Forum

Kommentarer til »Høst og tørring af hvidløg«

På denne side finder du kommentarer til teksten Høst og tørring af hvidløg. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 19. juni 2006 kl. 9.45

Det er muligt, at det ikke er reglen, at toppen på hvidløg lægger sig ned, men det har den gjort på nogen af mine hvidløg alligevel.

Dem, der står i et lunt, solrigt bed i forhaven, har alle liggende toppe, mens toppene stadig står ret på de hvidløg, der står mere udsat i et bed i baghaven.

Jeg har høstet et par af de hvidløg, der har liggende toppe, og de har en pæn størrelse og smager godt og kraftigt.

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 26. juni 2006 kl. 9.49

Min svigermor siger at hun altid først høster i starten af august når toppen begynder at visne, og at de holder sig ganske udemærket bare de ligger tørt. Kan det være rigtigt?

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Kondas, 15. november 2007 kl. 11.27

Hvordan opbevarer man dem så i køkkenet? Uden for køleskab?

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 15. november 2007 kl. 12.02

Jeg har mine i en nylonstrømpe i vores skur. Du kan også pille nogle fed og komme dem i et glas med tætslutne låg og stille dem i køleskabet.

Helle – www.helleshave.dk

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fredrik, 16. januar 2008 kl. 15.42

Hvor mange forskellige slangehvidløg er der, og hvilke giver bedst udbytte i Danmark.

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fredrik, 2. april 2008 kl. 20.26

Hvorfor kan man ikke bare tage dem op når man skal bruge dem lige som med jordskokker?

På forhånd tak.

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 2. april 2008 kl. 20.51

Fordi de skal være færdigudviklede. Kartofler tager du jo heller ikke op efter forgodtbefindende. Du venter til de har den rette størrelse.

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ginne Johansen, 25. september 2008 kl. 16.21

Jeg vil spørg dig om hivdløg ind eller ude fast længe tid. jeg vil køben hvidløg ind nu hurligt gammel? jeg kan forstå ikke rigtigt hvordan derfor. havd hvidløg ude eller ind længe tid? du kan svar til mig.

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 25. september 2008 kl. 18.40

Kan du omformulere dit spørgsmål, da din tekst ikke helt er trængt igennem med noget der kan besvares(det kan være mig der er tungnem).

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna, 1. marts 2009 kl. 16.36

Vil gerne høre om man kan dyrke hvidløg i drivhus, og hvordan og hvorledes gør man hvis det er muligt.h.jonna

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. marts 2009 kl. 23.14

Jeg har set hvidløgsdyrkning i et drivhus på en efterskole, hvor man ikke kunne udnytte drivhuset til dyrkning af tomater og agurker, da der ingen var på skolen om sommeren. De havde sat hvidløgene i efteråret, og da jeg så dem sidst i april var toppene meget store og flotte, og de plejede at have stor succes med dyrkningen.

Jeg har prøvet at sætte hvidløg i kasse i drivhuset i efteråret, men har flyttet kassen ud omkring 1. april for at få plads til forkultivering. Det har givet tidlige hvidløg nogle uger tidligere end på friland.

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna, 3. marts 2009 kl. 16.59

Tak for svaret,tænkte på når de skal stå i drivhuset,i kasser,så skal de vel vandes,om vinterne,
samt man som du skriver ta dem ud til aptil,og dyrke andre ting, vil nok være den ideelle måde for mig.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Nielsen, 10. april 2010 kl. 9.42

Hejsa.
Har prøvet at sætte 30 fede i oktober sidste år.
og kan se at de kommer godt op,men hvornår er de færdige til at komme op.Er det et halv år eller mere inden de er klare.

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 10. april 2010 kl. 10.12

Det kan du læse mere om, øverst på denne her side, hvor det grønne link til emnet findes: "Høst og tørring af hvidløg"
God læselyst.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gustav Flems, 21. juli 2011 kl. 0.15

Har jeg forstået det rigtigt, med spiring af hvidløg ?
De skal have haft en periode med temperatur under 8 grader, før de vil spire ?
Men de skal også sættes nu, for at få løg til næste år, så når jeg køber 3-4 hele "naturlige" hvidløg, er det da en god ide, at lægge dem i køleskabet et par uger tid, inden de sættes i jorden ?
gustav

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juli 2011 kl. 6.51

Hej Gustav -

hvidløgene skal ikke sættes før i oktober for at give gode løg til næste år, og så får de jo deres kuldeperiode til vinter.

De kan sagtens spire uden kulde, men hvis de skal dele sig og danne hvidløgsfed, så skal kuldeperioden være der.

Mvh
Anja

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Ditlev, 11. marts 2012 kl. 18.14

Jeg har et ret stort sydvendt rosenbed, og da jeg ikke går ind for sprøjtemidler og sidste år læste at det at plante hvidløg mellem roserne kunne holde lusene væk, prøvede jeg dette.

Jeg havde nogle af de helt alm hvidløg fra brugsen der havde sat rødder og grønne toppe, så dem delte jeg og satte lidt hist og pist. Der gik ikke længe før jeg havde flotte hvidlægstoppe mellem roserne - de holdt så ikke lusene væk, men skidt.

Jeg googlede mig frem til at jeg skulle lade dem overvintre for også at kunne høste noget, så jeg glæder mig til juli/august, og jeg skal helt klart have sat nogle nye her til efteråret hvis det ser ud til at lykkedes, men nu er jeg kommet til at tænke på om jeg måske kunne sætte nogle allerde her i april/maj når der ikke længere kommer nattefrost, og så udnytte de toppe der skyder frem. De smager jo helt fantastisk. Men jeg er bekymet for om det vil tage for meget næring fra dem, så de ikke kan høstes året efter. Nogen der har lidt erfaring hvad det angår???

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan D., 22. juli 2014 kl. 10.19

Fredrik skriver: Hvorfor kan man ikke bare tage dem op når man skal bruge dem lige som med jordskokker?

Det lyder da som en oplagt idé. Hvis hvidløg er en steppeplante og går i vækstpause i sommeren, kan man vel bare lade dem stå? Og så nøjes med at høste de løg, man vil opbevare vinteren over?

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. juli 2014 kl. 12.50

Helt lavpraktisk er det ret svært at finde hvidløgene, når de først er visnet helt ned. Visner de helt ned, går indpakningen i opløsning og feddene holdes ikke sammen.

Det er meget lettere at tage dem op nu og hænge dem til tørring alle sammen, end at fedte rundt i en våd jord og lede efter en samling fed. De kan også blive angrebet af forskellige rådsvampe.

Prøv at læse den her artikel

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/1011.html

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Ravnkilde Nielsen, 9. september 2015 kl. 1.11

Jeg har i år høstet et par pæne store slange hvidløg (røde) de har stået i jorden to år , det skulle ha været høstet sidste år , Jeg har tænkt at lade fler stå i år og se hvad der sker til næste år. Jeg har ikke til føjet gødning ,da jeg ikke er klar over hvad slags man skal bruge, gode råd modtages tak☺️ Kirsten

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. september 2015 kl. 8.34

Kepaløg skal bruge 14-4-18.
Det kan du opnå ved en blanding af kvæggødning og champignonmuld.

Nyt svar til emnet »Høst og tørring af hvidløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Høst og tørring af hvidløg«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider