Forum

Kommentarer til »Hvornår er det bedst at beskære Sargentæble?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvornår er det bedst at beskære Sargentæble? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. september 2017 kl. 13.12

Jeg undrer mig tit over, at det anbefales igen og igen at beskære i planters hvileperiode. Planternes evne til at bekæmpe angreb fra svampe og bakterier må da være størst i perioden med fotosyntese eller hvorfor er den ikke det?

Det virker indlysende på mig, at sommerhalvåret er det bedste tidspunkt, efteråret risikabelt p.g.a. massive svampeangreb og vinter går måske an, men jeg er jo bare en amatør.

Det ville være dejligt om de eksperter, som besvarer spørgsmålene kunne uddybe bare en lille smule ud over det man finder ved opslag i alle gamle bøger/ artikler.
Disse gengives jo ofte ukritisk fra den ene bog til den anden af forfattere,som ikke altid selv har de store erfaringer i praksis eller inddrager andre forhold end hensynet tilplanten, f.eks. udnyttelsen af en periode, hvor der opgavemæssigt er tid i overskud i haven/ gartneriet.

Jeg har samme forhold til anbefalingen af at plante stedsegrønne i efteråret. Det virker også helt skørt på mig. Stedsegrønne er jo kendetegnet ved konstant fotosyntese og konstant fordampning fra bladene. I frostperioder er det umuligt/ vanskeligt at vande og planterne må da være meget udsatte for at dø af tørst i januar/ februar. Er det bare mig eller er der en tendens til blindt at videreføre tidlig tiders anbefalinger?

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 22. oktober 2017 kl. 15.25

Jeg vil også anbefale sommeren som bedste beskæringstidspunkt.

Træet er i vækst og kan på det tidspunkt bedst lukke såret.
På det tidspunkt er risikoen for svampeinfektion mindst (mindre luftfugtighed).
Og træet danner ikke så mange sidegrene (vanris) på det tidspunkt, som det sker hvis der beskæres om vinteren.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. oktober 2017 kl. 16.31

Hej Tom
Ikke fordi jeg føler mig stødt, men var det ikke på sin plads at "slå på de der laver fejlene" og ikke bare gøre det generelt. Når/hvis det sker, at der er nogle der bare kopierer fra gammelt materiale, bør de afholde sig fra at svare - men sådan bliver det nemt, når der er lagt op til at alle kan blande sig, uanset hvad de ved om emnet.
Iøvrigt udbreder jeg vidt og bredt fordelene i at beskære i sommerperioden, jeg snakker dog mest om frugttræer - men med hensyn til svampe, er der ingen forskel fra et æbletræ til en prydbusk.
Også enig i dine betragtninger om plantning af stedsegrønne, for den sags skyld alle planter i potter i hvileperioden, de kan jo ikke få rødderne ud i den omliggende jord, hvis de plantes når de har lukket ned til efterår og vinter.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. oktober 2017 kl. 20.15

Efter at have arbejdet med træer og buske i over 40 år behøver man ikke at viderebringe gammel lærdom fra læretiden. Hvis man iagttager og drager konklusioner på det man ser og erfarer, kan man fint lære og udbrede nyt til glæde for mange med grønne interesser.
Ved sommerbeskæring inden løvet skifter farve,hvor planten sender toppens næring,sukkerstof og svampebeskyttelse ned til roden, undgår man næsten al infektion og råd. Vanris minimeres det følgende forår/sommer.
Plantning af stedsegrønne er bedst når jorden er lun og fugtig og fordampningen er minimal.Sep.-nov. Rødderne arbejder ned til 5 grader. Senere skal planten beskyttes mod barfrost og sol og jorden om roden skal holdes frostfri med løv eller grene.
Kirkegårde,boligforeninger og parker holder stædig fast i vinterbeskæring. Da har de bedst tid!!! Det er det, vi er oppe imod.
Hilsen fra den gamle . Anne Marie

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. oktober 2017 kl. 22.38

@Boi
Jo, selvfølgelig, du har ret, men det var nu ikke min mening at "slå" på nogen overhovedet, derimod vil jeg gerne blive klogere. Faktisk giver to professionelle - du og Anne Marie mig jo lidt ret synes jeg :)

Med hensyn til svampeangreb efter beskæring: Er risikoen ikke størst i efteråret? Stort smittetryk og nedadgående/ indadgående saftbevægelse kendetegner jo den årstid.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. oktober 2017 kl. 20.51

Tom, det er netop den nedadgående saft der forhindrer svampeangreb! 'Indadgående' forstår jeg ikke?
Det er lige under barken strømmen går, og kommer den til en korrekt afsavet gren, begynder den straks at danne kallus rundt om såret og lukker det meget hurtigt uden råd.
Anne Marie

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. oktober 2017 kl. 17.01

@Anne Marie

Det jeg prøver at kredse om er, at om efteråret er svampe i naturen jo helt naturligt på "overarbejde" og derfor må risikoen for infektion i et sår efter beskæring af et træ også være størst (min umiddelbare lommefilosofi-har ikke tjekket/ litteratursøgt). Samtidigt hermed tømmer træet alt løv for værdifulde næringsstoffer og lagrer dem i rødder og knopper - det var det jeg betegnede med "indadgående" :) Endelig er træet jo i en tilstand, hvor der ikke kan dannes sukkerstoffer mm via fotosyntesen og modstandsevnen mod infektioner i såret antager jeg må være mindre end når træet er bladdækket.

Er jeg, ifølge din erfaring, helt afsporet, når jeg tror, at efterårsbeskæring er det værst tænkelige tidspunkt ud fra træets synspunkt - hvis jeg må udtrykke mig på den måde?

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. oktober 2017 kl. 17.56

Selvfølgelig må du gerne spørge, og jeg prøvet at svare: Bladenes fotosyntese danner ikke svampebeskyttelse. Det gør træets celler, som er i størst aktivitet lige før løvfald. Derfor er beskæring optimal i august til beg.oktober, så sårene kan hele hurtigst muligt. Man kan se kallusvækst omkring sårfladen efter 14 dage.
Håber du forstår min forklaring.
Hilsen
Anne Marie

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. oktober 2017 kl. 18.25

@Anne Marie

Jo, din forklaring er meget nem at forstå :)
Måske er det bare fordi jeg ikke bryder mig om november, at jeg finder på undskyldninger for ikke at lave noget i haven, som involverer våde træer :-D

Holder mig til sommerbeskæring og hos mig er september også sommer.

Tak

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. oktober 2017 kl. 19.28

Beskæring slutter i beg.oktober, så hold du bare fri nu.
Hilsen
Anne Marie

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. oktober 2017 kl. 22.11

@Anne Marie

Det fortsætter jeg så med - altså at "sensommerbeskære" :)
Tak for din hjælp, den er guld værd for mange!

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Bruun, 25. oktober 2017 kl. 8.53

Wauw... Sikke mange gode forklaringer der er kommet til dette spørgsmål, håber både den der havde spørgsmålet i første omgang og Tom, har fået den forklaring de havde brug for ;-)
Jeg har svaret ud fra spørgsmålet og efter hvad jeg selv har benyttet mig af i min egen have. Jeg beskærer nogle gange både i sommer og vintertiden, hvilket jeg ikke har haft problemer med. Måske vælger jeg også at beskærer over en længere periode for at dele arbejdet udover sæson. Så ikke alt ligger i samme periode, hvor der er nok arbejde at lave i haverne.
Men alle kan jo lære uanset hvor man er i livet og jeg tager med glæde mere viden med mig. Tak for grundig svar fra Anne Marie & Boi Jensen.

Nyt svar til emnet »Hvornår er det bedst at beskære Sargentæble?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvornår er det bedst at beskære Sargentæble?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider