Forum

Kommentarer til »Palmekål – en anderledes grønkål«

På denne side finder du kommentarer til teksten Palmekål – en anderledes grønkål. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 7. januar 2003 kl. 15.45

Jeg har haft god held til at overvintre palmekålen, som tidligt om foråret sætter meget velsmagende "broccolihoveder"

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 8. januar 2003 kl. 18.48

Min palmekål er tilsyneladende toårig. Den overvintrer fint, og den sætter villigt fine, nye blade hele næste år, men ingen blomster. Det er sorten Nero di Toscana (fra Runåbergs Fröer).

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Bäcklund, 16. januar 2004 kl. 20.47

Det er en utrolig smuk plante til krukker med jeg her desværre erfaret at laver af små sværmer også har fundet ud af at den er velsmagende.

Den tåler også en del frost.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 26. maj 2005 kl. 5.44

Hej – hvor får man planter af palmekål – rød grønkål mm?

Peter.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 26. maj 2005 kl. 9.28

Jeg tror ikke, at du kan købe planter af disse lidt mere sjældne kålsorter.

Men du kan sagtens nå at så dem her sidst i maj. Frø af palmekål kan du købe fra flere frøfirmaer, mens den røde grønkål vistnok kun sælges af Frøposen – www.froposen.dk.

Hvis du ikke har mere plads i køkkenhaven at så på, så kan du så rækker af grønkål /palmekål mellem løgrækker. Planterne kan så overtage pladsen, når løgene er høstede i juli. Hermed undgår du også at skulle plante ud midt på sommeren.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Hansen, 12. august 2018 kl. 12.26

Jeg vil gerne anbefale palmekål. De er ved at blive populære: I år så jeg faktisk udplantningsplanter hos Billiglomst. De seneste år har jeg også set kålblade til salg i grøntafdelingen hos fx Netto.

Jeg plejer at så indendøre i marts.

Jeg planter ud i maj og gør det nu uden net, for min bedste allierede mod kålsommerfugl er hvepsene - de kan med kirurgisk præcision fjerne æg og også larver. Selvfølgelig bliver der nogle huller i bladene, men det er ok for mig.

Prøvede et år med insektet - men sommerfuglen kom ind og åd en masse - hvepsene kom ikke.

Foto er palmekål uden særlig beskyttelse - følgeplanter er morgenfrue

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. august 2018 kl. 15.02

Rød grønkål fik jeg hos blomsterhandleren, der havde brugt dem til pyntede juletræer i dec. Jeg plantede dem ud og høstede friske blade hele vinteren. Larverne går ikke på denne eller den røde Palmekål.
Ren win win.
Anne Marie

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe S., 11. april 2019 kl. 11.32

Jeg fik sidste år en plante foræret, som jeg har plukket lidt af, men resten har jeg ladet stå urørt i håbet om, at den ville gå i frø her til foråret. Nu har den sat broccoli-lignende "blomster", skal jeg bare vente og se, om de bliver til frø? I givet fald når de vel ikke at blive brugbare i år?

9 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Thika Dolas, 11. april 2019 kl. 13.36

Slettet af administrator 11. april 2019 kl. 14.04.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. april 2019 kl. 18.13

Broccoli har gule blomster, som de andre kål. Måske er det selve kålen, der først udvikler sig i år.
Frø taget i år kan først give kål til næste år.

Nyt svar til emnet »Palmekål – en anderledes grønkål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Palmekål – en anderledes grønkål«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider