Forum

Kommentarer til »Anlæg et nyt jordbærbed«

På denne side finder du kommentarer til teksten Anlæg et nyt jordbærbed. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Mette, 1. maj 2007 kl. 12.39

Nu er jeg forvirret. Jeg har læst at løg og hvidløg er dårlige naboer til jordbær, men du skriver at man kan bruge hvidløg mellem jorbærrækkerne.

Hvordan hænger det sammen?

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Max, 2. januar 2008 kl. 17.24

Hej Anne Mette,

Jvf. et råd fra Maria Thun, en ekspert i bio-dynamisk jord/have brug, så gror jordbær vældig goth sammen med løg...jeg har ikke sellv erfaring med det, men anlægger 1/3 hektar i år med denne kombination

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan, 18. april 2009 kl. 18.07

Jeg har set jordbærplanter i havecentret her i april. Kan de plantes nu med noget håb om at sætte bær allerede i år, eller er det bedre at vente til senere mhp bær til næste år?

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. april 2009 kl. 20.13

Hej Joan

Vent hvis du overhovedet kan overtale dig selv til det!

Jordbær skal bruge al den energi og gode rodudvikling, de kan mestre i efterårets løb for at kunne sætte mange blomster og dermed danne grundlag for god høst.

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 3. juni 2011 kl. 13.01

Hejsa :)
Der skrives at man ikke bør få planter fra naboen uden at kende jordens næringsindhold osv. forståeligt..jeg har nu bare lige fået rabarber af hende, og i samme bed voksede der fine jordbærplanter op- ved ikke hvor gode de er som naboplanter - men her så det ud til at virke fint --hvad er jeres mening om dette?
smiler

Jeg Har taget 2 små planter med og sat i en krukke for sig, men bladende visner hurtigt når de blvier lidt større, dog kommer der nye skud under dem hele tiden.. skal jeg forsøge videre på dem eller er det tegn til de er færdige som frugtgivere?

der står også jorden skal have løs jord der kan holde på næringen og vandet- så hvad med at bruge Spagnum uden tilsat gødning?
så kommer man da tæt på skovbundens ph.....
Man kunne også tage halv spagnum og halv alm. plantemuld..hvad synes i?

mvh. Mia

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: AM U., 19. juli 2011 kl. 22.28

Hej Mia

jeg har desværre ikke løsningen på dine spørgsmål - men håber da at andre har erfaringer som de vil dele ud af :0)

mvh am

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asger Gyldenkærne, 23. august 2014 kl. 18.09

Er ved at plante nyt jordbærbed og tænker naturligvis på høsten. Er der nogen, der har erfaring med halmdækning/snegle (iberisk havesnegl) da haven er næsten sneglefri.
venlig hilsen
Asger Gyldenkærne

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. august 2014 kl. 18.50

Hej Asger

Hvis du ingen dræbersnegle har, så er det ligegyldigt.
Har du dræbersnegle i haven og jordbærene skal stå på fine rækker med bar jord imellem, vil halmen blive taget godt imod af sneglene. Dels som fugtighedsbevarende dagskjul og dels som æglægningssted.

Vores jordbærbed er meget tætte (bedkultur) og der giver halmen ikke mening, men til gengæld benytter dræbersneglene "jordbærjunglen", som dagskjul. De rører stort set ikke jordbærene, men det gør havesneglen til gengæld!

Har slet ikke bekymring i forhold til bakterier på jordbærene, som jeg gerne spiser under plukningen :) Efter min bedste vurdering (og erfaring) er det ammestuesnak med farlige bakterier på sneglen - med mindre du løfter den direkte af en hundehømhøm :-D

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. august 2014 kl. 20.14

Fra Miljøministeriet og Naturstyrelsen : Da dræbersneglene spiser mange forskellige slags affaldsprodukter inklusive ådsler og ekskrementer, kan denne slim indeholde fx E. coli bakterier. E. coli bakterier findes dog også mange andre steder og er sjældent skadelige. Vi har ikke kendskab til, at mennesker er blevet syge efter kontakt med snegleslim – men vi anbefaler for en sikkerheds skyld, at man undlader at røre direkte ved sneglene.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. august 2014 kl. 20.31

@Mogens

Den tekst bekræfter blot mit indlæg og min erfaring - der er i praksis og ved normal tankevirksomhed ingen risiko.

Eller: Der er samme risiko, som risikoen for at få salmonella fre en (usynlig) fugleklat på det æble eller den pære, som du spiser direkte fra træet :-)

Artiklen er desuden gammel og fra den tid, hvor danskerne nærmest var i panik og ryddede jordbærbedene for ikke at børnene skulle få colibakterier :-D

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Wrist Jakobsen, 2. oktober 2014 kl. 16.59

Jeg fik i foråret jordbærplanter fra en nabo, som jeg plantede i et af mine højbede. de gav en meget fin bærhøst, og har nu lavet mange udløbere. Kan jeg plante disse udløbere nu (2. oktober) i et andet højbed, hvor jeg har haft kartofler, meget fin og porøs jord. Er meget uerfaren inden for jordbærdykning, så gode råd modtages med stor glæde.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. oktober 2014 kl. 19.30

Hej Susanne det er fint at bruge udløbere som nye planter, men brug fortrinsvis kun den der sidder nærmest moderplanten, da de normalt giver de bedste og største bær. Henry G.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Wrist Jakobsen, 2. oktober 2014 kl. 21.00

Hej Henry, tusind tak for svaret, det vil jeg gøre allerede i morgen.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Rasmussen, 13. april 2021 kl. 18.42

Jeg har netop klargjort et godt bed til nye jordbærplanter, men kommer lidt i tvivl om jeg skal plante nu eller vente til august?

Jordbær er bedst de 3 første år. HVIS jeg planter nu, får jeg forståeligt nok et begrænset udbytte til sommer - men har jeg så dermed "spildt" år 1, og kan kun se frem til 2 gode år derefter?
På forhånd tak for et indblik i jordbærs års-cyklus :-)

Undrer mig i øvrigt over, at planteskolerne udbyder jordbær i stor stil i foråret, hvis bedste plantetid er sensommer (hvor jeg ikke synes jeg ser så mange jordbær på planteskolerne).

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. april 2021 kl. 18.52

Jeg ville plante dem nu. Jeg kan ikke se at du opnår nævneværdigt meget ved at vente. Det er rigtig at man planter aflæggere i august måned for så er jorden varm og aflæggere kan nå og sætte rødder. Men dem du køber har også rødder i en potte og derfor er igang. Jeg har godt nok selv plantet jordbær i august, men de er ikke større end dem, der er fremdrevet...

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. april 2021 kl. 19.05

Længere oppe i tråden er det en der spørger om det samme som du og Lone Brems har svaret :

Hej Joan

Vent hvis du overhovedet kan overtale dig selv til det!

Jordbær skal bruge al den energi og gode rodudvikling, de kan mestre i efterårets løb for at kunne sætte mange blomster og dermed danne grundlag for god høst.

Med venlig hilsen fra
Lone

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. april 2021 kl. 19.23

Oplysning om, at jordbær kun bærer i tre år har fokus på erhvervsavlere, der skal have stort udbytte på hver ha hvert år.
Plant nu, og høst i 3,4,5...12 år, afhængig af om du skal bruge jorden til noget andet.
Jeg har haft jordbær i 20 år på samme sted, og udbyttet er selvfølgelig reduceret betydeligt gennem årene, men arbejdsindsatsen har været 0-1%, og vi har høstet fine jordbær.
De ryger nu, for jeg skal bruge jorden til ærter.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Rasmussen, 14. april 2021 kl. 13.29

Tusind tak for svar til S. Duun og Lars Holt - aspektet med, at de købte planter jo allerede er i gang med rodnettet, i forhold til udløbernes længere proces, samt vinklen med erhvervsdyrkeres fokus har givet mig et perspektiv, jeg manglede.

Jeg planter snart :-)

Nyt svar til emnet »Anlæg et nyt jordbærbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Anlæg et nyt jordbærbed«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider