Forum

Kommentarer til »Anlæg et aspargesbed«

På denne side finder du kommentarer til teksten Anlæg et aspargesbed. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Nylev, 26. maj 2003 kl. 9.26

Okay, jeg er lige blevet overbevist om at jeg hellere må flytte akelejer og andet godt som står mellem mine asparges og lyser op – må der slet ikke være grønt jorddække i mellem aspargesklyngerne?

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 26. maj 2003 kl. 10.12

Det er selvfølgeligt et valg, om man ønsker blomster i aspargesbedet. Hvis man synes det er flot, og man er villig til at give afkald på en del af aspargesudbyttet, så kan man godt have blomster her.

Jeg har som regel et par enkelte stolt kavaler i mit aspargesbed. Lidt sommerblomster er acceptable, da de er etårige, mens flerårige planter, f.eks. akeleje, er næsten umulige at fjerne uden at skade aspargesplantens rødder, hvis de først har fået rodfæste midt i en aspargesplante, og det sker let, hvis der er f.eks. akelejer i bedet, som smider frø.

I stedet for grønt jorddække, vil jeg til asparges hellere foreslå brunt jorddække, gerne tangdække – se artikel herom:http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/533.html

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Petersen, 21. september 2004 kl. 19.55

Skal man ikke på noget tidspunkt klippe asparges ned?

I mit nye bed (fra foråret) står der en masse høje planter nu. Hvad skal jeg gøre?

Findes der iøvrigt noget litteratur om asparges?

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. september 2004 kl. 1.55

Aspargesplanterne s top samler stadig næring til oplagring til næste års vækst, så de skal ikke fjernes endnu. Faktisk kan du bare lade dem visne ned og stå vinteren over som visne. Det har den fordel, at du i foråret ved første lugning kan se, hvor planterne er. Du kan da skære den visne top af. Det giver også mulighed for at nyde synet af de smukke røde bær på hunplanterne.

Hvis der i sommerens løb har været aspargesrust på skuddene, så skal toppen klippes af tidligt på efteråret og brændes for at undgå, at rustangreb overføres til næste år. I efteråret ses der sorte vintersporer på toppen, I sommerstadiet ses angrebet som rustrøde til kanelbrune pletter.

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 23. september 2004 kl. 9.42

Hej
Jeg såede i foråret en masse asparges planter- Mary Washington- Jeg fik masser af planter og de blev plantet ud i maj. De er kommet rigtigt godt igang faktisk er de næsten lige så store som de 2 årige planter jeg plantede ud. Af de "færdige planter" gik ca 1/2 ud- men tabet på de selvsået planter er under 5%. Det er ikke første gang at jeg eller mine bekendte har oplevet at det har været en blandet fornøjelse med de 2årige rødder. Så selv om Camilla Plum m.m skriver lidt negativt om at så sine egne planter kan det kun anbefales- måske skulle planteskolerne til at sælge planter der var pottet og igang- det ville være mere besværligt for dem- men nemmere for forbrugerne.

Ps. I mit gamle bed løsnede de gamle toppe altid omkring jul- så fjernede jeg dem altså / hev dem op og lrev jorddækket ind over.

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerd Molin, 3. juni 2005 kl. 13.57

I de sidste 2 år har mine grønne asparges været usle: "Nogen" har ædt af toppene så snart de har stukket hovedet op. De asparges der trods alt er kommet i vejret, har været tørre og træede at spise. Her i maj besluttede jeg så at nedlægge bedet da der var så få (Det er 6 år siden vi begyndte at høste). Det viser sig at mange af rødderne er tomme hylstre. Er der nogen der kan stille en diagnose?

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 15. august 2005 kl. 22.46

10 år kun? Vi har netop købt et hus af et ældre ægtepar, og i haven er der et 20 år gammelt aspargesbed (det er 20 meter langt!), og ifølge den tidligere ejer yder bedet det samme nu som da det var færdigetableret sidst i 80'erne (altså nogle år efter det blev anlagt).

Er der nogen, der ved hvorfor man siger 10 års levetid på et bed?

mvh Christian

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 3. september 2005 kl. 23.35

Mit aspargesbed er 21 år gammelt og er i fin form endnu.

Det med at så frøene er en velkendt metode da der ofte dør en aspargesplante i ny og næ.

Så når jeg brænder toppen af i oktober-novenber høster jeg lige en håndfuld frø der sås i rækken-så er der hele tiden ny planter på vej.

P.S. Mit bed er 20 langt.

John Lykkegaard Haslev

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Krab, 9. oktober 2005 kl. 15.08

Hvad sker der ved at plante asparges ud nu her i okt?

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 13. maj 2006 kl. 15.55

Vi har et aspargesbed (grønne), som vi kunne tænke os at flytte. Skal det være nu, hvor man også planter nye planter eller kan vi vente til når vi er færdig med at høste eller til efteråret.

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 13. maj 2006 kl. 15.59

Jeg synes at det er lidt sent at flytte rundt på planterne og ville vente...

Jeg flyttede rundt på mine omkring 1 september sidste år og de er i fin trivsel i år
Høster massere af store asparges
For øvrigt kan det virkelig anbefales at putte tang på. Sidste år puttede jeg kun tang på 1/2 af bedet og forskellen er til at få øje på!

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Jensen, 30. maj 2006 kl. 14.40

Hvornår kommer du tang på? Og hvor meget?

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Nielsen, 6. juni 2006 kl. 13.33

Lige nu, primo juni, har jeg konstateret at der er godt befolket af nogle billelignende dyr. De er sortem. hvidt og rødt. De gnaver mest i toppen og når de mærker der er berøring på vej, så lader de sig falde ned på jorden og ned i jorden. Hvad er det for nogen og hvad kanjeg gøre udover at samle og mase dem?

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 28. juni 2006 kl. 7.49

Jeg overvejer at anlægge et aspargesbed og undrer mig meget over at det åbenbart kun kan ske om foråret.Efteråret er jo ellers, mht.mange planter, et godt udplantningstidspunkt.Kan nogen forklare hvorfor man skal vente?

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivi B., 8. maj 2007 kl. 10.52

Sidste år plantede jeg 1-års planter fra planteskolen efter alle kunstens regler. I løbet af sommeren satte 7 ud af 10 planter et skud. Resten ingenting. I år er der foreløbig kommet et skud fra hver af de overlevende planter. Skal jeg opgive planterne eller skal de have endnu en chance?

Det skal siges, at jeg har et ca 15 år gammelt bed, som i sin tid blev anlagt med store planter fra en køkkenhave som skulle gøres mindre. Og de trives fint.

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Knuppert, 10. juni 2007 kl. 14.39

Hvorfor kommer man tang på?

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 10. juni 2007 kl. 15.06

Asparges-planten er en strandplante og ved at lægge tang over beddet, får planten en "naturlig" jord at gro i.

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Knuppert, 11. juni 2007 kl. 13.48

Skal jeg lægge tangen i mellem desmå planter, eller dække hele bedet før de nye skud kommeropeller måske grave det ned.Jegervedatanlægge et bed nu

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 22. juni 2007 kl. 14.43

Jeg har en masse små fine nye selvsåede planter i mit aspargesbed. Skal de fjernes for at give plads til de gamle planter, eller kan jeg lade dem vokse.

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Knuppert, 6. juli 2007 kl. 10.20

Mit 1. års bed er nu vedat være 10cm høje. Jeg kanse at der flere steder kommer flere planter op det samme sted. Er det normalt, eller er jeg kommet til plante flere frø det samme sted. Er det vigtigt at planterne ikke knækker i blæsevejr, skal der sættes noget støtte de første år?

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 7. maj 2010 kl. 18.47

Man får altid kun at vide hvordan man høster de hvide asparges. Hvad gør man hvornåe for at høste de grønne?

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. maj 2010 kl. 19.19

Jeg har sjældent en kniv med, når jeg høster grønne asparges. Jeg knækker dem af - den nederste del kan du alligevel ikke bruge, da den er for træet i strukturen.

Det efterlader nogle »stubbe«, men jeg tror det er uden betydning. Jeg har brugt den metode i snart 30 år, og haft nogle aspargesbede i næsten lige så mange år.

De ny aspargessorter, jeg har plantet, giver dog meget tykkere asparges end den gamle Mary Washington, og de er sværere at knække, så jeg skal nok til at bruge kniv.

Hilsen Karna

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 13. april 2011 kl. 14.26

Vi har et lille gammelt asparges bed som gror i kanten af græsplænen.. Og det vil vi gerne flytte. Jeg vil i den forbindelse spørge om man kan dele de gamle planter så der vi får flere. Syntes jeg har hørt de kan deles lidt ligesom stauder ?
På forhånd tak, er først for nyligt blevet opmærksom på dette fantastiske websted. Jo en fantastisk respons man får på sine spørgsmål.
Mvh Peter

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina Hansen, 2. april 2012 kl. 16.47

Jeg har tænkt mig at prøve at dyrke lidt asparges selv.
Jeg vil købe asparges officinalis gijnlim i potte fra planteskolen. Men så er mit spørgsmål. Jeg har ikke plads i min have og vil høre om jeg kan dyrke dem i en stor potte/ 90 l balje? og så vil jeg høre om jeg kan købe jord/sand som er direkte til at kunne plante i? og sidste spørgsmål..... skal jeg virkelig vente 3 år før jeg kan begynde at tage nogen af dem?
Håber at nogen kan hjælpe med svar...
På forhånd tak
mvh Betina

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stinne Orboe, 13. april 2014 kl. 9.47

Hvordan er det med sorter?
2 sorter er omtalt her på siderne 'Mary Washington' og 'Gijnlim'.
Hvilken er bedst egnet til nybegynder? eller er der andre, der er nemmere/sygdomsfri?

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. april 2014 kl. 11.21

Hej Betina

Ja, du skal vente 3 år, inden er planterne ikke så etablerede, at de kan tåle høst. 2. år kan du evt. tage en enkelt for bare at smage, men det er bedre at vente.

Jeg har ikke prøvet at dyrke dem i beholder, så her må andre komme med erfaringer. Det er vigtigt, at jorden er luftig - det gælder også ude i havejord. Har man lerjord, skal der tilføres harpet grus.

Med hensyn til at købe færdig jordblanding, så se disse to artikler:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/saajord_og_pottemuld/1329.html

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/saajord_og_pottemuld/1327.html

Hilsen Karna

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. april 2014 kl. 11.32

Hej Stinne

Asparges er der normalt ingen sygdomsproblemer med, og den eneste rigtige skadegører er aspargesbillen, og den går i alle sorter.

Jeg har begge de to nævnte sorter, og der er ikke den store forskel. Begge sorter giver asparges, som ikke er alt for tykke og derfor fine som grønne asparges. Mary Washington er en meget gammel sort, og jeg har stadig nogle planter, som jeg plantede i 1980, og jeg synes den smager godt. ‘Gijnlim F1’ har jeg ikke haft i så mange - den er etableret i 2008 i min have sammen med ‘Grolim F1’, som er en sort med kraftigere skud, beregnet til hvide asparges. Den kan godt dyrkes som grønne asparges. Jeg fandt ret hurtigt ud af, at jeg ikke orkede hvert år at sætte et bed hvert forår og huske at stikke hver dag tidligt om morgenen. Så nu høstes de grønne og er et udmærket sort.

Forskellen mellem Mary Washington og de to andre F1 sorter kan være, at der er hunplanter med i Mary Washingtonplanter, og de giver lavere udbytte. Spørg om det - inden køb. Nogle gange sælges kønssorterede planter.

Hilsen Karna

Nyt svar til emnet »Anlæg et aspargesbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Anlæg et aspargesbed«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider