Forum

Kommentarer til »Næbet sneglekontrol«

På denne side finder du kommentarer til teksten Næbet sneglekontrol. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ari Arnold, 2. juni 2015 kl. 3.30

God artikel, Karoline. Jeg fik også megen nytte af din anden artikel om ænder i Permakulturbladet.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nanna Salicath, 4. juni 2015 kl. 9.14

Skønt med en så fyldestgørende artikel om ænder (i haven). Jeg har lige fået 4 løbeællinger (1o dage gamle). De trives godt - men jeg er bekymret for min "killer-kat". Er der mon nogen, der har erfaring med katte og ællinger? Lige nu er de lukket forsvarligt inde i min stald og jeg har også lavet en lille overdækket andegård, som jeg tænker de snart skal ud i. Men jeg er i tvivl om, hvornår de kan slippes ud i haven (til katten!)

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 4. juni 2015 kl. 10.21

Hvilken race ? - ællingerne altså - du skal nok have fat i nogle der kender racen - personligt kender jeg en moskusand eller 2 der terroriserer børn, voksne samt hunde - og det tror pokker med de klør eller hvad det nu hedder de render rundt med, de har rigeligt til at forsvare sig med, jeg har set rifterne efter dem....

Under alle omstændigheder skal de vel i hvert fald være større end din kats naturlige byttedyr ( min tager op til mosegrise og af en eller anden grund jagter han også almindelige ænder ( altså, han har aldrig fanget en ) men det hænger så nok sammen med at han er vokset op på en campingplads fuld af dem...

- og dine ællinger skal nok også have en selvsikker attitude og altså ikke opføre sig som byttedyr før de lukkes ud :-)

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. juni 2015 kl. 11.47

Jeg ved ikke lige med katte. Mine er - meget respektfulde overfor fx dværghøns. Mens hunde får en på tuden.

Med hunde, har jeg præsenteret fx kaniner- og sagt "DET ER MIN!" Men det kan man ikke med katte.

Har du evt mulighed for at finde en andrik/and- der kunne føre de små? Ellers må du nok holde dem i en voliere/andegård.

Mvh
Tine

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Koch Borchmann, 3. april 2016 kl. 12.36

Hej Karoline

Tak for din gode og informative artikel om ænder. Jeg overvejer at anskaffe mig et par løbeænder. Hver sæson drukner vi i dræbersnegle:-(

Jeg har vedhæftet et billede af vores hønsegård, hvor vi har 4 wyandottir-høns, 3 høner og en hane. Tror du, at løbeænderne og hønsene kan bo der samtidigt? Er der plads nok, og kan de mon enes?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Lene

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 3. april 2016 kl. 13.15

Man må ikke holde ænder og høns sammen.http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Fugleinfluenza-og-regler-for-adskillelse-af-arter.aspx. Noget med fugleinfluenza.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ari Arnold, 3. april 2016 kl. 17.33

Mette har ret, man må ikke holde ænder og høns sammen. Men hvis vi nu snakker rent teoretisk, tror jeg godt, at Lenes høns og potentielle ænder kunne gå der sammen om natten. Om dagen er det vel meningen, at de skal ud og samle snegle?

Men du skulle holde øje med dem. Høns kan godt være aggressive. Vores aflagte æglæggerhøns jager ænderne ud af deres hus, hvis ænderne prøver at spise deres korn. Og da vi havde to ænder adskilt fra de andre og de truntede rundt for sig selv (altså kun én and, mens den anden var et andet sted), angreb en flok høns hende faktisk ved at stå i rundkreds om hende. Det skal dog siges, at nogle mener, at æglægningsracer er mere aggressive end andre hønseracer.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. april 2016 kl. 19.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. april 2016 kl. 9.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Sten, 10. april 2016 kl. 11.12

Dejligt at se at løbeænder spiser snegle. Det overvejer vi at prøve.
Sidste år havde vi 10 gæs og 5 moskusænder til at gå sammen. Vi havde store forventninger til ænderne men de spiste kun sneglene hvis de var klippet over og blandet med tørfoder. Det sammen gjorde gæssene faktisk. Ænderne var fredelige overfor os men ikke altid søde ved gæssene. Vi så en and der var meget tæt på at drukne en gås. Men ænderne smagte fantastisk!!!!
Fuglene har et stort indhegnet område med en lille sø. Mon der er nogen der har erfaringer med om løbeænder og gæs kan gå sammen?

11 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. april 2016 kl. 11.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ari Arnold, 10. april 2016 kl. 23.41

Sjovt, at Ullas gæs var lige så lidt eller meget snegleædende som hendes moskusænder. Gæs bliver altid omtalt som vegetarer, men er samtidigt kendt som at spise den lille pytsnegl, er er mellemvært for indvoldsorme hos får og kvæg. Ergo spiser de en smule kød. Måske så sneglene tiltrækkende ud sammen med tørfoder.

Jeg har tidligere hørt om ænder, der ikke fangede snegle, når de har været opdrættet indendørs og ikke havde deres mor eller andre at lære dem at spise snegle. De skal helst have gjort det fra små af. Så fejler de aldrig.

Hos os kæmper gæs og ænder kun i parringssæsonen, og kun hannerne. Resten af tiden går de fredeligt sammen. Moskusanden bliver generelt betegnet som en stridbar anderace (det synes vi nu ikke, at vores er), måske går det bedre med løbeænder.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. april 2016 kl. 23.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ari Arnold, 3. januar 2018 kl. 1.07

For at komme tilbage til problemet, at moskusænder ikke vil spise snegle:
De skal være lidt sultne. Om sommeren kan voksne ænder i pricippet leve af naturen, hvis der er rigeligt med naturlige fødeemner (og snegle er der i hvert fald nok af). Ellers kan man fodre dem om aftenen, og kun med korn, som kan give dem kulhydrater, som de kan have svært ved at skaffe. Ikke noget med at give dem proteinfoder, det skal de netop skaffe sig ved at æde snegle.

Nyt svar til emnet »Næbet sneglekontrol«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Næbet sneglekontrol«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider