Forum

Kommentarer til »Tomater har forskellig vækstmåde«

På denne side finder du kommentarer til teksten Tomater har forskellig vækstmåde. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Ørgaard, 12. marts 2009 kl. 14.27

Efter at have dyrket tomater i drivhus i mange år, må jeg sige at det er vanskeligt at finde frø til drivhus tomater. Det står ikke på poserne. Er der nogen der har prøvet en særlig god sort.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. marts 2009 kl. 14.42

Langt de fleste tomatfrø som man kan købe er til drivhus, der er få frilandstomat frø i handelen og det står altid på posen.

Alle tomatsorter kan dyrkes i drivhus. Hvis man vil have tidlige røde tomater så planter man frilandstomater i drivhuset.

Sorten Barbara f.1. giver aflange søde tomater.

Gemini giver faste velsmagende runde tomater.

Mvh. Svend Høst

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lila Towle, Frøsamlerne, 12. marts 2009 kl. 16.20

Det kommer også an på om du foretrækker cherrytomater, tomater i mellemr størrelse, bøftomater el. andet.

''Matina'' er en frilandstomat, der er fin og meget tidlig i drivhus. Den Økologiske Have har frø af denne og andre, især nogle der er anderledes i form og farve.

Den gamle ''Gardeners Delight'' el. ''Gartenfreude'' er en dejlig sød cherrytomat der findes i flere danske netbutikker. Hvis du vil prøve at lave egne frø, så er begge disse sorter velegnet.

Noget af det vigtigste, synes jeg, er ikke at fylde op i drivhuset med busktomater, der ikke bliver ret høje, så luftrummet går til spilde. Der plejer at stå noget med ''busk'' på poserne.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 12. marts 2009 kl. 20.05

Godt Lila, hvordan pokker sorterer du tomater? For mig er det en Kryds og Tværs. Jeg er vild med urtehave og sund mad, især interesserer drivhusdyrkning mig, den synes jeg er ekstrem vanskelig. Ikke mindst at der er så store forskelle på tomatpriserne, er det fordi de forskellige sorter er vanskeligere at dyrke, smager eventyrligt bedre, er kønnere af udseende, lange transportudgiftr, moderne, eller hvad pokker drejer det sig om? Selv fra spanien, kan prisforskellen være mellem 15 kr. til over 7o kr. kg. håp

Hvad foreslår DU jeg skal klamre mig til?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina-Simone Christiansen, 8. marts 2011 kl. 12.19

Hey.
Jeg har ikke noget drivhus, da jeg bor på 3 sal. Men jeg har en lukket altan hvor der bliver meget varmt om sommeren og jeg har en stor trang til at plante tomater (og ander planter).
Kan man overhovedet det?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. marts 2011 kl. 12.32

Hej Tina -

det kan du helt sikkert!

Du skal vel bare have 2-3 planter, så hvis du venter, til de dukker op i supermarkederne, kan du købe dem der. Og de vil alle være af den slags, der vokser i højden.

Så kan du plante dem i f.eks. 12 l murerspande med en god, høj støttepind, som de kan bindes fast til.

Og i mellemtiden kan du læse en masse om tomatdyrkning her på havenyt, så du har styr på, hvordan de skal passes...

mvh
Anja

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina-Simone Christiansen, 8. marts 2011 kl. 12.46

Hej Anja.
Mange tak for et dejligt og hurtigt svar.
Mvh. Tina

Nyt svar til emnet »Tomater har forskellig vækstmåde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-post-adresse):
Solsikken
Bjarne’s frø og planter
Juliana drivhuse
Vitavia drivhus fra OPJ.
Land Højbede – højbede og plantekasser til den spændende have.
Clematis Danmark
Gartneri Toftegaard

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Tomater har forskellig vækstmåde«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…