Forum

Kommentarer til »Hvornår er det bedst at beskære Sargentæble?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvornår er det bedst at beskære Sargentæble? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. september 2017 kl. 13.12

Jeg undrer mig tit over, at det anbefales igen og igen at beskære i planters hvileperiode. Planternes evne til at bekæmpe angreb fra svampe og bakterier må da være størst i perioden med fotosyntese eller hvorfor er den ikke det?

Det virker indlysende på mig, at sommerhalvåret er det bedste tidspunkt, efteråret risikabelt p.g.a. massive svampeangreb og vinter går måske an, men jeg er jo bare en amatør.

Det ville være dejligt om de eksperter, som besvarer spørgsmålene kunne uddybe bare en lille smule ud over det man finder ved opslag i alle gamle bøger/ artikler.
Disse gengives jo ofte ukritisk fra den ene bog til den anden af forfattere,som ikke altid selv har de store erfaringer i praksis eller inddrager andre forhold end hensynet tilplanten, f.eks. udnyttelsen af en periode, hvor der opgavemæssigt er tid i overskud i haven/ gartneriet.

Jeg har samme forhold til anbefalingen af at plante stedsegrønne i efteråret. Det virker også helt skørt på mig. Stedsegrønne er jo kendetegnet ved konstant fotosyntese og konstant fordampning fra bladene. I frostperioder er det umuligt/ vanskeligt at vande og planterne må da være meget udsatte for at dø af tørst i januar/ februar. Er det bare mig eller er der en tendens til blindt at videreføre tidlig tiders anbefalinger?

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 22. oktober 2017 kl. 15.25

Jeg vil også anbefale sommeren som bedste beskæringstidspunkt.

Træet er i vækst og kan på det tidspunkt bedst lukke såret.
På det tidspunkt er risikoen for svampeinfektion mindst (mindre luftfugtighed).