Forum

Kommentarer til »Valg af jordbærsorter«

På denne side finder du kommentarer til teksten Valg af jordbærsorter. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nana Kjeldahl, 22. august 2004 kl. 0.16

Jordbær, hvilken kategori af grønsager går den under. Er det mon en rodfrugt eller en grøntsag?

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben G. Petersen, 10. august 2005 kl. 11.21

I en haveudsendelse i radioen, blev
sorten: Florence' anbefalet af en
havekonsulent. Sorten skulle være
manetodefri og velagnet til havebrug.

Hvor kan den købes?

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. august 2005 kl. 10.00

Jeg har for to år siden købt to planter, fordi jeg havde læst, at den var god og nematodefri. Den har næsten ingen bær givet og voksede ikke særlig godt. Måske har jeg bare været uheldig med de to planter,som forøvrigt var meget dyre. Jeg købte dem i en planteskole. Jeg plantede samme år mange forskellige sorter på et bed, og har netop udvalgt Polka til at være min hovedsort midt på sæsonen. Den har givet det højeste og bedste udbytte på min muldede lerjord. Som tidlig sort har jeg valgt Dybdahl – men den er speciel i smag i forhold til de,der sælges i bakker i butikkerne. Mere blød og sød. Som den sene sort har jeg valgt en ukendt sort, hvor jeg fik udløbere af et sted.

Det er vigtigt at afprøve sorter i forhold til sin smag og dyrkningsjord. Den samme sort kan smage helt forskelligt i to haver.

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. august 2005 kl. 10.02

Jeg har for to år siden købt to planter af Florence, fordi jeg havde læst, at den var god og nematodefri. Den har næsten ingen bær givet og voksede ikke særlig godt. Måske har jeg bare været uheldig med de to planter,som forøvrigt var meget dyre. Jeg købte dem i en planteskole. Jeg plantede samme år mange forskellige sorter på et bed, og har netop udvalgt Polka til at være min hovedsort midt på sæsonen. Den har givet det højeste og bedste udbytte på min muldede lerjord. Som tidlig sort har jeg valgt Dybdahl – men den er speciel i smag i forhold til de,der sælges i bakker i butikkerne. Mere blød og sød. Som den sene sort har jeg valgt en ukendt sort, hvor jeg fik udløbere af et sted.

Det er vigtigt at afprøve sorter i forhold til sin smag og dyrkningsjord. Den samme sort kan smage helt forskelligt i to haver.

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gurli, 18. september 2005 kl. 15.46

Heii jordbør smager godt.! hvordan planter man dem.?

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Jæger, 2. november 2005 kl. 13.51

Mine naboer har klippet deres jordbærplanter helt ned til 5–10 cm efter høst. Nu står de grønne igen. Og med bær, som dog ikke modner. Er det en god ide?

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. november 2005 kl. 15.17

Det er en gammel kendt metode, og jordbærplanterne kan godt tåle det. Metoden gør det især let at få fjernet alle udløbere, som ikke skal bruges til nye planter.

På Danmarks Jordbrugsforskning i Årslev har man lavet forsøg med at aftoppe jordbærplanter efter høst for at se, om det kunne hæmme gråskimmelangreb. Der var ikke en afgørende effekt, men dog nogen effekt for sorterne Senga Sengana og Korona.

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 7. august 2008 kl. 10.27

Vi har senga sengana ca. 70 planter. De giver omkring 15 kg bær hvert år. De smager rigtig godt og bruges både friske og til marmelade.

Vi har prøvet honeyoye. De smager ikke af så meget som senga, men giver lidt større bær og er ca. 7–10 dage tidligere fremme end senga.

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 28. september 2008 kl. 9.03

For for første gang.

Jeg plantede i April 6 jordbærplanter (af sorten Zefyr) købt på planteskole; og de har givet fine bær. Derud over har jeg nu over 60 nye planter formeret ved afstikkere. Dem har jeg fordelt i et bed. Mit spørgsmål er, om de er vinterhårdføre? Skal de evt. vinterdækkes (og er en omgang halm henover nok). Eller tager man jordbær planter ind (i drivhus) om vinteren?

Med venlig hilsen
Christina

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Do Ro, 4. marts 2010 kl. 20.28

Hi all

This is nice website where I can get more info. I have one question. Where can I buy jordbær seeds in Arhus, it would be easy to bye online but I could not find any suppliers.

Please let me know about nearest shops where I can buy strawberry Seeds.

Thank you

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Andersen, 12. marts 2010 kl. 19.49

Abundance-jordbær

Nu har jeg fået tudet ørene fulde af min gamle faster om at det er Dybdahl og Abundance man skal ha' af jordbærsorter. Om Dybdahl har jeg fundet ud af det jeg havde brug for herinde, men Abundance er ikke nævnt med et ord! Er der ikke nogen der ved noget om den sort og som måske kan hjælpe mig med at skaffe den?

Aller venligst Niels

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 12. marts 2010 kl. 21.14

Hi Doniyor,

Usually you don't buy seeds for 'normal' strawberries (only for the small wild-berries types). I believe that the common types in Denmark are mainly made by 'stiklinger' (can't remember the word in English). These 'stiklinger' can be bought at most plant shop in early Spring, or can be taken from old plants in July/beginning of August.

If you plant these plants in early Spring, do remember NOT to use too much fertilizer; otherwise you will only get leaves and no berries.

Regards,
Lisbeth Antonsen

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Do Ro, 12. marts 2010 kl. 23.32

Thank you Lisbeth!

Where can I find information on this kind of "secrets"...when to fertilize strawberries?

Doniyor

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. marts 2010 kl. 14.50

Hej Niels

Jeg ved at pometet i Tåstrup har dem og de laver gerne moderplanter, imod betaling . Jeg har selv haft nogle stykker af de gamle jordbær sorter og jeg må desværre også sige som de fleste, at de nye sorter er for en stor dels vedkommende dem, der smager bedst . Honeyone er for sur til min mund , derimod er Korona et fremragende bær .

Hvis du kan få fat i de sorter du efterlyser kan du lade din gamle faster blive udsat for en blindsmagning, hvor både
nye og gamle sorter er i blandt .
Claus som tidligere har arbejdet på pometet har i mange år udsat ældre mennesker der holdt fast på at det var de gamle sorter der var bedst, for en blindsmagning .
Her viste det sig at det var de nye sorter , som var bedst så længe de ikke vidste , hvad de smagte på .

Men det er ikke ualmindeligt at man forbinder gode minder med god smag . I mange år havde jeg også zefyr, da min onkel dyrkede den og når familien var i sommerhus , købte vi disse jordbær , hos den lokale bonde . Dengang skinnede solen altid og lommepengene rakte længere :-)

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. marts 2010 kl. 16.25

Da jeg var dreng talte de voksne kun om Dybdal og Senga som de eneste rigtige jordbær, men der var måske heller ikke så mange sorter at vælge imellem. Barndomsminder med solskin og smagfulde jordbær følges ad, selv fløden på jordbærene smagte bedre. Selvfølgelig var ens smagsløg bedre dengang.
For et par år siden var vi på en gårdbutik med Pluk selv jordbær. Det var noget af en oplevelse da der var mange forskellige sorter at smage på, men efter kort tid syntes vi at de smagte ens alle sammen. Vi købte masser af jordbær til fryseren + en stor pose stiklinger for 5 kr.

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. marts 2010 kl. 18.17

Jeg var ikke klar over at du var så gammel Mogens, "lad mig se, så er vi med andre ord tilbage i det 19 århundrede" ;-).

Jeg har selv lidt Königin Luise stående og jeg vil ikke betragte den som en lækkerbisken selvom man kaldte den "jordbærdronningen". Men hvis alternativet dengang den kom til landet var skovjordbær kan jeg godt se en mening med at dyrke dem, men når der tales om smag og holdbarhed har også den en ringe chance . Senga Sengana har også en god jordbærsmag og en flot farve men også her er der svagheder . Er man indstillet på at få et lavere udbytte er det fin .Jeg har i sommer udplantet både Senga Sengana og Dybdahl, som jeg håber har klaret vinteren og jeg har endnu ikke smagt Dybdahl endnu . Det har jeg derfor tilgode .

I gamle dage fik man jordbær i jordbær sæsonen og ikke på andre tidspunker . Nu kan de fås lige før jul og frem efter. Ok ,så ved jeg godt at de ikke smager af noget , men der er ingen tvivl om at dette vil der blive arbejdet på og jeg kan allerede fornemme en bedre smag og duft i dem , der sælges nu , end i de tidligere år. Om det så hænger sammen med høsttidspunktet og den senere opbevaring vides ikke men det kunne godt tænkes.

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. marts 2010 kl. 19.32

Søren, der blev også brugt lang tid på at fjerne rynker på mit foto. Du skjuler det godt med parykken, drille.
Jeg har hørt at de spanske jordbær vi kan købe ved juletid bliver pakket ned, mere grønne end røde, deraf smagen. Hvor i mod de israelske er mere modne ved forsendelsen. Du skulle prøve at få fat på Ostara, den modner tidligt og giver bær lige til frost, og så smager den godt.

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. marts 2010 kl. 19.50

Jeg vil overveje det har du aflæggere af den , for så vil jeg gerne købe dem af dig .

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 13. marts 2010 kl. 20.14

Hi Doniyor,

if you want to grow strawberries here in Denmark you should just write 'jordbær' in the searchfield on this web-site, and you have to realise that this information are for growing the plants here in Denmark. The web-master, Karna Maj, has written some usefull articles on this subject. Since you are on this string, I believe that you read Danish?

Regards,
Lisbeth

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Dalbøge, 2. august 2012 kl. 8.58

Jeg har smagt de lækreste danske jordbær her for et par dage siden (sidst i juli) og jeg vil meget gerne vide finde ud af, hvad det er for en sort. Jeg har spurgt på min blog og der er også billeder af jordbærrene. Er der nogen der har et bud?
www.tinadalboge.dk/tanker-kurser/ved-du-hvad-det-er-for-en-sort

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 9. juli 2014 kl. 14.33

Hej Alle, kan nogen anbefale mig nogle gode jordbærsorter til plantning i en jordbærkrukke, hvor '"jorden" er hentet fra en plantesæk? jeg ved mange bruger skovjordbær, men jeg vil gerne have nogle almindelige spisebær.

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juli 2014 kl. 23.16

Hej
Jeg kan kun anbefale Ostara, som jeg i år har lavet et eksperiment med. Jeg har plantet 5 planter i en stor krukke, sat bambuspinde omkring den og har høstet næsten 2 kg indtil nu. Nye blomster er på vej - men også mange udløbere, som jeg lige nu binder opad og lader andre rende nedad. Mange udløbere giver sikkert mindre frugt.
Men her er et andet billede fra Ostara - taget midt i august for et par år siden.
Ingeborg

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juli 2014 kl. 23.23

Her et billede af min Ostara pyramide
Ingeborg

24 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2014 kl. 18.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Savina Scheil, 27. april 2020 kl. 23.42

er det muligt at få denne artikel opdateret med hensyn til hvilke sorter der findes og hvornår på sæsonen de henholdsvis blomstre og hvornår de har bær? gerne også hvilken jordbundstype de bedst trives i.

foreløbig har jeg selv kunne finde frem til følgende sorter (som jeg så skal ud og finde mere information omkring.)

- Elsata
- Ostara
- Senga Sengana
- Abundance
- Dybdahl
- Körigin Luise
- Malwina
- Florence
- Sonata
- Toscana
- Pineberry
- White
- Korona
- Dania
- Zefyr

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. april 2020 kl. 0.34

Hej Savina.

Prøv at kigge på Pometet s hjemmeside omkring jordbær og se om ikke du kan finde svar her

pometet.dk/sortslister/jordbaer/

Ellers er der også bogen Smagen af jordbær, der er skrevet af Maren Korsgaard. Det er forlaget kousgaard og Co, der har udgivet den. Men den kan også lånes på biblioteket

Nyt svar til emnet »Valg af jordbærsorter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Valg af jordbærsorter«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider