Forum

Kommentarer til »Blå anemone«

På denne side finder du kommentarer til teksten Blå anemone. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin, 15. marts 2005 kl. 10.38

Man i kunne godt sige nogle særligheder ved planten... om den kan spises eller bruges for nogen form for medicin eller har en hjælpende effetkt imod hovedpine eller sådan noget... men ellers var det fint!

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sven Lauritsen, 18. marts 2008 kl. 16.14

Du skriver"I planteskolen kan man købe. den danske blå anemone". Har du kendskab til en planteskole i Nordjylland, som fører den? – jeg har ikke kunnet finde den i Aalborg.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 18. marts 2008 kl. 18.56

Jeg har købt mine i vores lokale Dagli'brugs, men jeg har også set at Føtex har dem i små potter.

Helle – www.helleshave.dk

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sven Lauritsen, 18. marts 2008 kl. 23.38

Tak for tippet!

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 19. marts 2008 kl. 12.38

Hej Svend
Hvis du ikke finder en, så kan du købe/bytte dig til en (lille) bid af min når den har blomstret. Den blev godtnok delt sidste forår, men der er nok hvis det er.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inga Johansson, 2. april 2008 kl. 20.49

Jeg skriver fordi jeg har en blå anemone som må være en krydsning af den hvide og blå.

Den er blå som dem vi ser, men har blade og underjordiske stængler som den hvide anemone.

Så jeg tror en lille bi har leget den leg, om bierne og blomsterne.

Har jeg mon ikke ret.

Inga

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 2. april 2008 kl. 22.59

Nej Inga!

Du har helt sikkert en Anemone, men en krydsning mellem den hvide Anemone, (Anemone nemorosa), og ''Kaj Munks Blå Anemone'' (Hepatica nobelis)er det lige så sikkert ikke.

Der findes mindst 1 sort af A.nemorosa som har blå (lyseblå) blomster, men det kan jo også være du har den mere almindelige Anemone blanda, som ofte dyrkes i haver og breder sig villigt, den fås i hvid, blå og (ikke så tit) rosa.

Dem som vi har kunnet købe i Føtex, Brugsen og Kvickly i år var også blå Anemone blanda.

Hepatica nobelis kan ofte fås i planteskoler, eller på plantemarkeder.

Jytte

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inga Johansson, 3. april 2008 kl. 16.16

Hej Jytte
tak for dit svar, jeg tror stadig det nok er en krydsning, eftersom den pludselig befinder sig i hjørnet med de blå og hvide anemoner, og ikke er af dem som man kan købe som anamoneblandinger.

Blomsten er nøjagtig som den blå anemone som jeg har med fra Norge engang i 50erne.

Jeg har også nogle lidt violette, men dem har jeg fundet i naturen, ligesom jeg har den gule, og de dobbelte som man kan købe. Jeg har aldrig set nogen som ligner disse.

mvh. Inga

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 3. april 2008 kl. 18.25

Hej Inga
Kan du ikke tage et billede og få den lagt ind på en side så vi kan se din nye blå anemone.

Godt nok er både Hepatica og Anemone af Ranunkelfamilien, men en krydsning mellem de to... nej!

Men prøv at se på denne hjemmeside:
www.dryad-home.co.uk/Bulb%20list.htm
Der ser du netop Anemone nemorosa ''Parlez-vous'' som er blå. Blomsten ligner ret meget en af vore almindelige blå anemoner.

Hilsen Jytte

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 3. april 2008 kl. 19.34

Jeg troede den blå anamone var fredet og kun kunne dyrkes på/i kalkholdig jord...men jeg tager måske fejl?

Hilsen Helle-Sofie

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 3. april 2008 kl. 23.41

Hej Helle-Sofie
Det er den blegblå anemone, Anemone apennia, der er fredet.

Den blå anemone, Hepatica nobilis, er ikke fredet, den er relativ sjælden i Danmark, nogle af de voksesteder der er nævnt i Fugle og Natur er sandsynligvis områder hvor den er forvildet fra haver. Mine stammer fra en plante min mor tog fra et lille område i Kolindsund (ikke nævnt i Fugle og Natur) i 1950'erne. Nu gror de glimrende i min have og jeg har nærmest lerjord.

Hilsen Jytte

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inga Johansson, 4. april 2008 kl. 0.01

Hej Jytte

Jeg har nu været inde på den side du nævner, og den blå anemone der ligner min, som dog måske er lidt mere blå, men det kan jo være billedet.

Jeg kan ikke lige pt. sende billeder, da jeg har lidt problemer med mit fotoprogram. Jeg vil vende tilbage når det kører igen.

Det er bare pudsig hvordan den blå pludselig er hos mig, spredes den måske med fugle via frø?

mvh. Inga

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inga Johansson, 4. april 2008 kl. 0.01

Hej Jytte

Jeg har nu været inde på den side du nævner, og den blå anemone der ligner min, som dog måske er lidt mere blå, men det kan jo være billedet.

Jeg kan ikke lige pt. sende billeder, da jeg har lidt problemer med mit fotoprogram. Jeg vil vende tilbage når det kører igen.

Det er bare pudsig hvordan den blå pludselig er hos mig, spredes den måske med fugle via frø?

mvh. Inga

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 4. april 2008 kl. 0.15

Hej Inga,
Det er svært at sige hvordan den anemone er havnet hos dig, men jeg kan fortælle dig at jeg for nogle år siden pludselig havde en meget lyserød hvid anemone midt mellem de hvide, den lignede ikke de rødlige eller violette man ofte ser i skoven sammen med de hvide. Den så helt forkert ud, så jeg forærede den væk til en der gerne ville have lyserøde blomster!

Måske har den hvide anemone en særlig tendens til at mutere.

Hilsen Jytte

Nyt svar til emnet »Blå anemone«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Blå anemone«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider