Forum

Kommentarer til »Voksurt«

På denne side finder du kommentarer til teksten Voksurt. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Bergsøe, 19. februar 2016 kl. 13.02

Jeg har voksurt i min kolonihave. Den selvsår sig hvert år, og jeg tager også frø fra den.
Humlebierne holder meget af den.
Så vidt jeg kan se, tager dræbersneglene den ikke. De hærger georginerne lige ved siden af.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Haugaard, 17. oktober 2021 kl. 3.56

Vedr vinbjerg-dræber snegle og voksblomst.
Jeg overtog sidste maj (2020) et hus med have, der havde stået tomt et helt år = vinbjerg og dræber snegles paradis. I forhaven bag det der hæk lign noget, der vokser op af husmurem, sad der vinbjergsnegle i plamager på 1 x 2 M, og flere steder i 2 og 3 læg. Såå klamt....
I baghaven blev en medbragt gul staude blomst, der lige var vokset 30-40 cm op, totalt ribbet af noget. Tjekkede jorden og samlede 30-40 dræber snegle op i alle str. Der havde tydeligvis blevet lagt æg året før.
Sådan fortsatte det ALLE steder i haven. Jeg kæmpede og kæmpede hver morgen og aften med, at udrydde dem.
Tja det gør jeg jo så stadig.
Men hverken voksblomsten i krukke i baghaven eller den i jorden i forhaven er det blevet rørt af vinbjergsnegle eller dræber snegle. Så dén skal jeg så meget ha mange steder i min have næste år. Den er jo også så smuk.
Har prøvet at høste frøene, men pt er de kun mørke lilla, så de er måske ikke modne endnu? Kan frøene ligge og modne på en tallerken, eller skal de modne til sorte på planten? Den i forhaven har "arme" på næsten 1 M..
Tak for et super godt og lærerigt indlæg, som har hjulpet mig med den for første, men bestemt ikke sidste gang.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. oktober 2021 kl. 8.33

Frø har generelt godt af at modne på planten, men der er problemet med, om de når at falde ud, inden man opdager, at de er modne.
Høster man dem af forsigtigheds grunde før helt moden, skal de eftermodne i frøkapslen.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. oktober 2021 kl. 9.46

Hej Malene og Lars

Voksurt (Cerinthe Major) er registreret som invasiv i Letland, Schweiz og Belgien udover i alle lande, som grænser op til Middelhavet.
Cerinthe Minor er tilpasset lidt koldere klima og kan overvintre som staude i danske milde vintre.

Den er registreret på Miljøstyrelsens liste fra 2019 over invasive arter. Den er pt under observation men scorer lavt, så den er ikke udpeget som invasiv, men er den en af dem, der holdes øje med. Det er nærliggende at der med klimaændringer kan ske tilpasning og dermed risiko for at voksblomsten udvikler sig til at være en problemart også i Danmark.

Jeg er helt med på, at du med de sneglemængder, der har fundet gode livsbetingelser i din have er meget opmærksom på, hvad snegle ikke spiser... Men det er værd at tænke over, hvad du kan gøre ud over at vælge planter, som ikke står højt oppe på sneglenes "meny".

Måske kan du finde inspiration i denne artikel fra 2021, som beskriver, hvad der har vist sig virkningsfuldt i Den Økologiske Have i Odder:
www.bolius.dk/gartneren-blev-sneglefri-med-vild-have-1826.

Venlig hilsen
Lone

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Haugaard, 23. oktober 2021 kl. 22.40

Mange tak Lone 🙏. Det er meget spændende læsning, som jeg helt sikkert vil ta til mig.
Var selv sikker på, at jo mere de kunne gemme sig i, jo bedre havde de det. Men det er så lige modsat.
Desværre har jeg også min. samme mængde vinbjergsnegle i haven. Og de har vist glemt, at de skal spise dræber snegle æg 🙄
Ja jeg ved godt, at alt kryb og andre dyr har et formål i haven. Ville bare sådan ønske, at forholdene var mere/bedre fordelt.
75 % af alle mine hvidløgs og kartoffel toppe blev ribbet i år. Det ødelagde afgrøden, og det der kom, skulle jeg lede grundigt efter 🥺
Det er sgu hårdt af være "privat have landmand". Men ville ikke undvære det for noget andet 😁
Mvh og god weekend Malene 🌞

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Haugaard, 23. oktober 2021 kl. 22.42

Hej igen Lone
Har lige opdaget, at man ikke kan lave smiley's. De burde ha været der, hvor det ser underligt ud med en masse tal fra

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. oktober 2021 kl. 0.18

På den anden side, bliver Fuglemælk ikke invasiv hos mig. Jeg har haft en art, der er meget fin sølvgrøn på bladene, og som spredte sig fra nogle få eksemplarer til mange. Men de der elendige vinbjergsnegle æder frøkapslerne, så nullo frø.

Det er jeg træt af!

På den anden side er der muligvis ved at være en vis ligevægt mellem havesneglene (dem med hus), og dræbersneglene. De med hus var stort set væk i mange år.

Der er nu omsider også lidt færre nøgensnegle, og faktisk også vinbjergene.

Jeg besøgte en af mine søstre her i august. Hun kæmper så mod både voldsnegle (med hus) og dræbersnegle. I sin kolonihave ja.
Hun myrder dem nogle gange om ugen.

Mvh
Tine

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. november 2021 kl. 0.44

Problemet med invasive arter og her tænker jeg på planter er at der skal bare et enkelt frø over hegnet at så er problemet der . Mange af de planter som er invasive med tiden har den egenskab at de ofte masse formere sig hurtigt bare tænkt på bjørneklo, der kan producere en masse frø . At invasive planter ofte fortrænger hjemhørende arter ved at enten overskygge dem eller ved at hindre andre arter i at etablere sig er problemet . Tidligere skrev man i de gamle havebøger at planten kunne forvilde sig fra dyrkning . Uden at man lagde vægt på at nogle planter kunne blive et egentligt problem . Det har man så senere fundet ud af ikke var smart.

En plante som sommerfugle-busken har jeg tit undret mig over skulle være invasiv, da jeg aldrig har mødt dem i naturen, men efter at have nærstuderet min forældres indkørsel, hvor man har slæbt afskåret grene henover og over til anhængeren har jeg set hvordan dens bittesmå frø kan så sig selv over det hele . Nuvel min mor indkørsel spiller ikke den store rolle, men var selv samme affald havnet i naturen kunne de nemt have bredt sig. Det samme kender man med planter som lupiner, marguritter og karteboller, som jeg kan møde mange af via motorvejen ned til Korsør.

Derfor kan man, hvis man dyrker dem, de invasive, hindre dem i at brede sig ved enten at slå dem ned lige efter blomstring eller hvis man vil være på den sikre side .

Invasive arter bliver tidligere også kald fauna forurening...

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. november 2021 kl. 0.48

Problemet med invasive arter og her tænker jeg på planter er at der skal bare et enkelt frø over hegnet at så er problemet der . Mange af de planter som er invasive med tiden har den egenskab at de ofte masse formere sig hurtigt bare tænkt på bjørneklo, der kan producere en masse frø . At invasive planter ofte fortrænger hjemhørende arter ved at enten overskygge dem eller ved at hindre andre arter i at etablere sig er problemet . Tidligere skrev man i de gamle havebøger at planten kunne forvilde sig fra dyrkning . Uden at man lagde vægt på at nogle planter kunne blive et egentligt problem . Det har man så senere fundet ud af ikke var smart.

En plante som sommerfugle-busken har jeg tit undret mig over skulle være invasiv, da jeg aldrig har mødt dem i naturen, men efter at have nærstuderet min forældres indkørsel, hvor man har slæbt afskåret grene henover og over til anhængeren har jeg set hvordan dens bittesmå frø kan så sig selv over det hele . Nuvel min mor indkørsel spiller ikke den store rolle, men var selv samme affald havnet i naturen kunne de nemt have bredt sig. Det samme kender man med planter som lupiner, marguritter og karteboller, som jeg kan møde mange af via motorvejen ned til Korsør.

Derfor kan man, hvis man dyrker dem, de invasive, hindre dem i at brede sig ved enten at slå dem ned lige efter blomstring eller hvis man vil være på den sikre side lade være med at dyrke dem

Invasive arter bliver tidligere også kald fauna forurening...

Nyt svar til emnet »Voksurt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Voksurt«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider