Forum

Kommentarer til »Den trendy staude – Echinacea purpurea«

På denne side finder du kommentarer til teksten Den trendy staude – Echinacea purpurea. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Schul, 19. april 2013 kl. 12.55

Det var godt at se, at der blev gjort opmærksom på, hvor krævende purpursolhat i virkeligheden er. Men selv, når den dyrkes optimalt, hører den ifølge undersøgelser til blandt de kortlivede af vores stauder. Man kan spørge sig selv, om det overhovedet er ulejligheden værd, når de ikke kan klare at blive brugt i en almindelig, velfungerende, jorddækkende, plejelet staudesammenhæng.
Lad os i stedet slå et slag for nogen af de mindre kendte, men driftssikre amerikanere som nogle af de mindre hårdt kultiverede asters som fx. Aster radula, Aster divaricatus (nu Eurybia d.) - eller Baptisia australis (farvebælg). De, der kan og kan overleve!
Med venlig hilsen Jane Schul

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marlene Muxoll, 3. maj 2013 kl. 15.42

Kære Jane,

rosen er vist ikke berettiget, for jeg skriver netop, at de allerfleste sorter fint overvintrer, hvis de plantes optimalt - tørt og solrigt uden for megen konkurrence fra andre stauder. Må den måde overlever de år efter år. Ikke engang minus 22 grader har kunnet slå mine egne ihjel - bemærk, at jeg har sandjord, som jeg nævner i artiklen. Står de derimod i potter og krukker, er det en helt anden snak - så overvintrer de meget svært.

I efteråret lavede jeg et forsøg med den lille 'Raspberry Tart' og plantede 3 planter i meget fugtig jord og i halvskygge, for NU skulle de altså afprøves under ugunstige forhold. Jeg kan til min glæde se her i foråret, at de alle 3 skyder fra roden :-)

Jeg har naturligvis ikke afprøvet alle sorter og hybrider, for det er svært at følge med forældlingen pt., men en del er afprøvet, og den eneste jeg ikke vil anbefale er 'Harvest Moon', der ellers vokser sig stor og kraftig, men som desværre ikke har overvintret hos mig de to gange, jeg har plantet den.

Mange hilsner

Marlene

Nyt svar til emnet »Den trendy staude – Echinacea purpurea«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Den trendy staude – Echinacea purpurea«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider