Forum

Kommentarer til »Hvorfor vokser mit pæretræ ikke?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor vokser mit pæretræ ikke? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Petersen, 20. juni 2003 kl. 20.54

Samme pæretræ Loise bonne, som beskrevet
er omplantet om for 2 år siden,Det vokser foresat ikke, og for første gang i år 2003 har det ikke blomstret,Bliver det overhovedet til noget? Det er stadigvæk et lille træ med gitterrust.

Venlig hilsen Bj. Petersen

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 20. juni 2003 kl. 22.11

Der er noget galt. Bonne Louise er en kraftigtvoksende sort, der normalt begynder bæringen tidligt. Er jorden en normal god havejord? Sorten er ret følsom over for tørke, hvilket måske kan have resulteret i vækststandsning? Hvis træet er placeret i græs uden at have bark, jorddække eller renholdt jord tæt ind til stammen, vil græsset konkurrere om vandet og reducere dets tilvækst og trivsel. Det er vigtigt i nyplantede frugttræer. Du kan klippe lidt tilbage for at tvinge træet til at skyde påny; dette bør ske snarest. Sørg samtidig for at træet er velforsynet med gødning, uden at overdrive, da overskud af kvælstof øger sårbarheden overfor en række sygdomme. Hvis ikke du har gjort det allerede, bør træet have et godt jorddække af velomsat kompost eller vissent plantematriale, så der kommer gang i omsætningen.

Kan det tænkes, at træet ikke har fået fjernet sin rodsæk inden plantningen, eller har fået udbredt rødderne rigtigt, så de udvikles normalt? Rødder der ligger forkert kan ikke selv rette sig i jorden. Endelig er der måske den mulighed at træet ikke trives fordi jorden enten er sandet og næringsfattig, eller at indeholder for meget kalk og har for høj pH. Gitterusten, der skyldes værtskifte med en enebær i nærheden, vil medføre at træets fotosynteseapparat er nedsat, hvilket også kan trykke væksten yderligere. Sørg først og fremmest for at træet ikke mangler vand og næring og giv det så et år eller to år inden du mister tålmodigheden helt. Ved omplantning, der er et voldsomt indgreb for planten, er det normalt at et træ står lidt i stampe, mens nye rødder udvikles. Kommer det stadig ikke bør du skifte det ud.

Nyt svar til emnet »Hvorfor vokser mit pæretræ ikke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor vokser mit pæretræ ikke?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider