Forum

Kommentarer til »Brændenældevand som gødning«

På denne side finder du kommentarer til teksten Brændenældevand som gødning. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Birch Nielsen, 21. november 2017 kl. 23.50

Spændende artikel, det skal prøves 😊
Ved du hvor man kan købe en spand med tappehane?

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Mortensen, 22. november 2017 kl. 10.02

Man kan købe spande med tappehane hos Byhaver.dk. Disse spande bruges også til Bokashi-kompostering.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. november 2017 kl. 14.11

De fleste havecentre har tappehaner som er beregnet til regnvandstønder. De kan monteres på enhver spand men man skal selvfølgelig selv bore hullet.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Birch Nielsen, 22. november 2017 kl. 19.10

Ok, Det prøver jeg. Tak for hjælpen 😊

5 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Omar Abdullaman, 29. november 2017 kl. 3.33

Slettet af administrator 16. marts 2018 kl. 9.32.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hervé Lognonné, 13. marts 2018 kl. 7.25

Hej med jer,
Jeg er forfatteren til artiklen, har i flere spørgsmål ang. brændenældevand fremstilling og brug kig på www.havelab.dk eller skriv her, jeg burde få en mail med jeres kommentarer.
I år vil jeg også lave et mindre eksperiment med brug af padderok afkog og fermenterede brændenælde- og kulsukkervand(ekstrakt). I er meget velkommen til at være med. I kan læse alt om på hjemmesiden. Mvh. Hervé

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Arp, 19. august 2020 kl. 19.20

Hej Har lavet brændenældevand, det lugtr fælt og der er kommet laver i vandet, hvad er det for nogle larver ? vh Finn

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. august 2020 kl. 20.19

Hej Finn Arp

Måske kan det være myggelarver - de udvikler sig fra æg til larve indenfor 3 - 4 uger og derefter har de et puppestadie, hvor de holder sig tæt ved overfladen og har et lille ånderør, der stikker ovenud af vandet.

Brændenældevandet er fuldt af bakterier og andre mikroorganismer som er "guf" for en myggelarve.

Nældevandet er almindeligvis klar til brug efter 8 - 10 dage - så måske har dit nældevand stået længere end nødvendigt ?
Anvend dit nældevand nu ved at fortynde det i forholdet en del nældevand til 10 dele vand. De køkkenhaveurter, som nu kan have glæde af den flydende gødning er kål, porrer og græskar af alle typer.

Venlig hilsen
Lone

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Arp, 20. august 2020 kl. 15.27

Hej Lone.
Tak for dit svar, kender godt myggelarver, men dem der optræder her er nogle store hvide ca, 1cm lange 2-3 mm tykke, har smidt vandet væk, vil fremover følge din anvisning.
Tak Vh Finn

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicoline Siff Mølller, 17. september 2023 kl. 8.11

Hej Hervé - og andre :)

Jeg har lavet rigeligt nældevand i år og har en masse tilbage. Det står i et par 10 liters dunke i skyggen. Nu så jeg lige denne tråd. Går ikke ud fra at jeg kan opbevare vandet til næste sæson (?)

- men er der så et sted i haven der vil har rigtig godt af at blive gødet her i efteråret? Når jeg nu hælder det ud, kan det jo lisså godt gøre gavn. Måske nogen har et godt råd?

nicoline

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hervé Lognonné, 18. september 2023 kl. 8.36

Det kan være godt overalt med mindre den er begyndt at lugte voldsomt og har ændret farve til grå-brunt, for så vil jeg bare hælde den ud på et "robust" sted, f.eks under træer. Mvh.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. september 2023 kl. 11.49

Du kan også vælge at hælde den i komposten, hvor den vil gøre mere gavn. Ved godt at næringsstofferne ikke er af de store, men der er både bakterier og svampesporer heri, som vil gavne i omsætningen...

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicoline Siff Mølller, 18. september 2023 kl. 22.29

Tusind tak for svar, det giver rigtig god mening :)

Nyt svar til emnet »Brændenældevand som gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Brændenældevand som gødning«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider