Forum

Kommentarer til »Citrus«

På denne side finder du kommentarer til teksten Citrus. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keld, 24. september 2006 kl. 15.37

Hej

jeg har 2 citrontræer som blomstre og skyder perfekt, men hvergang blomsterne bliver til frugt falder de af når de er ganske små, hvad gør jeg forkert? '

jeg elsker citroner og det var derfor jeg købte træerne.

kan I hjælpe mig?

2 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanady Bibi, 26. september 2006 kl. 13.36

Omplantning af mandarintræ

jeg har købt et mandarintræ for knap et år siden, det skyder og blomstre helt fantastisk og blomsterne er nu blevet til mindst 30 små frugter, men de mindste er begyndt at falde af, hvorfor?

Jeg overvejer at plante den om i en større krukke, men er det fornuftigt at gøre det nu eller skal det gøres om foråret?

jeg håber i kan hjælpe mig

3 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keld, 26. september 2006 kl. 19.04

Det er det samme jeg oplever min mine citron træer, og jeg har endda plantet dem om i en større krukke.

det hjælper nok ikke.

4 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Jensen, 15. juni 2008 kl. 11.14

Jeg har et efterhånden ca 8 år gl. citrontræ m.store veludviklede citroner. Uopvarmet udestue vinter og sommer i haven. Forrige vinter tabte det alle bladene, men satte sidste sommer nye blade – og kun få blomster i år. Men jeg tror der er "noget" i bladene, og har sprøjtet med insektsæbe, men det hjælper vist ikke. Jeg omplanter ca hvert 3.år med en blanding af egen kompostjord og købejord, gøder med citrusgødning og vander skiftesvis med regnvang og vandhanevand. Men... nu har jeg læst at den manglende kalk i regnvand kan give mangler hos krukkeplanter! Kommentarer?

5 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik B. Hansen, 24. august 2008 kl. 21.28

Hej

Jeg har google't lidt efter info om Citrus og er faldet over denne halvgeniale hjemmeside (engelsk):
aggie-horticulture.tamu.edu/extension/homefruit/citrus/citrus.html

Siden beskriver generelt og spændende om Citrus og link'er til en oversigt over div. Citrus typer.

Ved du alt hvad der står i forvejen så bare spring videre, men jeg syntes ikke ubetinget der er meget om Citrus...

6 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lissi Isaksen, 7. maj 2009 kl. 23.17

Hvad skyldes gulfarvning af blade på en citrusplante?

7 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 16. maj 2009 kl. 9.57

Mangel på jern...derfor skal man altid gøde med citrusgødning og aldrig alm. blomstegødning...+ hvis frugterne er meget små og falder af så kan det vel ha noget at gøre med at der ikke er bestøvet ordentligt...og det gode gamle klassiker med at have frisk frugt i stuen sammen med citrustræet det er en NO-GO

8 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Jensen, 5. juni 2009 kl. 16.54

Hej

Jeg har også det problem at mit citron stor trives i vores havehus, men de små knopper falder hurtigt inden de begynder at vokse, hvad kan det skyldes.

Træet er opbevaret i en stor selvvandende krukke.

Jeg vander med regnvand tilsat alm. gødning.

9 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 5. juni 2009 kl. 20.20

Stort set alle spørgsmål om citrus -dyrkningsmetoder, sygdomme, arter m.m. kan findes her:
citrus.forumup.org/index.php?mforum=citrus
Hvis man vil se billeder skal man registrere sig (gratis).

10 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 6. juni 2009 kl. 1.17

Hej

Citrus blomstrer over 5 omgange i løbet af en sæson. Mit citrontræ er ved at afslutte runde 2 (start juni 2009). Et sundt citrustræ producerer et væld af blomster og små frugter. Det er normalt for citrus at smide ca. 70% utidigt. Dette skal derfor ikke ses som et problem eller sygdom. Dertil kommer at de sidste 2 blomsterrunder næppe når at give moden frugt før hvileperioden (vinter). De sene frugter bør derfor fjernes for at optimere vilkår for rettidig frugt.

Et citrus træ behøver ansl. 50 blade for at modne en frugt inden dvale. Dvs. at antallet af frugt bør begrænses til et harmonisk antal.

Tina Jensen – i alm. gødning er der ca. 0,03% jern i citrusgødning er der ca. 0,3% jern. Dvs 10 gange så meget. Mit gæt er at dit træ vil gavne af jerntilskud.

Rigtig fint med regnvand. Citrus er ikke så begejstrede for kalk (vandhanevand). Jeg har dog ikke adgang til regnvand andet end det der falder direkte ned i potten. Indtil videre kører mine citrus fint på primært hanevand, med citrusgødning som beskrevet på flasken. Særligt omkring blomstring og frugtsætning bør gødning overholdes, men ikke overdrives.

11 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 6. juni 2009 kl. 12.07

Henrik>> du kan da alternativt koge en portion vand og køle af...

12 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annmarie Bøggild, 6. juli 2009 kl. 13.18

Jeg har adskillige gange haft forsk.citrusarter, og de er alle gået til i vintertiden eller tidl. forår (har smidt alle bladene og haft for svært ved at komme i gang bagefter)- denne gang skuille det lykkes: vinter blev tilbragt på et kuldslået, lyst loft med vækstlys i jan., febr.og marts- derefter i haven (i kolde perioder:drivhuset-) citrusgødning her i vækstsæsonen 2 x ugl.,og så vidt muligt regnvand.- og foreløbigt giver det bonus!- masser af nye, små frugter, nogle allerede 4–5 cm. store, flere nye blomster. – planten blev købt i netto tidligt forår og havde da 2 store, plukbare citroner på.- planten var pænt stor.- tak til netto!- jeg tror selv, at vækstlyset har gjort en forskel!

13 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Grinderslev, 31. juli 2009 kl. 10.04

Jeg fik fortalt af en gammel gartner, at det med at bruge specielt gødning til citrusplanter var noget "nymodens pjat" og at det almindelige gødning, som gartnerierne bruger er ligeså godt. Sidste år brugte jeg citrus gødning og i år det almindelige og kan ikke se nogen stor forskel – jeg synes dog godt at planterne kunne se lidt mere sunde ud (mere grønne blade), så måske hvis man tilfører lidt ekstra jern vil det hjælpe? Nogle kommentarer?

Tak!

Karsten

14 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 31. juli 2009 kl. 13.15

Karsten>> du har jo næsten selv svaret på hvorfor folk bruger specielt gødning?

Hvis dine blade skal se mere sunde ud så brug citrusgødning!

Måske fordi citrus gødning har en nøje afstemt mængde af jern? De har brug for det på disse breddegrader...

15 af 78 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. september 2009 kl. 16.02

Slettet af administrator 20. november 2019 kl. 14.10.

16 af 78 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. september 2009 kl. 16.03

Slettet af administrator 20. november 2019 kl. 14.10.

17 af 78 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. september 2009 kl. 16.03

Slettet af administrator 20. november 2019 kl. 14.10.

18 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. september 2009 kl. 20.58

Martin -

Hvis du vil reklamere for din forretning her på havenyt.dk, synes jeg, at du skal kontakte redaktionen og tegne en annonce.

Det er det, som havenyt.dk lever af, og der er behov for indtjening for at holde sitet kørende – det er bestemt ikke meningen, at man skal reklamere via sine indlæg!

Mvh
Anja

19 af 78 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. september 2009 kl. 21.39

Slettet af administrator 20. november 2019 kl. 14.10.

20 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Einersen, 8. september 2009 kl. 6.16

Sådan Martin! Anja, lad da være med at gå i så små sko. Manden interesserer sig for citrus og fred være med det.

21 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. september 2009 kl. 7.09

Hej Kjeld -

Det har ikke noget med skostørrelser at gøre – men denne hjemmesides eneste indtægt er annonceindtægter, og når man har et professionelt firma, bør man reklamere ved hjælp af en annonce og ikke i en gratis tråd. Vi er vel alle interesserede i at beholde havenyt.dk, ikke?

Det er helt OK, hvis Martin ikke lige har tænkt over det – men jeg synes også, at det er helt OK at minde om, at det ikke er meningen at trådene skal bruges sådan...

mvh
Anja

22 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Einersen, 10. september 2009 kl. 10.52

Hej Anja
Hmmm ikke forstået. Du påstår vel ikke seriøst, at fordi manden arbejder i en butik, så må han ikke poste herinde? Han præsentere en oprigtig interesse for citrus og for at hjælpe andre, og det er vel det vigtige.

23 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. september 2009 kl. 14.15

Kjeld -

Nej, det gør jeg ikke. Han må give al den hjælp, han har lyst til – men som privatperson.

Hvis du ser på indlæg nr. 15, så er det klokkeklar reklame, og det skal der betales for.

mvh
Anja

24 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Einersen, 10. september 2009 kl. 14.37

Tja, det må jo så være din mening. At bære den ud i livet får du dog nok nogen besvær med. Men hva, så længe man kan genere andre lidt...

25 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. september 2009 kl. 15.00

Hej Kjeld -

Da du åbenbart har valgt ikke at ville forstå, hvad jeg skriver, vil jeg ikke bruge mere tid på at skrive det samme endnu en gang...

Tror, at jeg vil foreslå redaktionen af havenyt.dk at præcisere, hvordan dette forum skal bruges, så der ikke er tvivl om det fremover.

Ha' en fortsat god dag!

Mvh
Anja

26 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Einersen, 10. september 2009 kl. 15.09

Hej Anja
Det kunne forekomme som en god idé således at præcisere hvordan dette forum skal bruges og hvilke moralkodekser, der skal overholdes, da dette åbenbart er et punkt, der forvirre "visse" brugere.

Du må have en god dag.

27 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. september 2009 kl. 15.32

Du har helt ret – jeg har også foreslået det til redaktionen.

mvh
Anja

28 af 78 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. september 2009 kl. 15.33

Slettet af administrator 20. november 2019 kl. 14.10.

29 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Einersen, 10. september 2009 kl. 15.59

Ja, jeg har ret og har således også foreslået det til redaktionen!

30 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. september 2009 kl. 12.13

Kære alle i debatten om reklamer i forum

Som redaktør vil jeg gerne lige bryde ind og gøre opmærksom på, at det ikke er tilladt at reklamere for sine produkter her på Havenyt.dk. Det står nu øverst på siden, så alle kender betingelserne.

Der er flere grund til at det ikke er tilladt at reklamere i forum: Havenyt.dk kan kun eksistere, hvis forhandlerne køber annoncerer for deres produkter hos os. Forum ville desuden blive oversvømmet med reklamer, hvis der var fri adgang til at annoncere, og det ville være rigtig irriterende midt i vore debatter.

Men det betyder ikke, at forhandlere og producenter ikke må deltage i debatten. De er oftest meget vidende og kompetente eksperter inden for deres fagområde, og de er meget velkomne til at dele ud af deres viden til brugerne på Havenyt. Men det kræver, at man deltager i den faglige debat på lige fod med andre brugere. Hvis nogen spørger efter, hvor man kan købe en bestemt plante, så er alle deltagere i debatten selvfølgelig velkomne til at lægge et link ind til en hjemmeside, hvor planten kan købes – også ens egen. Men venligst ingen salgstaler for produkter og firmaer, fremhævelse af firmanavne, osv.

Og så lige et link til brug for forhandlerne:
www.havenyt.dk/om_havenyt/annoncering/

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

31 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. september 2009 kl. 17.48

Ja-selvfølgelig må man ikke reklamere for sit firma m.m.-så er den sag uddebatteret.

Som en meget positiv oplevelse besøgte jeg Martin her i søndags.

En ung mand med en sund interesse i citrusslægten som nok skal drive det vidt med henblik på at dyrke/ sælge/ krydse hårdføre citrussorter til salg i Danmark. Som han selv siger-ingen andre gør det. Det er bestemt ikke nogen guldrandet forretning, men dermed ikke være sagt at han ikke skal følge de regler der nuengang er på markedet.

Imidlertid vil jeg gerne sige, at der er nogen der gør noget ved det og brænder for sagen og det er min opfattelse, at vi her har en udemærket repræsentant der i sin ungdoms iver har trådt over et par tæer.

32 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. november 2009 kl. 20.37

Er bladmuld løsningen på de problemer man oplever med citrustræer plantet i sphagnum?

Af Allan Høxbroe (kilde Havenyt)

I foreslår så udmærket at lave surbundsjord uden sphagnum. Det slår mig, at løsningen måske kan afhjælpe et meget velkendt problem med citrontræer, kameliaer og andre potteplanter i moderat sur jord. De får jo gule blade, når for meget kalk i jorden binder jernet for næsen af rødderne, og det skulle forebygges ved regnvanding og en pottemuld af lige dele sphagnum, bladmuld fra eg, bøg eller fyr, og havejord. Det sidste for at få lidt ler med mineraler i, da citrusplanter kræver meget magnesium, zink og mangan. Men desværre klasker sphagnum hurtigt sammen ved blanding med jord, som kun forbliver porøs i kraft af tilsat (kalkfrit) grus.

Bør man så ikke undgå sphagnum – når bladmuld, fyrrenåle og grus i lige dele jo er Jeres opskrift på den bedste surbundsjord? Medvirker den rådne sphagnum til for stærk binding af de andre mineraler, evt. ved frigivelse af kalium? Mangel på de andre mineraler giver også gule blade og man sprøjter så bladene med en opløsning af magnesiumsulfat ("engelsksalt" hos Matas) og den stærke, rene kvælstofgødning ureasalt, som er nødvendigt for at fremme optagelsen af magnesium – én teskefuld af hvert i en liter regnvand (det lyder af unødvendigt meget urea i mine ører). Men i den sydkinesiske natur hvor mange citrusplanter og kamelia stammer fra behøver de jo slet ikke den slags. Også insektædende planter trives markant bedst i lutter bladmuld og grus, så er det simpelthen svaret på en masse? Måske med lidt mineraljord/markjord tilsat i tilfældet citron?

Har læst meget på emnet, bedst her.).

Med venlig hilsen
Allan Høxbroe, oktober 2002

33 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. november 2009 kl. 11.11

Jeg var i Sverige i sommerferien og fandt denne bog Citrus I kruka, af Eva Rönnblom. Udgivet på Ica Bokförlag.

Bogen, som er på svensk nævner en masse sorter, som ér velegnet til at dyrke i krukker. Bogen koster sv.kr. 108,– er på 63 sider og indeholder en masse flotte illustrationer. Køber man den via adbrilis.dk kan den får for kr. 96, – incl porto.

Lidt om bogen (oversat fra svensk)

Citrus træet i en smuk krukke med duftende blomster og dekorative frugter klare sig godt på et vinduet afsats.

I løbet af sommeren pynter det på en plads på altanen, terrassen eller haven. Citron, appelsin, kalamondin og mange andre citrusarter bære blomster eller frugt næsten året rundt. Træerne blomstrer i bølger, ofte mens de bærer moden frugt.

Men hvordan passer man sine citrus træer på den bedste måde? Hvilke typer af citrusfrugter,skal man vælge, og hvor store bliver træerne? Spørgsmål om vedligeholdelse, beskæring, overvintring, er besvaret i denne smukke, rigt illustreret bog. Det er ikke så svært at dyrke citrusfrugter i potter, hvis du ved hvordan det skal gøres, og hvad de forskellige citrustræer stiller af forskellige specielle krav. At dele Eva Rönnblom med deres oplevelser i ord og billeder, så du også kan realisere drømmen om en citrus træ, blomster og frugter år efter år!

Pa albrilis kan man finde flere bøger om samme emne, dog er de fleste på eneglsk/amerikansk.

34 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. november 2009 kl. 11.36

Anmeldelse af bogen

Drømmen om af have citrusfrugter derhjemme er muligt selv i de 6 måneders som vinteren vare, lige fra det mørke og kølige til de varme og tørre rumtemperatur indenfor.

Hvad skal man gøre af sin små citrustræer om vinteren? Hvordan håndterer du dem?

Dette er en bog, der meget metodisk forklarer, hvordan man kan gøre for at nyde sine citrus træer år efter år. Den første del af bogen indeholder tips om opkøb, beskæring, jord, planter og frø. Den anden del fortæller om de forskellige sorter, der er i citrusfrugter familien, appelsiner og mandariner, naturligvis, men også Trifoliate orange, ovale kumquat og bergamot.

Bogen går gennem emnerne som beskæring, gødning, belysning og skadedyrs bekæmpelse

35 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Jensen, 22. marts 2011 kl. 12.03

Har læst at citrus med gule blade kan behandles (sprøjtes) med en blanding af UREA og MAGNESIUMSULPH i regnvand - men, hvor køber man urea ?

36 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 22. marts 2011 kl. 17.38

Gule blade på citrus kan der være rigtig mange forklaringer på.

Hvis vi skal lege havedoktor må du sende et billede.

Den letteste metode er nok at ompotte træet med ny frisk jord -så plejer de fleste at rette sig.

Jernmangel viser sig som gule blade med grønne tegninger på nye blade.
Kvælstofmangel som gulning af de gamle blade mens de nye stadig er grønne.
Det hyppigste er dog for høj Ph i mediet som "låser "de forskellige mikronæringsstoffer.De fleste citrus trives ved Ph på 6-7, men vanding gennem længere tid tilfører en del kalk og Ph stiger derfor gradvist.

Urea kan man iøvrigt ofte få fat i 50kgs poser i foderstofforretninger og Magnesiumsulfat kan købes som fodbadesalt ( pas på der ikke er parfume i ! ).

Mit råd er dog at omplante dit citrustræ i ny jord i løbet af den kommende måned ( sørg for at temp. er over 14 C i mediet).
Tilsæt lidt organisk gødning ( ikke hønsegødning ! ) til mediet- og vent så et par uger og se hvad der sker.
Hvis dette ikke løser problemet ville jeg udvande `en teskefuld Magnesiumsulfat opløst i VARMT vand i en 50 l potte.

37 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 22. marts 2011 kl. 17.45

Sorry der skulle have stået " til en 50 l `s potte "

38 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Schou, 24. juli 2011 kl. 10.42

dyrkning af citrustræ

39 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 25. juli 2011 kl. 15.53

Bente
De gule blade kan skyldes næringsmangel, hvilket jo da kan afhjælpes med en særlig citrusgødskning - javel ja, smart er det da. Jorden kan da ligeledes være for lidt drænende, hvorved rødderne maatte staa i for megen vand. Endelig skal lys- og ligeledes temperaturforhold være afstemte. Ja, der er jo da saa meget, der maatte gaa galt med disse citrus! Selv har jeg da haft en del af disse træer i aarenes løb.

Mvh Eivin (^_^)

40 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Jensen, 25. juli 2011 kl. 19.51

Tak for indlæg.
Jorden er en god blandingsjord, og den får citrusgødning jævnligt - ikke overdrevet. En sjælden gang får den alm. gødning. Den har forøvrigt rettet sig op, står nu med masser af nye skud, men ingen blomster, formentlig fordi jeg beskar den tidlig forår. Sjovt at læse , hvor mange forskellige meninger, der er om pasning af citrus!
Har også en mindre citris, der står med masser af små, grønne frugter.

41 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. juli 2011 kl. 22.42

Hej Bente
Jeg har også en citrus (citron) der vågnede gevaldigt op efter jeg i foråret flyttede den op i større potte, i almindelig gødet spagnum, blandet med god vestsjællandsk lerjord. Jeg har potteskår i bunden, som dræn og potteskår lagt som en slags mosaik oven på jorden sådan at de holder på fugten. Jorden må jo endelig ikke tørre ud.
Den har masser af grønne skud og en enkelt ny frugt som kom på et af de få skud den skød sidste år. Jeg er sikker på at det er sådan med citrus, som med så mange andre frugttræer, at den blomstrer på sidste års skud.

42 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. juli 2011 kl. 22.44

Ps. Siden har den kun fået almindelig pottegødning.......når jeg husker det og den skyder stadig lystigt.

43 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 27. juli 2011 kl. 0.06

Vibeke
man kan i tilgift faa speciel citrus-gødskning.

Mvh Eivin (^_^)

44 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Nielsen, 25. januar 2012 kl. 19.45

Har med stor fornøjelse læst indlæggene under emnet "Citrus". Jeg er den lykkelige ejer af et såkaldt studie (lille lejlighed m/tilhørende lille stykke have) i Grækenland og må fortælle følgende:
i forbindelse med erhvervelsen i Grækenland valgte min kæreste og jeg, at der skulle plantes et oliventræ, et appelsintræ samt nerier. Den lokale gartner solgte os et ualmindeligt velduftende citrustræ m/blomster. Første år kom der ikke appelsiner, men lime (plukket i oktober) mente vi. Tørre som ind i h......, fyldt m/kerner, men fantastisk velduftende. Året efter, i år, faktisk her i januar, lignede det godt nok citroner, mere saftige, stadig mange kerner, og utroligt velduftende. Men, men .... vores søde græske nabo har netop belært os, det er nemlig, en for os hidtil ukendt citrusfrugt, nemlig Bergamot. Fantastisk. Til næste år skal vi udtynde i frugterne, så de får den rette størrelse (ifølge naboen). Ville bare dele denne for os sjove oplevelse. KH Merete

45 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 26. januar 2012 kl. 16.41

Citrus bergamia eller Bergamotte har jeg p.t. to udgaver af.
Den ene er fra Tyskland og en smule forskellig fra en anden jeg fik af en ven i UK.
Frugten er "sur" og kan anvendes som citron, men det er skallen man bruger til som tilsætning til forskellige ting f.eks te eller parfume.
Den ene type får frugter der er på størrelse med grapefrugter-den anden lidt mindre og på størrelse med alm. appelsiner.
Jeg bruger de tørrede skræller i marinade til forskellige ting.
Citrus bergamia blomstrer hos mig, kun en enkelt gang om foråret og frugterne høstes i december-januar. Enkelte sene blomster kan optræde herefter, men ikke som hos f.eks. citron der blomstrer hver 3 måned.

46 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Brunsted, 23. januar 2013 kl. 20.43

Jeg har de sidste ca. otte år haft et citrontræ, købt hos Netto (!), der har kastet kilo af citroner af sig. Uden ophør. For at halvt år siden voksede det kraftigt med lange, bladrige grene, jeg måtte klippe, da de blev for høje. Siden har træet ikke haft én eneste blomst. Nu er bladene begyndt at falde af, men de er ikke visne. Hvad gør jeg?
Det står i et stort sydvendt vindue, og har fået vand og almindelig gødning april-oktoiber.
Hvad gør jeg? Kan nogen hjælpe? Jeg savner at kunne bruge mine aromatiske citroner?

Venlig hilsne
Birgit Brunsted

47 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. januar 2013 kl. 15.00

Jeg har set det før på en af mine planter, hvor den på kort tid tabte alle de grønne blade. Den blev pottet den om i en større potte med ny jord, og så livede den op igen. Prøv at krasse lidt med en negl i barken, er der grønt ved under, er der liv planten.

48 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Wrist Jakobsen, 10. november 2014 kl. 12.00

Jeg købte i sommer et citrontræ, som har stået på terrassen indtil jeg tog den ind til overvintring i min udestue (15-20 grader). Den er nu begyndt at blomstre med rigtig mange blomster, det havde den ikke i sommer. Mit spørgsmål går på om jeg skal fortsætte med at give den citrusgødning og vand, og hvor meget?

mvh.

Susanne

49 af 78 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. november 2014 kl. 12.09

Slettet af administrator 20. november 2019 kl. 14.10.

50 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Wrist Jakobsen, 10. november 2014 kl. 12.30

Hej Martin

Tusind tak for svaret, tror du det vil være godt at vande med kogt koldt vand?

Mvh. Susanne

51 af 78 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. november 2014 kl. 12.44

Slettet af administrator 20. november 2019 kl. 14.10.

52 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Wrist Jakobsen, 10. november 2014 kl. 12.47

Tak, det vil jeg gøre, Susanne

53 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Brunsted, 15. november 2014 kl. 17.17

Jeg har et citrontræ, der i løbet af det sidste år haft haft to citroner. Det sidste halve år ingen blomster. Bladene er grønne.

Det står ikke i direkte lys, kan det være årsagen?

Jeg bruger almindelig gødning - skulle måske gå over til citrusgødning?

Vandet hvor jeg bor er temmelig kalkholdigt?

Det er vel en dårlig ide at potte om nu?

Jeg håber, I kan hjælpe.

De venligste hilsner
Birgit

54 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. november 2014 kl. 21.33

Går ud fra planten står indendørs. Pot først om til foråret, for planten har svært nok med at klare den tørre luft hele vinteren indendørs. Overbrus med en sprayflaske med regnvand eller koldt kogt vand ca. hver 14 dg. Køb citrusgødning som er meget svagere end alm. gødning, og vand så meget moderat vinteren over med meget lidt gødning. De fleste citron arter blomstre hele året.

55 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Brunsted, 16. november 2014 kl. 11.38

Tak for hjælpen, Mogens. jeg vil følge din e råd.

vh Birgit

56 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Hansen, 20. april 2016 kl. 13.18

Hvorfor får Min citrusplante,calamondino, lyse blade Nør den ellers er så flot den står inde i en udestue hvor der er køligt om natten og varmt om dagen ?

57 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. april 2016 kl. 21.24

Det er en flot plante. Det er lidt svært at se på fotoet - men bladene i toppen er mørkere end de nederste, så planten har måske ikke fået nok lys over det hele. Jeg ville give den en større potte med lidt ler i jorden, og så lidt citrus gødning. Den burde have mange flere duftende blomster nu.

58 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Christensen, 28. december 2016 kl. 9.58

Jeg har to citrustræer, jeg selv har fremavlet af kerner fra økologiske citroner (behøver det selvfølgelig ikke at være). Jeg bor i en lejlighed med ikke specielt meget lysindfald fra vinduerne, og har derfor med succes, investeret i en stor vækstlys lampe, led lys, mine citrontræer gror fint, og skal derfor have citrusgødning ved hver vanding! Angående regnvand, har jeg altid store gulvspande stående på min altan, og har næsten altid regnvand nok, dog undtaget i tørkeperioder, hvor jeg bruger kalkfrit kildevand på flaske. Det er meget vigtigt at man under alle omstændigheder bruger kalkfrit vand.
Jeg glæder mig stort til mine citrustræer blomstrer første gang! Angående bestøvning af frugtbærende planter, bruger jeg en vatpind, og skifter flittigt mellem alle blomster med vatpinden, det plejer at være meget effektivt!

59 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. december 2016 kl. 10.46

Nej nej du må ikke gøde citrus her i hvile perioden , de skal stå tørt og så koldt som muligt og så lyst som muligt , led lys skader mere end det gavner , det gør at planterne gror etioleret (ranglet).

60 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Christensen, 28. december 2016 kl. 12.00

Du skriver, Svend Høst, at jeg ikke må gøde i hvileperioden, mine citrusplanter hviler ikke, al den stund de gror livligt, og i øvrigt alt andet end ranglet! De får mange kraftige både topskud og sideskud, altså trives de fint. Men der er vist lige så mange meninger om det, som der er mennesker her på jorden.

61 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. december 2016 kl. 8.36

jeg tror nu osse som sven at du ikke skal gøde på denne årstid - hold hellere lidt igen med vandingen

62 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Christensen, 29. december 2016 kl. 9.25

Du har ret i, Mogens Madsen, at man skal vande sparsomt , jeg løfter krukkerne og kan ved hjælp af deres vægt, mærke om de skal have vand. Men da de som sagt gror livligt, idet de står i stuetemperatur, og får masser af vækstlys, 4x2 timer i døgnet, gøder jeg dem ofte, ganske vist kun med halvdelen af den anbefalede mængde.
Jeg medgiver at det godt kan lyde som et eksperiment, det jeg har gang i, men da det ser ud til at gå fint med måden jeg gør det på, tør jeg godt fortsætte med det. Mine planter er kun halvandet år gamle, så der går jo nok en rum tid endnu, før de sætter blomster!?

Godt nytår!

63 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Christensen, 29. december 2016 kl. 9.29

Glemte at nævne, at det er en Apollo 140w led lys vækstlampe, med 4 hvide lys, 8 blå og 16 røde. Jeg ved at Københavns Universitet bruger disse lamper, det er vel en anbefaling i sig selv!?

64 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 29. december 2016 kl. 13.00

Må vi se et billede Michael? :)
Vi er nok mange, som ikke har optimale forhold mht. citrus i vintertiden, - så vi vil gerne lære mere!
Jeg selv har placeret mine citrus under forskellige forhold: 2 i stuen i vinduer mod syd (19-21g.), én i vinduet i soveværelset (15-20g.) og 3 i lagerum vinduer mod vest (10-12g.) Kun én af dem, der står koldest har tabt alle bladene, ellers ser de nogenlunde ud alle sammen, - uden dog at være 'prangende'. De taber lidt blade hver uge. Så måske ér LED lyset en løsning, - men ville det ikke være bedre om planterne stod så køligt som muligt ...?

Venlig hilsen Jr.F.

65 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 29. december 2016 kl. 13.03

... ? og så på samme tid fik LED ?

66 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Christensen, 29. december 2016 kl. 14.03

Til JR.F.
Så vidt jeg ved, skal citrontræer placeret køligt ikke have direkte sol eller led lys, men kun indirekte dagslys, da de ikke vokser, når de står køligt! Så hvis du vil give dine citrontræer led lys, bør de nok stå i stuetemperatur, 20-22 grader. Det er under de forhold mine trives rigtig godt. Mit det ene træ taber alligevel en del blade, tror jeg nok er meget almindeligt om vinteren, uanset under hvilke forhold de overvintrer!?

67 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Christensen, 29. december 2016 kl. 14.06

Og et billede af led lys uhyret!

68 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. december 2016 kl. 17.05

Jeg er imponeret af den lampe , men 1400-1500 kr. er mange penge for en lampe , og 60 -70 kr i strøm om måneden , det bliver Danmark dyreste citroner når planten begynder at bære frugt om 5+ år , hvis der kommer frugt , det er ikke altid at frøformeret citronplanter giver frugt , du skal købe en podet hvis du skal være sikker.

69 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Christensen, 29. december 2016 kl. 19.43

Jeps Svend Høst!
Men det abstraherer jeg nu fra, jeg synes det er mega sjovt at se, hvad det kan blive til!? Og jeg bruger også led-uhyret til diverse krydderurter, bla. a. rosmarin, der også vokser rigtig meget.
Men kikser det med frugter, vil jeg købe, som du skriver, podede citrontræer. Jeg vil saftsusemig have hjemmedyrkede citroner!

70 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe K, 22. marts 2017 kl. 9.11

Er der nogen som kan svare mig på, om et citrontræ helst vil vandes oppefra eller i underskålen ?
Jeg synes det er lettest at vurdere hvor tørstigt træet er, hvis jeg vander i underskålen, men når jeg læser anbefalinger om at citrustræer bør plantes med leca i bunden og de øverste rødder tæt på overfladen, så tvivler jeg på om det er godt at vande 'nedefra'...

71 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe K, 22. marts 2017 kl. 9.13

.

72 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. marts 2017 kl. 10.22

Når jeg vander i den tid træet står indendørs vander jeg altid oppefra.
Når det står udenfor om sommeren er det placeret under et tag, uden tagrende, og får masser af regnvand oppefra.

Træet har endnu ikke klaget ;-)

73 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mick Christiansen, 15. juni 2017 kl. 18.52

Er der nogen som kan hjælpe mig med mit mandarin træ som ikke har det særlig godt. Jeg kommer blomster med små mandariner på men ingen nye blade længe. Tværtimod mister den langsomt bladende og nu er der ikke mange tilbage.

Jeg vander den en gang om ugen, giver citrus gødning hver anden uge. I sidste weekend skiftede jeg alt jord i potten ( middelhavs jord ) i håb om det kunne hjælpe da jeg mistænkede mistrivelsen for at være ph relateret. Planten har stået ude på terrassen fra midt maj og står på en solrigt spot.

Er der nogen der kan hjælpe??

74 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mick Christiansen, 15. juni 2017 kl. 18.54

Endnu et billede

75 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. juni 2017 kl. 20.37

Det bedste jeg kan sige er: Giv den meget mere tid til at etablere sig i den nye jord.
Vand kun i tørre perioder uden regn og vent med mere gødning til der er gang i det igen.

76 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. juni 2017 kl. 20.41

Og er der ordentligt dræn i bunden af potten?

77 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mick Christiansen, 16. juni 2017 kl. 0.05

Ok jeg vil prøve at holde igen med at vande den for ofte. Har ellers førhen prøvet at holde igen med vanding så den ikke fik for meget men så blevet jeg rådet til at give den 10 liter om ugen hvis det er varmt og ikke har regnet i noget tid.

Der er hul i bunden af potten og nederst i potten ligger der 15-20 cm leca sten.

78 af 78 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.B. Jensen, 2. august 2020 kl. 14.39

Manglende gødning er den mest almindelige grund til gule blade på citrustræer. Giv flyende citrusgødning, hver gang der vandes, efter emballagens anvisning - ½ dosis om vinteren, hvor der også vandes mindre.

Nyt svar til emnet »Citrus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Citrus«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider