Forum

Kommentarer til »Hvordan skal jeg opbevare mine friske kastanjer?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan skal jeg opbevare mine friske kastanjer? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: FiG, 1. oktober 2007 kl. 23.13

Er der forskel på kastanjer? Er der både pynte og spise kastanjer eller er der kun en slags?

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 2. oktober 2007 kl. 10.11

Hestekastanier, den med de hvide (eller røde) ''lys'' i maj er kun til pynt, faktisk er kastanierne svagt giftigt og iøvrigt også bitre. Anderledes forholder det sig med Spisekastanier eller Ægte kastanier som mest dyrkes i middehavslandene. De er i familie med bøgen og særdeles velsmagene. Der findes hårdføre sorter med lille varmekrav, således at man nu kan dyrke dem selv i Danmark. Spisekastanier opbevares bedst i lukket embalage i køleskab. Så kan de holde sig friske i ugevis. Velbekomme.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Schunck, 29. september 2008 kl. 9.12

Skal de plukkes nu og er de i så fald klar til spisning eller skal de ligge og tørre efter ned plukning? Dem man køber er jo som regel uden deres skald, åbner de sig automatisk ved tørring?

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 29. september 2008 kl. 14.55

Hej Torben,
Den grønne piggede kapsel åbner sig automatisk ved modenhed, hvorved spisekastanjerne falder til jorden. De er nu klar til at samle og riste, men kan også gemmes i ugevis i køleskabet som beskrevet ovenfor. De importerede spisekastanjer har ofte ligget nogen tid i åbne bakker og det er i virkeligheden synd da de hurtigt bliver tørre og kedelige. Altså kastanjer kan ikke tørres som (andre) nødder, men skal spises friske. De første kapsler der åbner sig er ofte tomme, men hvis man er heldig at have et godt træ kan man i gode sommre få modne kastanjer i Danmark. Jeg har lige selv høstet de første og nogle vejer 15–16 gram og er dermed mindst lige så store som de importerede og smager pragtfuldt, bagt i salt og med smør til. Dbh Lars

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 30. september 2008 kl. 15.00

Hej.

Er der nogen i det Nordjyske eller Midtjyske som har et godt træ?

Jeg søger en håndfuld kastanier til at plante...

Jeg har fundet en plantage ved Århus, men disse træer har mest mikro små flade nødder da der tit er 6stk i hver.

Jeg nægter at tro disse kan blive flotte nye træer.

Men hvis nogen kan undvære en lille håndfuld kastanier fra deres træ, høre jeg gerne!

Tillægsspørgsmål...

Hvis man sår fx 4–6 træer på en række af kastanier fra ét og samme træ. kan disse godt bestøve hinanden når de når den alder?

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 9. oktober 2008 kl. 11.55

Hej Steffen,
Dine 4–6 frøformerede spisekastanjer vil være en flok af hel- og halvsøskende og de kan normalt godt bestøve hinanden, når der er så mange.

Jeg skal se hvor mange jeg får høstet.

Lars

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Karlsson, 14. oktober 2008 kl. 14.35

Hej Lars.

Jeg har idag fået en kastaniebid af en kollega, bag efter talte nogle andre kollegaer om af de havde hørt de var gigtige, det skriver du også tidligere, men hvordan kan jeg se på dem om det er de spiselige? Den jeg fik smagte nøddeagtig, lidt af mandel.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 14. oktober 2008 kl. 17.05

Hej Tina,
Hestekastanjer, der er svagt giftige, smager temmeligt grimt, så der er ikke den store fare for forgiftninger. De er runde og har ingen spids. Spisekastanjer har en lille top, eller spids og smager lidt tørt nøddeagtige som rå og mere behageligt som bagte, især med smør. Én bid kan i alle tilfælde ikke gøre dig fortræd, uanset hvilken du bed i. De er i øvrigt slet ikke i familie med hinanden og træerne helt forskellige.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kate, 26. oktober 2008 kl. 12.50

Hej, jeg har fået nogle spisekastanjer, men hvordan får jeg dem til at spirer?

Hilsen Kate

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 26. oktober 2008 kl. 13.49

Hej Kate,
Ét af to muligheder:
1) plasticpose i køleskab til marts hvor de sås i køkkenhaven ell. potte m/ rhododendronblanding.

2) grav dem et spadestik ned i jorden i en mandarinpose ell. lign. Grav op igen i marts/april og så i Køkkenhave ell. potte med rhdodendronblanding.

De kan også efterårssås på voksestedet, ca, 4 cm., men mus og hård frost kan være et problem.

dbh Lars

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sven Christensen, 10. november 2008 kl. 16.19

Jeg har samlet nogle kastanjer som jeg mener må være ægte kastanjer, både fordi jeg har læst at de er blevet observeret på stedet for lang tid siden og fordi skallerne har pigge. Mit spørgsmål er nu: har hestekastanjernes skaller også pigge?

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 10. november 2008 kl. 16.56

Sven

Ja.

Den ydre forskel på spisekastanjer og hestekastanjen er selv kastanjens form.

Spisekastanjen er trekantet, mens hestek... er rund.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Johanson, 2. oktober 2019 kl. 22.43

Hvordan tørrer jeg mine hestekastanier, så de ikke mugner?

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Johanson, 2. oktober 2019 kl. 22.43

Hvordan tørrer jeg mine hestekastanier, så de ikke mugner?

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. oktober 2019 kl. 12.29

Almindelig tør luft med cirkulation virker for de fleste.

Nyt svar til emnet »Hvordan skal jeg opbevare mine friske kastanjer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan skal jeg opbevare mine friske kastanjer?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider