Forum

Kommentarer til »Frostfri drivhus med lagervarme«

På denne side finder du kommentarer til teksten Frostfri drivhus med lagervarme. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno MacDonald, 17. januar 2009 kl. 21.42

Jeg synes at det er helt vildt spændende og meget inspirerende.

Jeg har selv holdt mig tilbage fra et frostfrit drivhus, netop fordi tanken ikke forekom mig særlig økologisk og noget dyrt på varmeregningen.

Jeg tænker at det kunne være interessant at vide hvor mange kilowattimer pumpen trækker på en vinter.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. januar 2009 kl. 10.52

Jeg bruger fattigmands modelen som kan holde drivhuset frostfrit ned til minus 5–7 gr. Jeg bruger det kun i det tidlige forår. Sidst i februar sætter jeg mine regnvandstønder som er malet matsort + diverse bajler og lign ind i drivhuset og fylder dem med vand. Når solen skinner bliver der hurtigt 25–28gr i drivhuset, en varme der sammen med den direkte solstråling varmer vandet op, som bliver afgivet i løbet af natten.

Det har også den fordel at det udjævner temperaturen døgnet igennem. Drivhuset er uisoleret en gang bobleplast ville nok gøre det endnu bedre. Jeg har en 2000W varmeblæser som back up, men har aldrig haft brug for den.

Mvh. Svend Høst

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. januar 2009 kl. 15.30

Ved at holde drivhuset frostfrit om vinteren åbner man mulighed for at dyrke mange spændende ting.

Mvh Eivin

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael A., 22. januar 2009 kl. 15.22

Det lyder meget spændende med ''lagervarmen''

Jeg har isoleret mit 6m2 drivhus med 4 lag bobleplast og har en 500W frostvagt stående på minimum (det er der hvor der er et lille snefnug)
Sidste vinter loggede jeg temperaturen med en datalogger og den laveste temperatur jeg havde var 2.9 grader.

Alt i alt brugte jeg 550kW svarende til ca 1000–1200kr
Jeg synes absolut at det er pengene værd.

Og med hensyn til miljøet, tja...så er strøm nu under alle omstendigheder mere ''rent'' en benzin og diesel, for noget af strømmen er jo lavet af vindmøller...

Og forresten hvor langt kører din bil på literen? og kører du de 400m ned at handle istedet for at cykle?

Hvis jeg overvinterer 100 fuchsia'er, er det 100 mindre der skal transporteres på store lastbiler fra Holland eller Spanien eller hvor de nu kommer fra. Og når jeg selv sår mine sommerblomster, skal de heller ikke transporteres.

Så min samvitighed tager ikke skade af mit lune drivhus.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Drivhus Hobbyisten, 28. januar 2009 kl. 22.25

Det lyder helt vildt spændende – jeg har ofte overvejet noget tilsvarende, men spændende med en så god ''opskrift''.

Hmm... står for at investere i et nyt drivhus til den nye sæson – mit første hobbydrivhus er blevet en tand for småt – savner et med god sidehøjde så man kan stå oprejst i det meste af huset. Vil også gerne have lidt plads til at sidde derude...

Hvorm alting er – det hér er så sjov og interessant et alternativ idé til traditionel drivhus opvarmning – det må prøves :-)

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Dorthe, 28. januar 2009 kl. 22.34

A propos drivhuskøb – er helt vild med den her grønne Juliana model under "Mellemstore drivhuse": drivhuscenterdanmark.dk/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=2
Har længe været misundelig på min veninde der fik overtalt hendes mand til at investere i et ordenligt hus for et par år siden.

Sjovt alternativ til de traditionelle el eller lampeolie varmekilder som f.eks dem her: href="http://drivhuscenterdanmark.dk/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=139&Itemid=2

Dog nok lidt for ambitiøst projekt for lille mig – med mindre jeg kan få :-)

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. januar 2018 kl. 20.44

Tak for en inspirerende artikel.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. januar 2018 kl. 16.21

Metoden er anvendt i flere "alternative" byggerier og ganske effektiv som det fremgår.
Problemet med at skabe et frostfrit drivhus er til dels isoleringen og så tilførslen af varme.
En anden metode er den som Svend Høst beskriver og som ligeledes er meget effektiv (nem og billig).
Men langt hen ad vejen vil det være tilstrækkeligt, at vande jorden/holde den fugtig. Drivhusets jord vandes sjældent om vinteren. Den er derfor i høj grad et isolerende lag der hindre jordvarmen at stige op. Isoleres drivhuset med f.eks. bobleplast vil jordvarmen bidrage til drivhuset er frostfrit vinteren igennem med mindre det fryser meget (men drivhuset vil selvfølgelig ikke kunne anvendes til andet end opbevaring af planter).

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 6. januar 2018 kl. 17.17

Hvis du vander jorden i et drivhus , så vil du lave en kølemaskine som vil suge varmen ud af luften og gøre drivhuset endnu koldere , når vand fordamper bliver der brugt varme til processen , og det bliver taget fra indeluften i drivhuset , og husk at der altid er væsenligt koldere inde i et drivhus end der er udenfor her i vinterperioden , glasset virker som en kuldeflade , ved 2-4 gr. varme (udeluften) dannes der is på glassene i drivhustaget , der sker faktisk lige nu minus 0.5 i drivhuset plus 1 C udenfor.
hvis man vil have et frostfrit drivhus så må man tilføre ekstern varme.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. januar 2018 kl. 19.51

@Peter A.
Du har helt ret i, at der bruges varme til fordampningen. Det er vel også der fidusen ligger. Der er rigeligt med varme nede i jorden og det gælder blot om, at få transporteret den til overfladen.
Der er ikke altid koldere. Det har du sikkert selv bemærket når solen skinner ;) Uden vil ligge hovedet på blokken så mener jeg at have iagttaget, at der faktisk er varmere i drivhuset i vinterperioden, så snart jeg har sat bobleplast på hvad enten det er gråvejr eller solskin.
Jeg har dog aldrig undersøgt disse forhold nærmere. Men vil se om jeg kan systematisk afdækning af forholdene.
Under alle omstændigheder taler jeg alene om holde drivhuset frostfrit hvilket vil sige fra 0 gr. og opefter så det kan anvendes til planteopbevaring.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. januar 2018 kl. 22.50

Der er ikke rigeligt med varme nede i jorden , den varme der er i jorden er akkumuleret solvarme fra i sommer som topper sidst i august med en temperatur på ca 12 C i 1,2 m dybde den falder hurtigt og er lavest i februar med ca 4 C i 1,2 m dybde i fimbul vintere kommer vi ned omkring 0 C .
At tro at den meget begrænset varme i jorden kan holde et drivhus frost frit , selv hvis det er isoleret med 5 lag bobleplast er , hvis bare jorden er våd , er for langt ude , og det er jo med drivhuse at de bliver underkølet af de kolde glaspartier og er med DMI"s ord en dødsfælde for frostfølsomme planter da der er meget koldere inde i drivhuset end udenfor især om vinteren.
Det bedste man kan gøre er at lade døren stå åben for at give nogen omrøring i luften.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. januar 2018 kl. 9.34

Hvis der skulle være koldere inde i drivhuset om vinteren, hvorfor er det så at jeg kan dyrke ærter, salat, løg og kål i drivhuset om vinteren, mens jeg ikke kan på friland?
Og hvorfor kan planter overleve i drivhuset under den første nattefrost inde i huset, mens de dør ude?

Længere oppe i tråden bliver glasset omtalt som kuldeflade. Fordi der dannes is på dem (og vand, når det ikke er frost).
Damp, der kondenserer til vand afgiver megen varme (80 cal pr. g) og ligeledes afgiver vand, der fryser til is, varme.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. januar 2018 kl. 10.43

Det her gider jeg ikke en gang til , DMI har en forklaret hvordan det hænger sammen og hvorfor , det er ganske naturligt , man skal bare tage sine forholdsregler.

Nyt svar til emnet »Frostfri drivhus med lagervarme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Frostfri drivhus med lagervarme«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider