Forum

Kommentarer til »Forkultivering i vindueskarm«

På denne side finder du kommentarer til teksten Forkultivering i vindueskarm. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 14. april 2004 kl. 10.08

De små planter, bl.a. tomat og chili, er sået i minipotter i såjord med et eller to frø i hver. Nu er det tid at plante dem om i større potter, da de har udviklet det første sæt rigtige blade. Kan man da plante i jord fra en plantesæk, eller er den for næringsrig til småplanterne?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. april 2004 kl. 12.37

Tomater og chili er det man populært kalder kompostplanter, dvs. at de trives godt i næringsrig jord. Så jeg tror, at du godt kan plante netop tomater og chili i jorden fra plantesækken, selv om dener gødet med henblik på udplantning af meget større planter.

Hvis du vil være forsigtig, så bland lidt såjord i her ved første omplantning. Eller du kan blande lidt almindelig god havejord i. Det kommer jo også an på, hvor næringsrig jorden i plantesækken er, og om den er gødet med en hurtig opløselig kunstgødning eller det er organisk gødning, som frigiver næringsstofferne over en længere periode.

Jeg har ikke erfaring med brug af jord fra plantesække, da jeg bruger hjemmeblandet kompostjord. Her ville jeg til omplantning af tomater og chili bruge ren kompostjord, som var lavet udelukkende på basis af planter. Og jeg ville vælge en kompost, som var næsten omsat, men ikke helt som jord, men med små synlige, men helt møre plantedele. At den ikke er helt omsat betyder at der langsomt frigives næringsstoffer, og at der er mere luft i jorden til planterødderne,

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Christensen, 17. april 2004 kl. 17.33

Hej
En god ide til minidrivhus til at stå i vindueskarmen kan være at købe hel kylling, der er pakket i en plastklokke. Dette har vist sig at være det perfekte sted at så nye planter. Den fylder heller ikke alverdens i vindueskarmen.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Sørensen, 26. maj 2004 kl. 16.20

Jeg har haft held med at forkultivere sommerblomster og tomatplanter ved at så frøene i de plastikbakker med låg, som man får når man køber cherrytomater og ærter i forretningerne. De er perfekte minidrivhuse og nogen af dem har ventilationshuller i låget!

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Kühnell Petersen, 18. marts 2008 kl. 7.16

Jeg har tomater og agurker i plantejord så måtte det briste eller bærre og det er nu kommet 21tomater og 2agurker så vil klart sige at det kan lade sig gøre i plantejord.

Det skal siges det er min første gang jeg prøver at lave planter.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 17. maj 2009 kl. 16.06

Jeg får desværre tit overvanset – eller får ikke givet vand i tide – til de såede planter. I erkendelse heraf, har jeg sat alle små potter i plastbakker (dem fra kødkøb) hvori der er et lag vasket grus. Sand kan også bruges. Der vandes i gruset så kan planterne selv hive det vand op, der skal bruges. Det fungerede fint sidste år, så det håber jeg, det bliver ved med. De planter, der ikke må vandes for meget, skal der vises mådehold.

M.h B. Madsen

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 4. marts 2015 kl. 21.39

Artiklen kunne måske godt nævne at man kan lægge frø i et fugtigt kaffefilter og så ned i en pose og luk posen til (pust den op inden man lukker). Frøene spirrer fint på denne måde (og nogle af frøene bliver bare aldrig til noget). Det er specielt smart med gamle frø, eller frø man ikke ved hvor gode er til at spirre. Plant dem i såkaldte rootrainers, eller små (6 cm) potter.
Hold øje med hvor fugtigt kaffefilteret er. Jeg har selv prøvet at lægge det i en pose som ikke var fugttæt hvilket gjorde at filteret tørrede ud.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torsten Schlichtkrull, 8. januar 2019 kl. 17.04

Sidste sommer tog vi frø fra forskellige urter, nemlig Rejnfan, Digitalis, Cikorie, Storkenæb og Mynte - og desuden Benved.
To spørgsmål i den anledning: 1) Er det tilrådeligt at forkultivere dem i samme drivhus, eller er de forskellige planters krav for forskellige? og 2) Hvornår skal jeg begynde?

Mvh
Torsten

9 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Fabil Baron, 16. februar 2019 kl. 10.17

Slettet af administrator 17. februar 2019 kl. 21.11.

Nyt svar til emnet »Forkultivering i vindueskarm«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Forkultivering i vindueskarm«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider