.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Gottfredsem, 16. juli 2015 kl. 9.17

Nu ved jeg ikke hvordan det er med grønne bønner, men en sideinfo: jeg sidder med en dåse med røde kidney-bønner fra Urtekram, og de er faktisk allerede opblødte og kogte hos producenten. Jeg tænkte bare at jeg lige ville dele det med jer, så hvis I ikke vidste det, ved I nu, at I kan finde bønner på dåse, der er lige til at spise med det samme :-)

Nyt svar til emnet »Er ovnbagte grønne bønner giftige?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Er ovnbagte grønne bønner giftige?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider