Forum

Kommentarer til »Ramsløg«

På denne side finder du kommentarer til teksten Ramsløg. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Ivø, 3. april 2007 kl. 13.48

Vær opmærksom på at ramsløg og linjenkonval ligner hinanden meget, når de ikke blomstre.

Man kan dø af at tage fejl!

2 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lottie, 6. april 2007 kl. 21.27

Vi spiser med glæde ramsløg hjemme hos os. Jeg bruger bladene som en slags purløg, eller i tomatsalaten, den er også god som grønt drys på varme retter.

Rart at vide med liljekonvallerne... men ramsløgene lugter nu ret kraftigt af løg, så kan man da altid gå efter lugten!

Lottie.

3 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. april 2007 kl. 2.34

Der er to giftige planter, som ramsløg kan forveksles med.

Som nævnt ovenfor liljenkonval, men den er ikke fremme i det tidlige forår, hvor ramsløg dukker op. Dens blade er dog fremme samtidig med ramsløg senere.

Desuden kan ramsløg forveksles med høsttidløs (nøgen jomfru), Colchicum autumnale, som er mere giftig end liljenkonval. Den blade ser dog ret anderledes ud.

Som nævnt ovenfor, så har ramsløg den karakteristiske lugt af hvidløg. Og det er rigtigt, at man kan gå efter lugten. Der er dog den lille hage ved metoden, at når man først har lugten på fingrene fra ramsløg, kan man blive snydt til at tro at de andre også lugter af ramsløg. Så det er som med svampe, man skal se sig for og kende planterne. Der er faktisk sket dødsfald på grund af disse forvekslinger.

Se de to giftige planter her side om side med ramsløg nederst på denne side

www.uni-graz.at/botwww/botanischer-garten/bluehereignisse/allium-ursinum-convallaria-colchicum.html

Med venlig hilsen
Karna Maj

4 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark, 21. april 2008 kl. 15.13

Hvor finder man ramsløg på sjælland, gerne københavns omr.? kan den spises så længe den den er fremme, eller er der en tidsramme for dens spiselighed?

5 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dawn Petersen, 23. april 2009 kl. 23.50

Jeg ved ikke præcis hvor ramsløg findes i København. Men på steder hvor der er fugtig jord er de. Måske Dyrehaven eller Vestskoven. Måske Amager Fælled.

Men de findes i rigelige mængder her på Bornholm. De er i Ferskesøparken i Nexø, hvor jeg bor. De er i Almindingen, i Døndalen ved Danmarks største vandfald og mange andre steder. Så kom bare herover på øen og hent dem. Her er der ikke forurenet fra trafikken.

Hilsen Dawn

6 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 28. maj 2009 kl. 1.32

Mon Ramsløg egner sig til frysning?

Mh B. Madsen

7 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 28. maj 2009 kl. 11.58

Ja mon ikke det er da en hårdførd staude...så med den rigtige behandling som når man køber frosne perleløg.

erik

8 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Malte, 22. marts 2011 kl. 14.54

På Sjælland er der et vrimmel af ramsløg i skovene omkring Sagnlandet Lejre.

9 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Malte, 22. marts 2011 kl. 14.54

På Sjælland er der et vrimmel af ramsløg i skovene omkring Sagnlandet Lejre.

10 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Selvig Olsen, 21. april 2012 kl. 18.59

Hvis i lover kun at sanke lidt til jer selv og tage hensyn, så planterne kan sprede sig og opretholde bestanden, så kan jeg fortælle at man kan finde den i Bagsværd.

Skriv evt. til Marianne [snabel a] kontekst [punktum] net.

11 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Pedersen, 20. januar 2013 kl. 9.04

Ramsløg kan drives frem i det meget tidlige forår.
Nogen som har erfaring med det,
og er det så nu frø skal lægges ?

12 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Selvig Olsen, 20. januar 2013 kl. 9.38

Tak for tippet, John. Tror da lige jeg smutter ud med en tur med spaden så snart frosten slipper.

Desværre har jeg ikke erfaring med såning og drivning af ramsløg, men held og lykke med det!

13 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Pedersen, 20. januar 2013 kl. 11.28

hej Marianne.
Så dukker der nok en anden venlig sjæl op som kan supplere med sin viden.

14 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 21. januar 2013 kl. 15.25

Du skal smide frøene nu, vil jeg mene...så kommer der små spirer frem til foråret....De vil jo ikke blive så store i år.....men du skal være opmærksom på at de forsvinder helt igen engang i juni og så dukker de først op igen til næste forår...så du skal nok lige mærke området af så du ved hvor du har sået :-)

Venlig hilsen Lone

15 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Pedersen, 21. januar 2013 kl. 18.47

Hej Lone.
Nu var min tanke at så dem indendørs i såjord med udplantning senere, når de er med en pæn top på.
Jeg er blot bange for de vil løbe fra mig, men jeg kunne jo sætte dem et sted med ca. 15 grader.

16 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 25. januar 2013 kl. 15.31

Hmmmm....ja det lyder da spændende...det har jeg da slet ikke tænkt på, at man måske kan forspire dem :-)
Prøv det da....det kan da sikkert lykkes....gad vide om nogen har erfaring med dette ???

Hilsen Lone

17 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. januar 2013 kl. 18.20

Jeg tror at det er nemmere at så dem på stedet og så høste efter det 3 år.jeg tror de går til hvis de bliver forstyrret for meget .
Du kunne også vælge og drive nogle løg frem i stedet .

18 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Dørge, 13. marts 2013 kl. 19.27

der er masser af ramsløg at finde i skovene ved Ledreborg slot i Lejre. Lige ved P plads.

19 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Ravnmark, 21. marts 2013 kl. 16.33

Hej med jer!
Til københavnerne...der er masser af ramsløg på Assistenskirkegården ud mod Hans Tausens parken:)

20 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susie K., 31. marts 2013 kl. 1.42

Der er ramsløg ved Trelde Næs

21 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 27. april 2013 kl. 21.01

Østre Anlæg i København vrimler med ramsløg. Pluk nogen modne frø, når de er afblomstret og tiltræk dem næste forår efter at frøet har været fugtet og frosset ned. En ret naturlig behandling af et plantefrø, ikke?

22 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Bødtker Sørensen, 3. juni 2013 kl. 11.44

Hej, er der nogen der ved hvor der er ramsløg i sønderjyllanf - eventuelt nogen der vil sælge lidt ud af deres bestand

23 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susie K., 3. juni 2013 kl. 12.46

Jeg så ramsløg i Erritsø i lørdags, på ruten i gå for livet stafetten.

24 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Colmorn, 7. april 2018 kl. 17.24

Jeg har netop været ude, i haven, for at hente ramsløg til en god pesto, jeg har haft planten i mange år, og myrerne er flittige med at sprede frøene, så den dækker et stort område, vi har nogle gode skove omkring Aabenraa, hvor den kan hentes, langs vandløbene hænger de ned i store klaser, så enten tager du dem, eller de bliver skyllet bort.

25 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Andersen, 3. november 2018 kl. 13.13

Der er masser af ramsløg i Korsør Lystskov. Helt ud til vandet.

26 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. november 2018 kl. 18.47

Jeg har både fået dem som friske og købt dem tørrede og vi var helt opsat på at ville bruge dem, men fik ikke gjort det.

Hvis man skal bruge dem tørrede har Tiger dem i en stor pose til kr 10,.

27 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. november 2018 kl. 19.43

Og i skoven ved Middelfart - gå lidt ind i skoven ved kioskerne før/broen på fynssiden. Om foråret behøver man kun at gå efter duften.... eller lugten:-)
Ingeborg

28 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Poulsen, 20. april 2023 kl. 14.10

God fornøjelse med at lukke dem ind i haverne! De breder sig som det værste ukrudt og kan sagtens dukke op 50 m fra det sted, de blev plantet, og når de først har etableret sig, er de nærmest uudryddelige. Værre end skvalderkål.
Bor selv op ad en lille lund hvorfra de har bredt sig uhæmmet (bl.a. til min have ) og der de er ved at kvæle alt andet, inkl. anemonerne.
Men tag ned til skovene omkring Stigsnæs--der er næsten ikke andet tilbage i skovbunden!
De burde aldrig sælges i planteskolerne!!!
Men da de er hjemmehørende-, regnes ikke for invasive (!),
Og sådan er der så meget---
Til gengæld regnes fasan og dådyr for invasive arter -meget logisk-
mst.dk/natur-vand/natur/artsleksikon/froeplanter/orange-balsamin/

29 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susie K., 20. april 2023 kl. 16.52

Tak for advarsel Vibeke.
Fasan kommer fra Kina, dådyret kommer også fra østen og det er konger og herremænd som har fået dem bragt hertil, for at kunne drive jagt på dem.
Jeg troede faktisk at det var spanierne som havde haft ramsløg med herop, men de har åbenbart været her helt siden stenalderen. Så blev jeg lidt klogere i dag.

30 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. april 2023 kl. 18.02

Nu er det meget godt at blive mindet om at ramsløg er værre end skvalderkål når jeg efter en massiv pres fra familien er blevet bedt om at plante dem . Jeg fik nogle foræret af en dame i nabolaget, der ikke kunne fordrage dem og kan se af de nemt så sig selv
Men heldigvis visner de ned med tiden. Værre er det med skvalderkålen, der bliver ved at komme og hønsene gider knap spise dem, ligesom jeg hellere ikke gider, hverken i salater eller i pesto.

31 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Poulsen, 20. april 2023 kl. 19.43

En tilføjelse til ramsløgene:
kajhalberg.dk/da/invasive-arter/

Desværre gælder definitionen på en invasiv art ikke hjemmehørende, som ramsløg, ørnebregne, gederams, engbrandbæger m..f.
Men i.h.t. definitionen hører fasan og dådyr også ind under kategorien invasive:
Hvad er en invasiv art?
Invasive arter er dyr og planter, der spredes til områder, som de ikke selv ville kunne sprede sig til, og som samtidig har en negativ effekt på den oprindelige biodiversitet.
mst.dk/natur-vand/natur/invasive-arter/hvilke-arter-er-invasive/

Miljøstyrelsen---(De har åbenbart selv problemer med listen/definitionen over invasive arter)

Det hænger godt sammen med, at der hvert år opdrættes og udsættes ca. 1milion invasive fasaner til skydefugle -
Sarkasme kan forekomme.
'https://jvv.dk/fasanen-er-pludselig-blevet-invasiv/
Men det er en helt anden historie-

Nyt svar til emnet »Ramsløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Ramsløg«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider