Forum

Kommentarer til »Kan vi flytte gammel vinplante?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan vi flytte gammel vinplante? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. februar 2016 kl. 10.23

Jeg er ikke enig i, at man ikke kan flytte en gammel vinplante - det har jeg gjort med stor succes :)

Den var næsten 20 år gammel ved flytning. Jeg tog omkring en meter rod med og var faktist ret hård ved den, idet den bare lå i 5 måneder vinteren over, kun dækkes af lidt jord.

Den blev plantet i det nye drivhus med hul i soklen, så roden kunne føres ud af drivhuset. Den var et stykke tid om at komme i gang, men i juni begyndte den at skyde, og i dag, 6 år efter, vælter jeg mig i druer hvert efterår.

Så ja - tag lidt stiklinger, men prøv også at flytte selve planten, det er slet ikke umuligt :)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 24. februar 2016 kl. 17.56

Tak for det Anja! Altid godt at blive klogere; det er derfor vi skal dele vores erfaringer.
Så jeg tilslutter mig dit råd: Tag stiklinger, og prøv så at flytte planten.
Det kan lykkes!

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 25. februar 2016 kl. 13.08

Jeg må også give Anja ret at selvfølge kan man flytte en vin . D.v.s at min far har flyttet den fra sin svigerfar og hjem i en gård hvor den fik meget lidt vand og kun sand og stabilgrus at vokse i og næsten ingen gødning. Rødder var der hellere ikke meget af .

I starten kom den også langsom men efterhånden som tiden gik voksede den og bar en masse druer, som jeg ikke ved hvad er . Jeg tror at der er en Leon millort ud fra den beskrivelse der er på dem .

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. august 2016 kl. 17.16

Jeg flytter jævnligt gamle vinplanter.
Jeg har for længst opgivet at få en stor rod med, men jeg beskærer toppen, så der kun er få knopper, der skal serviceres af roden.
Planten skal have samme opmærksomhed som en stikling. Og den må under ingen omstændighed få druer det første år.
Fordelen ved at flytte en gammel plante er, at man har en tyk fin stok fra starten. Sat i potte er de velegnede at give som gave.
Skal jeg anlægge en ny vinmark, vil jeg ikke bruge kræfter på at flytte gamle vinstokke. Da laver jeg stiklinger året før.

Nyt svar til emnet »Kan vi flytte gammel vinplante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan vi flytte gammel vinplante?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider