Forum

Kommentarer til »No-dig køkkenhave«

På denne side finder du kommentarer til teksten No-dig køkkenhave. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. februar 2016 kl. 19.55

Generelt enig i hele artiklen, men.....

Står man med et stykke jord med pløjesål eller mange store sten i det øvre lag eller lignende ugunstige forhold, vil jeg helt klart anbefale, at reolgrave bedene.

Et stort arbejde ved et større jordstykke, men arbejdet værd, hvis man går efter virkelig optimale forhold for plantevækst. Og så kan det fint fordeles over 3-4 år, så man ikke ødelægger ryggen og kan sammenligne den behandlede jord med den ubehandlede.

I Bo´s tilfælde har udgangspunktet tilsyneladende været godt og uden pløjesål eller voldsomt mange større sten - og heldig har man jo lov at være ind imellem :-)

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 20. september 2016 kl. 10.57

Sjovt, jeg har aldrig gravet og aldrig vidst at man "burde" det!

Det gror fint alligevel. Dog løsner jeg jorden i mit højbed med en greb. Altså ikke vender jorden, men bare stikker den ned og vrikker nogle gange og flytter den så et hak. Det forstyrrer i praksis ikke mikrolivet dernede.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. september 2016 kl. 12.59

Nu skal højbede nok ikke graves...

Men bede i jorden- er en anden sag.

Mvh
Tine

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 20. september 2016 kl. 16.51

Hvis ikke der er tale om decideret traktose eller lignende 'umulige' forhold mener jeg ikke gravning eller fræsning på nogen måde kan gavne en privat køkkenhave.

Spild af tid og kræfter.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. september 2016 kl. 20.30

@Michael Bæk

Helt enig og jeg vil tilføje til spild af tid og kræfter: Humusnedbrydende og hæmmende for den levende jord.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. september 2016 kl. 0.32

Har I set, at Praktisk Økologi er arrangør for et foredrag i Roskilde d. 9. oktober med no-dig guruen Charles Dowding?

Billetter på billetto.dk :)

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. september 2016 kl. 7.22

Tak for den oplysning Anja.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. september 2016 kl. 7.25

Tine Andersen, hvorfor mener du, at der er en forskel mellem højbede og bede i jorden, når det gælder gravning?

Når det er nødvendigt at grave, så skyldes det normalt, at man har trådt i bedet, sådan at jorden er blevet presset sammen. Men det kan man da bare lade være med!

Jeg synes, at det er en fin ide at inddele jorden i bede med gange imellem, sådan som artiklen foreslår. Jeg fulgte forslaget, da jeg skulle så køkkenhaven til, her i foråret. Det har fungeret fint. Jeg har ikke trådt i mine bede, for de er så smalle (80 cm), at jeg sagtens kan nå fra begge sider.

Men ellers plejer jeg ikke at bruge spaden ret meget bortset fra, hvis der skal graves huller til stolper eller til plantning af nye planter. Når folk graver have, myrder de jo regnorme, og hvorfor skulle man gøre det?

Med venlig hilsen

Doris Møller

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 21. september 2016 kl. 10.27

Jeg forstår egentligt ikke hvordan man kan være en guru i "ikke at gøre noget" - altså no-dig metoden. Jeg kunne forstå hvis Charles Dowding var ekspert i at grave jorden - men han er ekspert i ikke at grave jorden? Det er jeg da også!

Det er ligesom det ikke at grave jorden gøres til noget specielt. Egetligt synes jeg det er specielt at grave jorden - især når det ikke bidrager til ret meget.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. september 2016 kl. 14.42

@Martin.
Når man ikke graver jorden, skal der gøres noget andet, for at jorden kan blive/vedblive med at være frugtbar.
Du bør deltage i foredraget, så du kan få bekræftet om det er den rigtige måde du ikke graver på.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Egelund, 23. september 2016 kl. 14.04

Først nu er jeg blevet opmærksom på kommentarer til denne, halvgamle artikel....
Tom Andersen - nå, du tror jeg har været heldig! Lad mig stilfærdigt fortælle, at der på de 600 m2 køkkenhave er samlet mere end 20 tons sten! Der blev nemlig gravet jordvarme ned i en del af stykket. Puha. Det skulle have været gjort et andet sted. Vi samler i spande, kører det i trillebør til rendegraveren, som står uden for køkkenhaven og så videre til stenbunken.
Men det lønner sig! Jorden er nu løs og dejlig. De sten, vi nu samler, er mindre end knytnævestore.
Og til de, der synes at no-dig er en gammel nyhed. Tjah....
I landbruget pløjer man hvert efterår - selv om Edward H. Faulkner allerede i 1943 udgav den læseværdige "Plowman's Folly".
Så småt begynder man nu med pløjefrit landbrug, men forandring tager tid.
Og rigtig mange køkkenhaver bliver stadig gravet/fræset - så mon ikke Charles Dowding, der ydermere er en charmerende fortæller, kan inspirere og lære fra sig den 9,10. i Roskilde.
Vh
Bo

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. september 2016 kl. 20.03

@Bo

Da jeg læste artiklen fik jeg det indtryk, at NoDig som udgangspunkt altid kan praktiseres uden en indledende dybdegravning. Det kan det jo ikke, hvis udgangspunktet er tilstrækklig dårligt, som i mit tilfælde hvor jeg har et al-lag (påstår de lokale bønder) ca. 30-40 cm nede. Nærmest uigennemtrængeligt for en ikke GMO-modificeret betonbrydende rod :)

Men er det ikke altid sådan, at af ingenting kommer ingenting - der er arbejde i alt, hvis det skal være rigtig godt ;-D

Glæder mig, at du stadig finder metoden tiltalende.

Oplever du stadig en tydelig humusopbygning og stor regnormebestand?

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Egelund, 24. september 2016 kl. 7.11

Tom, hellere sten end al!
Vi holder havekurser. Vældig hyggeligt og fornøjeligt. Ved de lejligheder nyder jeg altid at vise jorden kvalitet ved at stikke hånden ned i mit bed. Uden besvær kommer jeg ned i 25 cm og hvis jeg vrikker lidt med hånden kommer jeg i al fald ned i 30.
Køkkenhaven ligger på et svagt skrånende terræn og specielt i den øvre, oprindeligt mest sandede del, oplever jeg langsom og vedvarende forbedring af jorden.
Kompostormene, som følger med hestemøget, dør ud, men der er mange regnorme. Desværre har jeg ikke forstand på mikrolivet i jorden, men vi har haft en jordprøve under mikroskop - bare for sjov - og der var liv!
Det er et ikke særlig påagtet forskningsområde.
I år har det største fremskridt været indførelsen af net i 200 eller 220 og med en maskestørrelse på 1,3 mm. Det har vi lagt over kål og gulerødder med meget stor succes!
Vh
Bo

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. september 2016 kl. 12.42

Ja, jeg har begge dele - nu dog kun i en tredjedel resten er dybdegravet hen over årene :)

Helt fantastisk jord du har - gad godt kunne kultivere med fingrene :-D

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. oktober 2016 kl. 22.40

Det var tre voldsomt inspirerende timer i dag :)

Jeg har heller ikke gravet mine højbede i mange år, men skal helt sikkert i gang med nogle gode lag jorddække her i efteråret!

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Grete Rasmussen, 23. juli 2020 kl. 9.01

Hej Bo
Spændende læsning. Hvordan går det nu i 2020?
Jeg er også stoppet med at grave for 5-6 år siden, men har fået meget kedeligt ukrudt. Bl.a snerler , paderokke og lidt
Kvikgræs. Jeg måtte grave den Og rense for ukrudt.efterår 2019.

Som mange andre har jeg ikke mulighed at få al den kompost og dyregødning som det kræver. Og det er jo også et arbejde. Her i Sorø kan man ikke mere få kompost på genbrugsstationen. Det skal afbrændes til fjernvarme. Øv. Så jeg har kun min egen kompost.

Nyt svar til emnet »No-dig køkkenhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »No-dig køkkenhave«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider