Forum

Kommentarer til »Asters i stor stil«

På denne side finder du kommentarer til teksten Asters i stor stil. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 10. oktober 2006 kl. 10.02

Mine asters vælter og det er en del af aftalen for så ser man nemlig hovederne som så vender direkte mod en.

En klump er plantet i en "lavt højbed" og lægger sig lidt ned første gang det blæser om efteråret, så hele blomster pragten vender dirkte mod mine vinduer i stuen. (det reguleres lidt ved at stikke fine kraftige pinde i jorden, som den så hviler på) Medgivet – lidt rodet, men pragtfuld farverigt og frodigt.

En række er plantet langs husets vest side ud mod boldbanen. De lægger sig også villigt ned – og græsset slåes ikke helt ind til huset – altså ligger de i halvhøjt græs og ser fantastiske ud lige nu. Forøvrigt sammen med merian (har været klippet ned – derfor med enkelte blomster nu) – når de ligger i græs ved foden af en bænk lavet af vores gamle og døde elmetræer er det bare smukt – siger jeg – For jeg er IKKE til lige græskanter og orden og geled i haven. Er man det, er det nok bedre at binde dem op :)

Desuden har jeg en i en krukke – en dejlig mørk farve har den – og strunk står den, men ret lav (50 cm). Måske fordi krukkerlivet har begrænset den vand- og næringstilførsel sommeren over? jeg har ærget mig lidt over at den tog plads op ind til nu, men wauw... Den skal blive. Jeg har plantet alpevioler i en anden krukke og sat ved siden af – lige uden for mit vindue. I min have er der farver endnu :)

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 10. oktober 2006 kl. 21.00

Hej Gitte – det er interessant at læse om dine Asters. Når du planter dine Asters, gætter jeg på det er vinter-asters, en staude.

Jeg har såede en række, som er etårig og blomstre sent på sommeren, og lidt ind i efteråret. De ser lidt forpjusket ud nu.

Jeg har "kun" urtehave – næsten. Disse såede asters har jeg, hvert år, for at have dem i vaser indendørs. Tænke sig de holder et par uger i vasen, så der er andre som også glæder sig over mine såede. De er meget givtige – og flotte.

Hvor flotte er dine – og hvor holdbare? håp

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Amë, 10. oktober 2007 kl. 9.47

De mest almindelige asters breder sig jo som ukrudt, og derfor har jeg plantet de fleste af mine i det høje senede græs ud mod engen. Det kan de sagtens konkurrere med, og så er det en yderst let måde at have en dejlig staude på.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona Holmquist, 23. september 2009 kl. 21.20

Har læst Jeres indlæg med fornøjelse. Vil bare spørge om, de Asters man køber i potter her i eftersommeren, er de flerårige,
og hvordan opbevarer jeg deem i vinter, de står i krukker.

Med venlig hilsen
Mona Holmquist

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Poulsen, 7. oktober 2009 kl. 21.09

Jeg fatter ikke, hvorfor man altid får at vide, at asters er fine i buketter. Hos mig har de aldrig holdt mere end et par timer, så er blomsterne helt krøllet sammen. Hvad gør jeg galt?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Lyons Pedersen, 3. november 2009 kl. 14.35

Jeg har ledt længe efter vinterasters. Jeg søger en med stort gyldent hoved. Kan huske at min mormor elskede denne vinter asters.

De siger på gartneriet, at man ikke kan købe denne staude mere.

Så nu vil jeg høre om der er nogle der har denne gamle staude og er villig til at sælge en del af den? Det ville glæde mig meget.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 27. september 2010 kl. 10.40

Jeg ved det er længe siden der blev efterspurgt vinterasters med store gule hoveder, MEN Gartneriet virkelyst sælger vinterasters. Prøv om de har dem... www.virkelyst-gartneri.dk/chrys.html

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 27. september 2010 kl. 10.40

Jeg ved det er længe siden der blev efterspurgt vinterasters med store gule hoveder, MEN Gartneriet virkelyst sælger vinterasters. Prøv om de har dem... www.virkelyst-gartneri.dk/chrys.html

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 27. september 2010 kl. 10.41

Jeg ved det er længe siden der blev efterspurgt vinterasters med store gule hoveder, MEN Gartneriet virkelyst sælger vinterasters. Prøv om de har dem... www.virkelyst-gartneri.dk/chrys.html

Nyt svar til emnet »Asters i stor stil«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Asters i stor stil«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider