Forum

Kommentarer til »Hvordan laver man et metalsneglehegn?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan laver man et metalsneglehegn? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 31. juli 2004 kl. 0.12

Et alternativt sneglehegn er en kobberring (eller kobberfirkant). Det lader til at være velunderbygget at det er ubehageligt for snegle at gå på kobber. Se blandt mange andre adressen www.slugrings.co.uk. Kobber er ret blødt og kan klippes og bukkes. Evt. kunne man både bruge kobber OG lave en ombukning a la 1-tal udenpå. Jeg overvejer selv et forsøg – ellers får jeg vist aldrig salat igen :)

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 31. juli 2004 kl. 22.53

En amerikaner fortalte mig fornylig at det derovre var almindeligt brugt – og meget effektivt – simpelthen at spænde en uisoleret kobbertråd omkring bedet i sneglens "brysthøjde".

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 1. august 2004 kl. 6.51

Og som nævnt tilforn:
Samme metode er brugt i Danmark for at hindre Vinbjergsnegle i at flygte fra >området

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 2. august 2004 kl. 13.25

Er der forresten nogen her der ved hvor man kan købe kobberplade til en "sneglecirkel" henne?

Mange hilsner
Eva

(rekord: 168 snegle i 2 m salat)

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. august 2004 kl. 13.59

Jeg har ledt lidt på nettet og fundet det her firma;

www.anku.dk/alle_parallelstillede_sider_1–39/07_metaller.htm

Det er jo fristende at afprøve, men kobber er ikke billigt. Så hvis du/andre prøver, så giv en melding om virkningen.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Ewald, 2. august 2004 kl. 17.15

Kære Karna Maj

Måske er det i virkeligheden mig, som har introduceret begrebet "snegleringe". I hvert tilfælde har jeg aldrig læst om dem herhjemme, før jeg bragte et indlæg om dem i foråret i Mad & Bolig med den engelske web-adresse.

Selv har jeg brugt ringene flittigt, og de planter (bl.a. dahliaer), der er blevet beskyttet, er helt intakte og tre-fire gange så kraftige som deres afpillede søskende!

Kobberplade kan også købes hos Metalcentret, Ejby Industrivej 100, 2600 Glostrup, tlf. 4363 2122. Jeg kender ikke prisen, men mener det bliver billigere, jo mere man køber. Så måske er det en idé, at flere slår sig sammen om indkøbet. Jeg skal i hvert tilfælde selv have lavet mange flere ringe til næste år. Jeg har slet ikke nok!

Med venlig hilsen
Nina Ewald

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. august 2004 kl. 11.38

Kære Nina Ewald

Tak for oplysningen. Med den viden er der sikkert mange snegleplagede haveejere, som vil afprøve metoden.

Nu mangler vi bare lige den hurtige lille producent, som kan lave dem billigt og godt, så ikke alle skal til at bøje og klippe kobberplader.

Med venlig hilsen
Karna Maj

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 3. august 2004 kl. 15.17

Måske kan man bruge printplader? De er jo belagt med et tyndt lag kobber på den ene eller begge sider, og ofte kan assorterede printplader fås for en slik i elektronikforretninger. De er godt nok ikke lige til at bukke, men firkantede sneglehegn kunne vel også gå an.

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. august 2004 kl. 11.31

Jeg har søgt lidt på nettet efter Slug Ring og har fundet et par steder, hvor de kan købes i England. Man kan også købe kobbertape til at sætte rundt om krukker. De kobberringe, som sælges i England kan lukkes op – og dermed kan de også sættes om klatrende planter og fjernes igen, når planterne er blevet store. Desuden kan de åbnes og sættes sammen til en større ring.

www.greengardener.co.uk/slugextra.htm

www.slugrings.co.uk/pricelist.html

Hvis der skulle være nogen, som har en sådan ring, så vil vi meget gerne have et foto af, hvordan den åbnes og sættes sammen til større ring – eller låne ringe til fotografering. Du kan skrive til redaktionen@havenyt.dk.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Ewald, 4. august 2004 kl. 12.17

Hej Karna

På SlugRings hjemmeside har de fotos af de forskellige ringe, som du sikkert kan bruge.

Bedste hilsner
Nina ewald

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisa Nielsen, 9. august 2004 kl. 20.23

Hvis der er en produkthandel i nærheden, er det måske billigere at købe brugt kobber istedet for helt nye plader.

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Møller, 10. august 2004 kl. 20.21

Her er en meget informativ artikkel omkring bekæmpelse af snegle. Den beskriver blandt andet brugen af kobber til bekæmpelsen.

www.ipm.ucdavis.edu/PMG/PESTNOTES/pn7427.html

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 22. juni 2005 kl. 23.02

Er de på denne side omtalte kobberprodukter på nogen måde anderledes end "almindelig" kobber? Jeg har lavet forsøg med kobbertråd og et tykt kobberrør, som jeg stillede i vejen for sneglene – i begge tilfælde kravlede sneglene uden problemer over kobberet.

Virker kobber ikke, eller har jeg bare noget "forkert" kobber?

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Ewald, 23. juni 2005 kl. 8.39

Patrick skriver, at hans kobberring ikke virkede efter hensigten. Jeg kan ikke forestille mig, at der er ''rigtigt'' eller ''forkert'' kobber.

Forklaringen kan være: 1.Der er ''smuthuller'' i indhegningen. 2.Planternes blade når ud på jorden udenfor, så sneglene kan bruge dem som ''bro'' til at forcere ringen. 3.Der har allerede gemt sig små snegle mellem bladene eller der er æg i jorden ved planten, inden ringen er sat op.

Med venlig hilsen
Nina Ewald

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Terney BioNyt Videnskabens Verden Www.Bionyt.Dk, 15. december 2007 kl. 11.41

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Christiansen, 5. august 2009 kl. 2.13

Jeg har lavet en stor (30 cm i diameter) sneglering af kobber og testet den i haven. Jeg indfangede 12 store og små "dræbersnegle" og satte dem indenfor i ringen. I løbet af to minutter var alle sneglene kravlet over. Så jeg tror ikke længere på at kobber virker afskrækkende på snegle. Jeg gentog iøvrigt forsøget med en sneglering af zink for at se om der var forskel på sneglenes flugthastighed. Men, resultatet var det samme – alle sneglene kravlede ud over ringen i løbet af få minutter.

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Ewald, 5. august 2009 kl. 7.38

Det er jo interessant læsning om Claus Christiansens erfaring med den manglende virkning af snegle-kobberingen. Mine erfaringer er ganske anderledes. Jeg har dog ikke indfanget snegle og sat dem hen til indhegningen for at se, om de kravlede over. Til gengæld har jeg lavet forsøg gennem flere år med dahlia, hosta og salat, hvor ringene er sat op omkring de fremspirende planter. Det har været fuldstændig tydeligt, at planterne MED kobberringe klarede sig langt bedre og voksede sig store og kraftige, mens dem UDEN blev afgnavet og skravlede. Læs også artiklen i bladet HAVEN, nr. 4/2008.

Metalplader kan købes hos Metalcentret, Ejby Industrivej 100, 2600 Glostrup, tlf. 43632122, www.metalcentret.dk
Med venlig hilsen Nina Ewald

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. august 2009 kl. 7.55

Hej i snegleafdelingen – og hej Nina!

Nu er det jo ikke lige meget om en snegl skal kravle indefra eller udefra om et sneglehegn. Udefra burde siderne være bukket i 45 grader, så langt den overvejende del af sneglene falder af, når de tror de kan kravle op.

Intet er tilsyneladende 100% sikkert og jeg har også fra pålidelig kilde fået at vide at han så en rød snegt i toppen af sit drivhus – udvendigt – og drivhuset er et af den store slags, 10 meter bredt og 4 meter højt.

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nora Meiburg, 13. januar 2011 kl. 9.58

Hej....
I min kolonihave, som jeg overtog for et år siden, og aldrig har dyrket NOGET i, fordi den havde fået losseplads-status, er der tonsvis af snegle. Desværre kan jeg ikke rigtig snakke med mine naboer omkr problemet, da de ikke forstår mig....sprogproblemer. Jeg vil nu sætte højbede i haven. Så er det jo jeg er bange for at de snegle bare æder ALT!!! Jeg har været inde og finde kobbertape, og ja billigt er det godt nok ikke. Er det så ligemeget, om tapen er 2,5 eller 3 cm bred??? I hvilken højde skal jeg sætte det på?
Hvad ellers spiser sneglene, ud over salat og georginer?

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Holm, 22. maj 2012 kl. 11.16

Kunne man forestille sig, at en dobbelt bukning af kanten kunne hjælpe, - en firkantet U-form?

21 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juni 2014 kl. 0.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Hvordan laver man et metalsneglehegn?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan laver man et metalsneglehegn?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider