Forum

Kommentarer til »Stokroser i staudebedet«

På denne side finder du kommentarer til teksten Stokroser i staudebedet. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 23. oktober 2008 kl. 17.10

Hej

kan jeg have held med at så/plante stokroser ved mit sommerhus som ligger på en sandet naturgrund?

En anden ting ang. stokroser og andre blomster – kan man tage frø med fra DK og så dem på den anden side af jorden hvor der er modsatte årstider, lang varm sommer, mere sol men alligevel mindre lys om sommeren end i DK.?

Mvh.

Lotte
Argentina

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 23. oktober 2008 kl. 17.26

Ja det kan du godt,, men du skal så dem når der er efterår der, så vil de blomstre den kommende sommer/vinter. mvh camilla plum

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Hansen, 18. juli 2009 kl. 20.49

Jeg har fået et tip af en gartner jeg har arbejdet sammen med for et par år siden. Det lyder at vis man vil undgå rust i sine stokroser, så skal man klippe dem ned før første blomstring hvorefter de blomster senere end ellers, men man skulle undgå rusten.

Er der noget om snakken, jeg har først lige sået sorte stokroser i år.?

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Marie, 19. juli 2009 kl. 18.00

Jeg har prøvet at flytte nogle store gamle stokroser, det er gået uden problemer – de blomstrede dog ikke det første år efter flytningen, men står fint nu.

Jeg flyttede dem om efteråret og brugte i øvrigt ikke nogen særlige tricks for at få det til at lykkes.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 19. juli 2009 kl. 22.27

Når I fortæller, at de blomstrer igen år efter år, hvordan foregår det så? Er det fordi planten bliver klippet ned og der så kommer sideskud fra den gamle gren, eller det fordi der kommer nye skud op fra jorden? Eller på en anden måde?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 20. juli 2009 kl. 12.15

Om du klipper den ned, eller lader den visne til vinter gør ingen forskel. Pæleroden lever videre i jorden og skyder på ny, til foråret.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 20. juli 2009 kl. 16.50

Ok, tak for svaret.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 31. august 2009 kl. 11.34

Min mand har fået en fin lille æske med frø fra stokroser af en kollegas mor. Så betænksomt! Og nu vil jeg jo gøre alt for at få de små frø til at vokse sig store og stærke.

Hvad gør jeg?

– Skal jeg plante dem ud nu – et solrigt, skyggefuldt sted, hvor de også kan få masser af vand?

– Eller skal de plantes inde og sættes ud til foråret?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Jeppesen, 12. oktober 2009 kl. 1.37

Tak at skrive om dette emne.

Jeg har forsøgt her i Øst Canada at gro stokroser i min have, sidste år med held nogle steder.

Jeg omplantede een som kom fint igen men uden stok,bare store
frodige blade med store knopper i toppen.

Nu er det efterår og den kommer måske til foråret, men da planten er så fin kunne jeg tænke mig at take den indenfor i vores solarium i en stor krukke.

Vil den leve over vinteren?

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 10. juli 2013 kl. 12.51

Jeg gravede igår en stokrose op på en byggeplads, men måtte hive til og knække enden af roden, da den var inder under et bygningsværk. Da jeg kom hjem satte jeg den i en spand vand. Her til morgen hang alle bladene og den drypper en meget slimet konsistens. Er der noget jeg skal foretage mig. Kan den overleve?

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. juli 2013 kl. 13.13

Prøv at klippe den ned, så der kun er en håndfuld blade tilbage. Plant den og den vil sikkert begynde at skyde igen.

Nyt svar til emnet »Stokroser i staudebedet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Stokroser i staudebedet«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider