Forum

Kommentarer til »Mos i græsplænen«

På denne side finder du kommentarer til teksten Mos i græsplænen. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise-Lotte, 26. april 2003 kl. 13.12

Kanariefuglefrø?

Hvad så med de frø, som fuglene evt overser? De kan vel spire og blive til nyt ukrudt i plænen?

2 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vicki, 14. april 2004 kl. 8.21

Angående mos.

Vi har 2 store plæner med et kastanietræ i midten af hver plæne.

Men det er så som så, med græsset, det meste er mos, og da de store træer jo giver meget skygge er der meget mos.

Hvad kan vi gøre ved det? vi vil jo helst ikke fælde de flotte træer, bare for at få bugt med mosset.

Men vi vil jo ogaå gerne af med mosste, men hvordan?

3 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. april 2004 kl. 8.32

Mosset i din plæne skyldes – som du også selv påpeger – ret sikkert skyggen fra de to kastanietræer, der giver en ret så kraftig skygge. Da jeg ikke går ud fra, at du har lyst til at fælde dem, vil jeg foreslå dig i stedet for at overveje at plante området under dem til med skyggetålende stauder. Få fat i en bog med stauder og se hvilke, der kan lide at vokse i delvis og fuld skygge. Når først du har fået etableret et plantedække med stauder, tager det ikke længere tid at vedligeholde området end at slå plænen. Spørgsmålet er, om denne løsning er forenelig med jeres ønsker og brug af haven.

4 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 22. april 2004 kl. 22.20

Jeg synes mos, bellis og kløver er smukt i en græsplæne. Samt, selvfølgelig diverse løgplanter i foråret. Skrækscenariet er en tæt skriggrøn græsplæne med spor efter motorklipperen. Det er ikke specialt smukt. Nogen steder i verden dyrker man mosset, hvorfor ikke se det skønne i det?

5 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Larsen, 3. maj 2004 kl. 10.03

Jeg har et spørsmål
for jeg har mos i haven og haven liger ikke i skyge.

jeg gøder 1 gang om året "NPK"
river plænen vis det afklipet gras ligger i et for tykt lag.

og jeg bruger en mos rive påsat plæneklipperen.men jeg syntes at mosset vinder frem...hvad gør jeg forkert...

mvh.per

6 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lissi Kristiansen, 9. juni 2004 kl. 3.52

Nogle siger at en plæne skal klippes kort, andre mener at græsset godt må være "langt" for så har mosset ikke så stor overlevelseskraft. Hvad mener I? Jeg døjer MEGET med mos, er virkelig ked af dette. Jeg har så sent som i går, givet græsset jernvitriol, så læser jeg på nettet at det kommer hurtigt igen. ØV. Jeg vil nu prøve at bruge frøene. Jeg skriver senere for at fortælle om det er godt.

7 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Rothman, 8. september 2004 kl. 16.05

I vores græsplæne er der mange bellis, mos og andet ukrudt, nu har jeg så kørt med en plænelufter, det fik jeg 6 sække fulde af, der er stadigvæk noget tilbage. Kan jeg så noget græs immellem, for der er mange bare pletter, skal jeg vente til foråret eller kan det sås nu.

Hilsen Else

8 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. september 2004 kl. 22.33

Det er rigtig fint at så græs her først i september – faktisk det allerbedste tidspunkt på året. I år er jorden desuden dejlig fugtig, og der loves regn i weekenden. Så det er bare med at få sået hurtigst muligt.

9 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lissi Kristiansen, 8. september 2004 kl. 22.45

Jeg havde meget mos i min græsplæne. Jeg vandede med jernvitriol. Lejede en maskine hos Silvan til 125.00 Kr. og fjernede mossen med den. græsplænen luftede jeg ved samme lejlighed. Nu har jeg den flotteste græsplæne man kan tænke sig. Jeg gøder og giver kalk, og slår den ivertfald 3 gange om ugen. Det er vigtigt at give græsplænen noget at leve af, det kan godt holde mossen lidt på afstand. Det man også skal tænke på er: hvis man går på plænen når den er frossen, kan det give græsskimmel og dette kan give mos.

Venlog hilsen Lissi Kristiansen

10 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 24. september 2004 kl. 20.33

Mos! – i foråret gik jeg i krig med mosset, det fik jernvitriol og græsset fik NPK gødning.

Resultatet blev i første omgang en grim sort plæne, men efter en tid blev plænen pæn og stort set uden mos!

Men det jeg ser nu er simpelthen det ringeste jeg nogen sinde har set, – der er stort set ikke græs tilbage, – kun mos!

Der er store træer omkring plænen (10–15m høje), men hvorfor var plænen pæn i sommer og nu helt "umulig"?

mvh Jens

11 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 25. september 2004 kl. 3.53

Mos trives ikke i højsommeren, faktisk visner det og kan rives af plænen i maj måned. Med efterårets komme trives mosset igen og vil stå fint og grønt hele vinterhalvåret.

Jernvitriol fjerner kun midlertidigt mosset. Og du havde sikkert opnaet samme effekt ved bare at rive mosset af i maj og gøde.

12 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Johs, 24. oktober 2004 kl. 23.01

Jeg har læst alle ovenstående indlæg,og vil afprøve nogle af rådene på min plæne. Men kan jeg rive mos af græsplænen og give kalk nu eller skal jeg helst vente til foråret?

13 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: R. Schultz, 17. april 2005 kl. 17.50

Hvad hvis der er mos i hele græsplænen? At det næsten er synd at kalde det en "græsplæne"? Hvad gør man så? Man kan jo ikke rigtig rive hele plænen op!

14 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sven Jensen, 28. april 2005 kl. 6.34

Min græsplæne rådner i store områder sidst på vinteren medens det er driv vådt.

når det efterhånden tørrer kan det rives af og efterlader store bare pletter.

problemet opstod for ca. 5år siden i små stykker men har nu bredt sig til hele plænen.

15 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. april 2005 kl. 9.13

Kære Sven Jensen

Der er et par svampe, som kan angribe plænen i løbet af vinteren. Den ene er sneskimmel og den anden græstrådkølle.

Sneskimmel se s ofte efter vintre med snedække, da der skal høj luftfugtighed til, for at svampen trives. Også visne blade på plænen og langhårede og tætte plæner kan give den fugtighed, der skal til. Jo flere af disse ting, der er til stede, jo større er risikoen.

Prøv derfor næste år at klippe plænen i efteråret, så den ikke er alt for lang til vinteren og riv klippet og efterårets visne blade væk. For begge svampesygdomme gælder, at græsplænen ikke bør gødes i eftersommeren, da det giver græs med blød vækst og nedsat modstandskraft.

Hvis du følger ovennævnte råd, så skulle du kunne komme problemet til livs. Jeg har prøvet at have sneskimmel et par vintre for en halv snes år siden, men har ikke haft det siden. Og nu er min plæne igen lang vinteren igennem for at minimere mosudbredelsen. Jeg river heller ikke mere blade sammen konsekvent, men fjerner stadig større, våde bladansamlinger.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

16 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 30. april 2005 kl. 23.41

Mos trives i sur jord "spagnum"/tørvejord. det tåler ikke kalk. skygge og sne befordre dette. har du eller naboen pejs så strød asken ud på mossen. gør det som drys idet det det hæver pk-værdien der kan være besværlig at sænke igen. nød lære nøgen kvinde at spinde. selvfølgeligt er gødning også en fordel,men det afkorter selvfølgeligt klipningsperioder – og forhøjer motorstøjen (?) for naboerne. men riv mosset af. Det er bedre/sundere at have økologisk urtehave.

17 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rahila, 23. juni 2005 kl. 18.17

Hejsa. Mine forældre har købt hus for ca. 3 år siden. Og da vi købte huset, havde haven mos over det hele. I 3 år har min far prøvet og rive det af med en rive, men uden held! Og vi har aldrig brugt gødning eller noget lign. Da det er vores første have og ikke har så meget forstand på det.

Vores have er på 1o81 kvm. Den er rimelig åben, så hvad skal vi gøre og hvad vil bedst betale sig for sådan en stor have. Vi er ret trætte af det.

Med venlig hilsen Rahila.

18 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarke, 11. april 2006 kl. 11.36

Hej Karna Maj

Jeg vil gerne gøre min mor rigtigt overrasket mens hun er i Paris. Vores have er fyldt med mos selvom der overhovedet ikke er noget skygge. Skal jeg bare køve nogle fuglefrø og strø dem ud over og så forsvinder det og der kommer græs?

Mvh

19 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thor V. Jensen, 14. april 2006 kl. 22.00

Jeg bruger med stor tilfredsstillelse jernvitriol hver forår. Godt nok bliver plænen sort i dagene derefter. Jeg river ikke det svedne mos af, det enten slides af når det bliver tørt, og plæneklipperen tager resten. Det er tydelig at se året efter, hvor man behandlede med jernvitriol året før, da der er minimal med mos.

Vi har en meget let sandjord. Jeg ved ikke om det gør en forskel. Men jeg anbefaler jernvitroiol til dem der spøger hvad jeg gør for at undgå mos.

Hilsen Thor v. Jensen

20 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 15. april 2006 kl. 9.26

Jeg har hørt at man skal bruge kalk og gødning nogle gange for så forsvinder mos det visner bare og så kan man bare rive det væk

p.s mos kan også godt komme for at man har afklippet græs på plænen

21 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 17. april 2006 kl. 23.01

Kan man starte med at rive mos af plænen, smide lidt græsfrø hvor plænen ikke er så tæt, tromle plænen og slutte af med at gøde? Eller er det for hårdt for plænen med så stor en omgang?

22 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Chr., 24. april 2006 kl. 22.51

Hvorledes "blandes" jernvitriol og vand? Kan jernvitriol tage skade, hvis det har overvintret og evt. fået frost?

23 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Andersen, 26. maj 2006 kl. 7.40

Som så mange andre har jeg meget mos i plænen og det er meget slemt i år. Mosen er nu blevet gul. Skal jeg bruge en mosfjerner og hvad skal jeg gøde plænen med?

24 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 26. maj 2006 kl. 15.50

Tag en rive og riv mosset af. Nu hvor det er gult, slipper det let. Græsset vil så kunne komme til at gro. Hvis det er mange år siden du har kalket plænen, er det en god ide at give den en gang kalk, du kan evt. vente til efteråret. Desuden er det en god ide at topdresse plænen med en blanding af kompost og grus. Denne blanding kan du evt. købe færdig. Alternativt kan du bruge posegødning, som også fås i organisk form, men her er der fare for at gøde for meget på en gang, så du kommer til at klippe græs ustandselig. Følg doseringsvejledningerne og lad være med at give mere, end det står.

Du kan læse mere om græsplæne her: www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/graesplaenen/

25 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend, 8. marts 2007 kl. 16.54

Kan man bruge jernvitriol blandt stauder stedsergrønne planter/busker etc.

Jeg har nemlig en masse mos disse steder, fordi vi har en masse træer til nabo.

26 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Skøtt Christensen, 15. april 2007 kl. 13.36

He,he jeg har desværre samme problem,jeg tror man skal lave græsplænen om evt fræse,lave en godt dræn i form af stabil først,derefter en god gang jord med grus i.for det er virkelig et surt problem.mvh jan christensen fakse ladeplads

27 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 24. april 2007 kl. 17.23

Hurra for bellis og mos i græsplænen! Bellis gør plænen smuk at se på og mosset gør den blød at gå på – hvad er der i vejen med det?

28 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla T, 28. april 2007 kl. 16.29

Jeg har pletter i græsplænen, fordi der har ligget ting på den. Kan jeg bare drysse med frø og vande, eller skal jeg igennem al den jordforberedning som man skal, når man anlægger nu plæne?

Tak for en super god hjemmeside

29 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 28. april 2007 kl. 19.20

Ulla du kan være dødsikker på at, hvis du ikke rører pletterne – så kommer der lynhurtig græs igen. Ellers fortæl hvad der kommer. håp

30 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 30. april 2007 kl. 20.58

Nu har jeg skimmet alle indlægene om mos i plænen og ikke set et eneste sted hvor der skrives om klippehøjden! Græsset skal være 4 cm. Er det kortere svækker du græsset, så mos (og ukrudt) får gode muligheder for at "komme til". Slå et stykke af græsset med din skarpe! plæneklipper. Mål græssets højde en 4–5 forskellige steder – gennemsnittet skal være 4 cm. Ellers må du justere din plæneklipper, så højden passer. Sørg for at græsset får gødning nok, meget gerne i form af fin kompost. Vedrørende kalk; så er der lige så mange mos-arter som elsker kalk, som der er der skyr kalk. Men en smule kalk hvert andet- hvert tredje år, plejer at være god haveskik her til lands. Er du i tvivl, så få målt dit ph.

Har du spørgsmål er du velkommen til at ringe på hotlinen i Den Økologiske Have, ma-ons kl 10–13. 86545401

31 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 30. april 2007 kl. 21.24

Det er et fint indlæg Hanne.

På et havemøde hørte vi hvorfor græsset gerne skal være 4 cm. højt. (Altså ikke "Engelsk Plæne"), men fordi at rodnettet har samme dybde som græsset har højde? Det er væsentlig at vi forstår argumenterne til sagligheden og vi ikke farer forvildet rundt i forståelsen. Især når vi interesserer os for emnet – og vil huske det, og hvorfor at forholdet netop gerne skal være sådan. Dennes argument var selvfølgeligt tørkeforholdene. Forøvrigt er grønt og slidsomt græs nemmere at fornemme. Det var forøvrigt et rigtigt godt møde af Pragtisk Økologi her i Middelfart. håp

32 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 30. april 2007 kl. 22.27

Dér var den forøvrigt igen, staveforvirringen. Er det ikke osse spændende? håp

33 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob, 11. september 2007 kl. 11.49

Skal det blandes med vand eller bare strøes på?

34 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 21. marts 2008 kl. 1.27

Mit problem er også mos i plænen – rigtigt meget endda! Min haves ph. værdi ligger i snit på 8, 3 – så det er ikke kalk der mangler... Hvad strør jeg i stedet, når jernvitriolen har fjernet mosset? det skal helst ikke være for dyrt, da jeg har meget store plæner.

35 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud, 20. april 2008 kl. 12.10

Jeg har nærmest en mosplæne, og det er jeg glad for, den er dejlig blød og græsset vokser langsomt. Jeg kunne ikke drømme om at fjerne mosset, men hvordan kommer jeg af med resten af græsset så jeg får en ren mosplæne der ikke skal slås? plænen ligger ikke i skygge.

36 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 4. maj 2008 kl. 23.16

Plant trædebregner – de skal kun slås ca. hver 14. dag, er bløde at gå på og har en dejlig grøn farve.

Susanne

37 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 1. marts 2009 kl. 12.15

Vedr. gødning, plænetrim og kalk.

Jeg har netop været ude og købe plænetrim (jernvitriol) og kalk, har endvidere ne del gødning stående fra sidste år... alt det indkøbte er i "perler" og fordeles med en lille vogn.

Er det for tidligt at give plænetrim nu? Jeg vil forsøge at få nugt med mosset som har overtaget hele plænen – som blev anlagt af proff. folk i efteråret 2006!

Jeg vil efterfølgende gice plænen en gang kalk – men hvad med den almindelig gødning? Skal jeg undlade den nu hvor jeg giver plænetrim?

På forhånd tak

38 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. marts 2009 kl. 19.40

Hej Lise.

Det er for tidligt at smide nogle af delene ud nu, det vaskes bare ned i jorden uden at gavne. Jeg syntes at du skal vente en måned, så er græs og mos i groning.

Jeg har med godt resultat kun brugt jernvitrol og kalk.

39 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn, 7. marts 2009 kl. 10.22

Lidt afklaring omkring konkurrencen mellem græs og mos:
Der kommer kun mos hvis græsset ikke trives. Græs vil altid kunne vinde over mos i konkurrencen om lys, vand og næring.

Det betyder at du "bare" skal gøre det godt for græsset, så klarer det sig fint i konkurrencen.

Klippehøjden er afgørende. Græs der klippes under 4 cm bliver alvorligt svækket, og mister sin konkurrenceevne.

Klip ikke græsset første gang før det har nået 8–10 cm. Langt græs udvikler kraftigere rødder.

Græs vil gerne have et middelhøjt reaktionstal, og derfor skal der tilføres havekalk. Kalkning med 1 kg kalk / m2 hvert år eller 5 kg / m2 hvert 4 år til græs der gødes normalt, og det halve hvis du er "fedtet" med nærng til grøsset.

Gødning skal der til. Specielt hvis du fjerne det afklippede græs er gødning meget nødvendigt. Brug en NPK med højt K til plæner hvor afklippet fjernes. Det er ikke nødvendigt at betale den meget højere pris for klorfri gødning til græsset – det er ligeglad med klor, men hvis gødningen skal bruget til stauder, roser eller andet, må den ikke indeholde klor.

Giv lidt gødning af mange gange. Det sikre mod udvaskning og giver græsset en konstant vækst.

Giv græsset et pause i juli, hvor græsset har sin naturlige vækstpause, det passer fint med din sommerferie.

Hvis mosset har overtaget plænen, skal du have gjort jordbunden fri, så du kan så nyt græs i pletterne. Du gør det med jernvitriol, som give dig et forspring hvor du kan kalke – få det nu med – og sået nyt græs, som kan overtage den frilagte jordoverflade. Giv gødning så snart du kan se det nye græs er spiret frem.

Hvis du ikke vil kalke, genså og gøde – så nyd mosset det er også natur – for det kommer du ikke af med uden den indsats

40 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Hall, 15. april 2010 kl. 20.38

Jeg kan kun sige: "Slip hønsene løs"! Så slipper man for at strø både fuglefrø og kemikalier eller rende rundt med en rive. De er endda så flinke at mosset ligger som store "pølser" rundt omkring på plænen, og dem kan man bare lige bukke sig ned og samle op!

41 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. april 2010 kl. 13.31

Vores græsplæne er ca. 8-900 kvadratmeter og der er i årenes løb gjort meget ud af at få den pæn. Den har fået topdressing, ekstra grus osv. Der er altid lidt mos - og sidste år havde jeg store spekulationer om hvordan jeg skulle få det fjernet. Vejlrliget passede aldrig med at vi kunne leje en vertikulator, så den fik kun gødning - 2 gange - og se, mosset forsvandt stort set.

Til gengæld har vi ekstra meget mos i år. Vi har investeret i en vertikulator, som ikke koster meget mere en kemikalier, som vi er modstandere af.

Vi blev næsten færdige med plænen inden regn/snevejret satte ind i dag. Græsplænen ser forfærdelig ud lige nu - og jeg har ikke tal på de mange, mange trillebøre fulde af mos, som jeg har deponeret på bunden af vores lille "kratskov". Jeg regner med at det formulder. Ellers skulle det have været puttet i sække og kørt på "Genbrug". Jeg tror ikke at 100 sække kunne slå til.

Planen er at der skal strøes gødning - og det passer regnvejret jo til, men jeg er i tvivl om jeg også skal så lidt græsfrø hist og her?

En vertikulator, som den købte kan AL-KO/Ginge kan erhverves for 750 kr og der følger en ekstra tromle med til luftning af plænen. (Hvis man ikke må gøre reklame her, så undskyld og rediger venligst.)

min have:
www.strikingeshave.blogspot.com

Mange venlige hilsner
Inge

42 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ragnhild Rasmussen, 1. november 2014 kl. 14.04

hvad tid på året er bedst at bekæmpe mos i græsplænen?
Hvilke midler er bedst?

43 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2014 kl. 16.18

Hej
Jeg tror næppe at du kan få et endegyldigt svar på det. Det er nok mest vejrliget og plænens placering som har indflydelse på mosset. Vi vertikulerer hvert år. Dog ser det i år ud til at græsset er i stærk overtal og kan holde mosset nede. Vi har lidt mos på skyggefulde steder (under æbletræet f. eks.). Så jeg har da også tænkt på om en omgang kalk allerede på nuværende tidspunkt kunne fjerne mosset eller holde det nede på det niveau som det er nu.
Desværre ikke nogen løsning til netop det mos du har i plænen.
Ingeborg

44 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 24. november 2014 kl. 8.57

Det er plænens ejer der selv skaber mosset. Det er der rette udgangspunkt for at forstå hvad der sker.
Tag og skrue ned for alle disse plejeforanstaltninger og forsøg i stedet at give plænen den rette næring at leve af. Det er kernen i den rette plænepleje.

Det kan godt være at der er andre optimale plænegødninger, men jeg kender dem ikke, men jeg har brugt Aldis plænegødning specielt den der kaldes efterårsgødning og den fjernede lige så stille og roligt mosset, og næste forår kunne man se at plænen havde overlevet vinteren på en rigtig god måde.

Græs og mos lever på 2 forskellige måder: Mos samler næring fra "jordoverfladen" medens græs skal længere ned i jorden for ar samle næring. Men ofte er jorden så kompakt at græsrødderne ikke kan trænge ned i jorden. Rødder kræver ilt for at kunne leve og fungere. Og i en sådan jord får mosset en fordel frem for græsset. Endvidere er der nærmest den matematiske sammenhæng, at jo lavere græsset klippes jo mindre evne har græsrødderne til at trænge i dybden.

Samtidig er plænejorden hele tiden udsat for en mekanisk sammenpresning ved at man færdes på plænen, klipper den m.m. Alt sammen altså til fordel for mosset.

Så for at modvirke denne løbende komprimering af plænejorden skal man "dyrke" regnorme i sin plæne. Jeg gør det på den måde, at jeg smider planteaffald og gerne grønt på plænen, som jeg derefter pulveriserer med min plæneklipper. Så får regnormene noget at leve af, og hvis du samtidigt gøder med en ordentlig plænegødning og endelig ikke for voldsomt, så kan du ikke undgå at få en ordentlig plæne.

Men sørg for at græsset ikke vokser for meget så du ikke behøver at samle det sammen, for hvis du fjerner græsset løbende så fjerner du samtidig specialnæringsstoffer som magnesium, svovl, jern og andre mikronæringsstoffer. Og så er du ude på glidebanen mod mosdannelsen i græsplænen.
Summa summarum: en flot græsplæne er blot en fin balance mellem mange forskellige næringsstoffer.

Og alm. NPK gødning er oftest håbløs som vedvarende gødning til græsplæner.
Gødningsindholdet er for simpelt, Virkningen er for hidsig, langtidsvirkningen er oftest ødelæggende for græsplænen og vækster i tilknytning til græsplænen.

45 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 24. november 2014 kl. 15.00

@Ragnhild.

Jeg tror ikke at der er "noget bedste tid" når vi ser bort fra frostperioder. Jernvitriol virker uanset temperatur.
I år vil jeg give mosset her i november. Så er vi fri for, at se på de sorte områder til sommer.

Plænen får hverken kalk, npk eller andet gødning.
De gange plænen er uensartet og lang (især forår og efter sommerferie) samles græsset op og ellers klippes den med "bioklip" indsatsen til plæneklipperen.

Jernvitriol trænger ikke ind i mosset. Kun det mos der rammes dør. Dvs. at der skal vandes flere gange, efterhånden som det døde mos fjernes (jeg plæneklipperen suge det meste døde mos op, hvorefter jeg giver det en omgang jernvitriol igen).

(Hvis du ikke har prøvet jernvitriol, skal jeg lige advarer om, at det farver alt hvad det kommer i nærheden af! Bukser, hud, fliser, træ osv. Men er helt uskadeligt for andre planter. )

46 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Ehlers, 28. marts 2018 kl. 14.20

Nu er det jo efterhånden mange år siden dette indlæg er skrevet, men når læser om klippehøjden, så undrer det mig, at rådet om klippehøjden kommer uden angivelse af de lokale forhold. Vi har haft hus i Sverige i mere end 10 år indtil vil solgte det sidste år og vi undrede os i mange år over, at svenskerne klippede deres plæner kortere end danskerne. Deres plæner er på trods heraf ofte temmelig flotte.
Men uden at have videnskabeligt grundlag herfor, så var det min egen erfaring at klippehøjden havde været stor betydning for insektplagen i vores have. Jo kortere græs jo færre flyvende stikkende og bidende insekter. Den forklaring passer jo godt med forholdene, da svenskerne er langt mere plagede af flyvende kryb end vi er i Danmark.
Men hvis min forklaring i øvrigt holder, hvad jeg er rimelig overbevist om, så burde rådene omkring klippehøjden jo inddrage den lokale insektplage. Den kan i øvrigt variere voldsomt inden for korte afstande. Vi har en hel del myg i vores baghave, men ingen i vores forhave med mindre vi tænder lys om aftenen

47 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 28. marts 2018 kl. 23.10

@Steen.
Det har du da helt ret i.
Langt græs giver bedre vilkår for insekter.
Men uklippet græs giver også bedre vilkår for uforudsete oplevelser.
Nye græsser kan dukke frem. Orkideer og andre interessante planter kan melde deres ankomst.
Lyden af græshopper og synet af dem, kommer også med uklippet græs.
Men altså har alle mulige insekter og tæger det også fint. Så uklippet græs er ikke et sted for legende børn i bare tæer og korte bukser selvom de elsker det.

48 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 7. april 2018 kl. 7.42

Kan man leve med en knap så 'perfekt' have kan man slippe hønsene løs i den. Så slipper man for mosset - som de kratter op så det er let at rive sammen. Man slipper for at luge under buske, mellem stauderne og på havegangene. Til gengæld skal der så ind imellem rives sammen i deres 'opkrat'. Gåsebiller oa bliver forvandlet til æg.

Vi ville have svært ved at klare havearbejdet uden hønsene. Ser dem som vigtige medarbejdere - og så er de sjove at omgås.

49 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2019 kl. 10.25

Jeg kunne sagtens leve med en knap så perfekt plæne, hvis jeg fik muligheden for høns. Det er bare forbudt ifølge vores lokalplan, så dit råd er fint, men desværre ubrugeligt for mange ejere af parcelhushaver. Håber at andre kan bruge det.
Ingeborg

50 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2022 kl. 21.50

Efter flere år med en meget fin græsplæne, som vertukalskæres på kryds og tværs om foråret for derefter af blive topdresset, gødet og eftersået, har den meget tørre sommer ikke været god for plænen. I foråret blev der gødet sparsomt med organisk pelleteret gødning.
Plænen har været nogenlunde grøn sommeren igennem. På udsatte steder, det vil sige der, hvor trærødder har suget vandet nedefra, har der været svagt gult. Til gengæld har der været frodigt grønt alle steder, hvor hus og store træer har kastet skygge.
Generelt er plænen uden ukrudt, men så tæt og blød at den trods tæt klipning ikke kan klippes ret kort. Her må der vertikalskæres allerede nu.
Et areal på 20 m2 , der ligger i skygge, har så meget mos at der intet græs er tilbage. Hvad gør jeg?

Nyt svar til emnet »Mos i græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Mos i græsplænen«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider