Forum

Kommentarer til »Gem havens afgrøder ved at tørre dem«

På denne side finder du kommentarer til teksten Gem havens afgrøder ved at tørre dem. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Juul, 23. januar 2008 kl. 15.39

Hejsa hejsa... findes der ikke en der kan oplyse mig hvor man kan købe sådan en tørremaskine?

mvh Sanne juul

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 23. januar 2008 kl. 20.38

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Schjørring, 8. september 2009 kl. 22.06

HJælp søges: Jeg har med held tørret timian i solen og også i microovn. I micro ovnen tager det kun 2 ½ minut, idet man vender krydder eller tebladene, efter ½ delen af tiden er gået.

Er det ikke muligt også at tørre æbler i microovn?

Jeg har ingen frugttræer, men i sæsonen er de jo – lidt billigere, og jeg kvier mig ved at betale de priser der er på disse sunde snack.

Er der nogen der har prøvet det og har nogle erfahringer?

–så er jeg meget interesseret. Hvordan med rodfrugter, de sælges jo også som snack?

Hvis man har et loftsrum kan man stille nogle borde op på bukke og rulle tapet- rester ud over dem, og om sommeren kan der være ret varmt på sådan et loft, og her kan man tørre urter til teer, de skal bare vendes med mellemrum.

Men her og nu har jeg kun min vindueskarm og microovnen, og en miniovn.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Steen-Hansen, 2. oktober 2009 kl. 17.58

Tak for artiklen om tørring, som fik mig i gang med skære 2–3 cm tynde skiver af Filippa-æbler. De blev som foreslået tørret ved 70 gr. i varmluftsovn. Det tog kun 2 timer, plus ca. 1 time ved eftervarmen, så var de knasende sprøde.

Det er jo som bekendt af mange yndere af danske æbler et yderst velsmagende spise- og madæble.

Skynd jer at plante et Filippatræ, hvis I har plads og nogen sol i haven.

Knas-knas- jeg må snart have tørret en portion mere.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Steen-Hansen, 2. oktober 2009 kl. 18.26

Jeg fik ikke nævnt, at jeg kun pillede kerner ud og lod kernehuset være i skiverne. Men det er så forskelligt, hvad der generer under tygningen.

Mvh Inger

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Steen-Hansen, 3. oktober 2009 kl. 11.40

Rettelse til forrige indlæg:

De 2–3 cm tynde skiver æble til tørring i ovn skal selvfølgelig være i mm.

Mvh Inger

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stella Madsen, 15. september 2014 kl. 11.01

Hej Ruth Schjørring.
Har du forsøgt dig yderligere med tørring i mikroovn ? Jeg kan ikke se, du har fået nogle svar på dine spørgsmål ?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Hansen, 28. august 2016 kl. 14.43

Jeg tørrede 4,5 kg krakelerede reineclaude-blommer i varmluftovn på 70 grader og dør på klem i 19 timer. De blev meget lækre, men som hård vingummi og vejede 14% af friskvægt. Så jeg tror 15 timer vil være fint.

Mht. mikrobølgeovn har jeg ikke prøvet det, men jeg tror ikke det er en god ide da man ikke kan styre temperaturen.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Hansen, 15. august 2017 kl. 16.40

Har lige gentaget succesen fra sidste år, men uden krakelering. Glemte at skrive at de i begge tllfælde var halverede. Denne gang er tallene 6,0 kg, stadig ca. 70 grader og 20 timer. Jeg endte med 13,5% af friskvægt. Altså tilnærmelsesvis samme grad af tørring ved samme temperatur og tid. Det ser således ikke ud til at krakelering af halverede blommer tjener noget formål.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Hansen, 15. august 2017 kl. 16.47

Forresten målte jeg strømforbruget ved tørringen sidste år til 8,7 kWh. I runde tal bliver kiloprisen på dette sunde og velsmagende slik kun 30 kr!

Nyt svar til emnet »Gem havens afgrøder ved at tørre dem«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Gem havens afgrøder ved at tørre dem«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider