Forum

Kommentarer til »Nye hårdføre hortensiaer«

På denne side finder du kommentarer til teksten Nye hårdføre hortensiaer. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Bang, 26. juni 2006 kl. 20.52

Jeg har forstået at man kan ændre blomsterfarven på både hortensia, blåregn og rododendron ved at ændre jordens ph-værdi. 6–7 giver rosa blomster, 5–5,8 giver blå blomster.

Men hvordan ændrer man jordens surhed? Det er vel ikke nok at vande med noget surt/basisk?

Måske I tror jeg er vanvittig, men jeg har en rododendron på ca 60 år og så stor som en anhænger på en lastbil, men jeg synes farven er blevet mere og mere rosa med årene og ville gerne gøre den blålig (som jeg synes en rododendron bør være!). Er det muligt?

På forhånd tak!

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marina Fehrn, 4. juli 2006 kl. 9.50

Hej,

Jeg har købt en Endless Summer, der er utrolig flot. Kan jeg plante den som en hæk i et surbundsbed(den kan jo blive op til 1½ m høj) og så regne med, at den vil blomstre år efter år? Skal flytte og har lige udset mig et godt sted, hvor sådan en række Endless Summer vil se rigtig flot ud! Hvilken skal gødning skal den have? Har endnu ikke givet den jeg har i en potte noget gødning.

Hilsen op på forhånd tak.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 4. juli 2006 kl. 17.54

Hej Marina
Hvis du læser artiklen her ovenover www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/traeer_og_buske/715.html
Her er der links du kan prøve at søge på. Et af stederne kan man finde forhandlerliste og et andet sted er der en nøje beskrivelse af hvordan du gør, lige fra at tage den ud af potten, til at gøde osv.

Jeg kan ikke umiddelbart se noget problem i at plante dem som hæk, men så vide jeg har kunnet finde ud af, så er det kun udvalgte planteskoler der forhandler disse hortensiaer, så du må kunne få svar der hvor du har købt den?

Hej Stine
Jeg har set et middel, der hedder ''farv mig blå'' i bla Bilka men om det vil virke på sådan en stor plante som du har, ved jeg ærlig talt ikke. Jeg har en, der er ligeså stor og nok også ligeså gammel som din (tror jeg) og jeg synes den er fantastisk med de lyserøde blomster. Der er iøvrigt rigtig mange blomster på den endnu. Du må kunne finde frem til producenten af midlet og spørge dem, hvad de mener om dit projekt.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Christensen, 22. marts 2014 kl. 14.57

Er der nogen der ved hvor man kan købe "Endless Summer" Hortensiaer? Jeg har googlet, men det giver ikke rigtig pote på danske forhandlere.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Christensen, 22. marts 2014 kl. 15.07

Okay - jeg har vist fundet noget - åbenbart bruger de danske forhandlere ikke navnene på Endless Summer planterne ...

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 6. juli 2019 kl. 21.55

Denne artikel har en del år på bagen ... Hvilken HVID Hortensia anses nu (i 2019) som den mest hårdføre og flotteste?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. juli 2019 kl. 22.38

Efter min mening er det Hydrangea Annabelle.

Nyt svar til emnet »Nye hårdføre hortensiaer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Nye hårdføre hortensiaer«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider