Forum

Kommentarer til »Kan man redde et gammelt pæretræ?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan man redde et gammelt pæretræ? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marit Wright, Grobladet, Norge, 30. marts 2006 kl. 6.28

Hei,
Jeg hadde en gang et slik pæretre, med det samme problemet, det blomstret, men satte ikke frukt. Så ved begynnelsen av neste blomstring, fikk jeg av noen venner som hadde et annet pæretre, lov til å klippe av noen blomstrende grener av deres tre, som jeg satte i en bøtte med vann oppi mitt eget tre, kilt inn i en grenvinkel. Dette ga tilstrekkelig bestøvning til at jeg fikk masser av frukt, og var jo mye enklere enn både poding og nyplanting.

Vennlig hilsen
Marit Wright

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 30. marts 2006 kl. 14.57

Hej Marit
Enig i at grene i en spand i blomstringstiden også virker, men det skal du så huske at gøre hvert år, og det er uhyre spændende at pode en ny gren i et træ og når den først begynder at blomstre, er det op til insekterne at få bestøvet og det virker hvert år, hvis de gider besøge blomsterne.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivind.Stokdal, 5. september 2006 kl. 18.01

Hvilke hovedstammer / rottyper kan man pode epler på jeg har også hørt at man kan pode pærekvister på rognebær stemmer dette?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. september 2006 kl. 21.08

Hej Eivind
Helt rigtigt man kan godt pode pære på røn, men det giver ikke en god sammenvoksning og frugten bliver heller ikke god. Derfor er det sikreste at bruge vildpære, "pyrus communis" – det virker hver eneste gang og med alle sorter.

Æbler podes på frøformerede æbler – af såede æblekærner – "malus sylvestris" eller forædlede mere svagtvoksende grundstammer f.eks. "malus mm106", "malus M7", "malus a2" – og der er mange flere – alle med forskellige egenskaber, men mest af hensyn til vækstkraften. Grundstammer med M i er normalt fra Englands forsøgsstation "East Malling" og de med "A" er svenske – fra den svenske forsøgsstation "Alnarp".

Venlig hilsen
Boi Jensen
www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Kan man redde et gammelt pæretræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan man redde et gammelt pæretræ?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider