Forum

Kommentarer til »Mangfoldighed i stedet for gift«

På denne side finder du kommentarer til teksten Mangfoldighed i stedet for gift. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 4. maj 2004 kl. 6.37

Jeg har en stor busk der i øjeblikket er meget besøgt af snegle med hus og brumbasser.

I bokstaveligste forstand summer det højlydt i busken.

Den er meget stærkt duftende og ligner en kristtjørn i bladene med klaser af nærmest opretstående gule blomster. Efter afblomstring sætter den røde bær.

Kender desværre ikke navnet på den, men kan ihvertfald indsamle snegle dèr.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. maj 2004 kl. 8.50

Jeg er ret sikker på, at det er en mahonia, hvis botaniske navn er Mahonia aquifolium.

Men det er ikke nogen god ide at indsamle snegle med hus, da de overvejende æder rådnende materiale. De henregnes normalt til havens nyttedyr, da de æder de nøgne snegles æg. Det er de nøgne snegle, som æder vore planter.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Madsen, 22. maj 2004 kl. 20.12

Jeg har fået mange bladlus i mine solbær og vil gerne have plantet nogle blomster/planter mellem dem for at tiltrække primært mariehøns.

Er der nogle planter der er specielt gode til at tiltrække mariehøns?

Og ligeledes eksempler på blomster/planter til at tiltrække nyttedyr mod kållarver.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 18. maj 2006 kl. 17.53

Jeg kender ikke nogen plante der er specielt egnet til at tiltrække mariehøns.

Men en god plante mellem kålene er tagetes med ikke fyldte blomster, f.eks. appelsin- og citrontagetes, Tagetes tenuifolia. Et hæk af timian og oregano (der får lov at blomstre!) rundt om kålbedet eller ned langs med rækken eller som mellemplantning er også en god start. Det er også en god idé ved roserne...

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 2. juni 2006 kl. 23.19

Jeg vil mægtig gerne have en artikel med billeder af forskellige æg- og larvetyper af nyttedyrene, og oplysning om hvordan og hvor man som oftest finder dem – så de *gode* kan beskyttes og de *mindre gode* kan destrueres på en hurtig og skånsom måde.

Jeg finder tit både æg og larver både i jorden og på blade/planter, men i mangel af bedre viden får de lov til at blive. Faktisk nyder jeg charmen ved mangfoldighed – også huller i bladene på mine planter – når blot det ikke tager for meget overhånd.

:>)

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 9. november 2006 kl. 22.40

Det er en rigtig god idé at anskaffe sig en god lup – eller evt et forstørrelsesglas der ikke så nemt bliver væk.

Det kan hele familien få mange timer til at gå med når livet derude studeres.

F.eks. kan man holde øje med hvad der sker med lusene på roserne. Den svære kunst er at "holde nallerne væk" og lade naturen gå sin gang. Du vil blive forbavset over hvor ofte "skadedyrsproblemet" forsvinder "af sig selv"!

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas, 19. maj 2008 kl. 14.58

Kan man købe mariehøs et sted og sætte ud?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Thøgersen, 14. maj 2009 kl. 17.07

Jeg forstår ikke folk vil have have når de ikke kan tåle de dyr og insekter
der er med til at give os virkelig gode bær og frugter og ikke mindst lyden af l
liv når man opholder sig ude.sidde med en kop kaffe om formiddagen når det
er solskin hvilken energi der udfoldes.jeg har desverre en nabo som netop
har slået vores humlebier ihjel med gift den summen der ellers var forsvandt
på få timer vores have blev død ærgelig vi har mange blomster og frugttræer og buske.erpensionist men fra februar til november er tager haven vores tid det
koster ikke noget og så får vi virkelig godt frugt og grønt.nyd naturen den er ærlig jeg har levet i og af den i firs år.

Nyt svar til emnet »Mangfoldighed i stedet for gift«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Mangfoldighed i stedet for gift«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider