Forum

Kommentarer til »Tomater har forskellig vækstmåde«

På denne side finder du kommentarer til teksten Tomater har forskellig vækstmåde. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Ørgaard, 12. marts 2009 kl. 14.27

Efter at have dyrket tomater i drivhus i mange år, må jeg sige at det er vanskeligt at finde frø til drivhus tomater. Det står ikke på poserne. Er der nogen der har prøvet en særlig god sort.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. marts 2009 kl. 14.42

Langt de fleste tomatfrø som man kan købe er til drivhus, der er få frilandstomat frø i handelen og det står altid på posen.

Alle tomatsorter kan dyrkes i drivhus. Hvis man vil have tidlige røde tomater så planter man frilandstomater i drivhuset.

Sorten Barbara f.1. giver aflange søde tomater.

Gemini giver faste velsmagende runde tomater.

Mvh. Svend Høst

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lila Towle, Frøsamlerne, 12. marts 2009 kl. 16.20

Det kommer også an på om du foretrækker cherrytomater, tomater i mellemr størrelse, bøftomater el. andet.

''Matina'' er en frilandstomat, der er fin og meget tidlig i drivhus. Den Økologiske Have har frø af denne og andre, især nogle der er anderledes i form og farve.

Den gamle ''Gardeners Delight'' el. ''Gartenfreude'' er en dejlig sød cherrytomat der findes i flere danske netbutikker. Hvis du vil prøve at lave egne frø, så er begge disse sorter velegnet.

Noget af det vigtigste, synes jeg, er ikke at fylde op i drivhuset med busktomater, der ikke bliver ret høje, så luftrummet går til spilde. Der plejer at stå noget med ''busk'' på poserne.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 12. marts 2009 kl. 20.05

Godt Lila, hvordan pokker sorterer du tomater? For mig er det en Kryds og Tværs. Jeg er vild med urtehave og sund mad, især interesserer drivhusdyrkning mig, den synes jeg er ekstrem vanskelig. Ikke mindst at der er så store forskelle på tomatpriserne, er det fordi de forskellige sorter er vanskeligere at dyrke, smager eventyrligt bedre, er kønnere af udseende, lange transportudgiftr, moderne, eller hvad pokker drejer det sig om? Selv fra spanien, kan prisforskellen være mellem 15 kr. til over 7o kr. kg. håp

Hvad foreslår DU jeg skal klamre mig til?

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina-Simone Christiansen, 8. marts 2011 kl. 12.19

Hey.
Jeg har ikke noget drivhus, da jeg bor på 3 sal. Men jeg har en lukket altan hvor der bliver meget varmt om sommeren og jeg har en stor trang til at plante tomater (og ander planter).
Kan man overhovedet det?

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. marts 2011 kl. 12.32

Hej Tina -

det kan du helt sikkert!

Du skal vel bare have 2-3 planter, så hvis du venter, til de dukker op i supermarkederne, kan du købe dem der. Og de vil alle være af den slags, der vokser i højden.

Så kan du plante dem i f.eks. 12 l murerspande med en god, høj støttepind, som de kan bindes fast til.

Og i mellemtiden kan du læse en masse om tomatdyrkning her på havenyt, så du har styr på, hvordan de skal passes...

mvh
Anja

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina-Simone Christiansen, 8. marts 2011 kl. 12.46

Hej Anja.
Mange tak for et dejligt og hurtigt svar.
Mvh. Tina

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Bjørn Hansen, 26. august 2013 kl. 21.00

Jeg har dyrket alm. cherry- og cocktailtomater i 10 liters spande og hængt dem op i 2½ meters højde i drivhuset.
Jeg har samme typer plantet i jorden i samme drivhus.
Planterne var købt som små tomatplanter og jeg lavede et 10 cm hul i bunden af spandene så planterne kunne komme igennem. derefter spærrede jeg hullet så der var ca 3 cm hul. Jeg fyldte så spanden med plantesækindhold og fandt senere ud af at komme låg på mod fordampningen. Planterne når nu næsten gulvet og jeg har høstet flere fra de ophængte end fra dem som var plantet i jorden. Stor succes. Carsten

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 11. august 2019 kl. 13.47

Sidste års (2018) meget varme sommer gav mig lyst til at prøve at dyrke tomater på en ny måde. Det var fra starten hensigten at bruge mindst mulig tid på pasning ud over lugning og kun at vande, hvis det blev meget tørt.
Så i forsommeren satte jeg i køkkenhaven ca. 45 Totem-planter i en række med planteafstand på 50 cm. Da Totem er en busktomat, skal den ikke nippes og da den kun bliver ca. 40 cm., høj har jeg ikke bundet den op. Det eneste, jeg har gjort, er at holde køkkenhaven ren med hjulhakken og lidt håndlugning. Jeg har vandet tomaterne to gange. I nogle uger har jeg nu kunnet høste ca. 5 kg. tomater hver 2./3. dag. Og det ser ud til at fortsætte.
Jeg synes ikke Totems smag er lige så raffineret som f.eks. Gartenfreudes. Totem er mere velegnet til madlavning end til frisk konsum.
Her blæser det en del, og enkelte af Totem-planterne har lagt sig ned, så deres tomater må skylles for jord inden brug. Derudover kommer planterne hurtigere til at se triste ud end de sorter, jeg plejer at dyrke, men de bærer fint. Alt i alt har jeg haft et stort udbytte ved meget lidt arbejde. Måske har jeg bare været heldig med vejret. Jeg er i hvert fald selvforsynende med hakkede tomater og tomatsuppe det næste år:-)

10 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. august 2019 kl. 16.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. august 2019 kl. 16.56

Jeg syntes at busktomater også kaldt determinate , giver et alt for lille udbytte i forhold til plantens størrelse , der er alt for meget grønt , og alt for få og små tomater , og så fylder de meget , men hvis man har plads nok er det ikke noget problem .
Jeg har 5 busktomater af sorten Bloody Butcher , det er nok den tidligste og mest hårdføre tomat , og jeg har den kun for at den giver meget tidligt røde tomater , sidste år 5 maj på friland .
Jeg holder mig til de "lodrette" tomatplanter (indeterminate) hvor den gode gamle også meget tidlig og hårdfør sort Dansk Eksport en typisk heirloom sort , eller oldemor tomat med et stort udbytte af store faste tomater , ironisk nok så kan man ikke købe frø her i landet , men da den er kendt og agtet i det store udland så må man bestille frø i England.
Sorten Sungold F1 hybrid er ikke til at komme uden om hvis man kan lide en meget sød orange blommetomat.
Og jeg vander aldrig tomater , og det gjorde jeg heller ikke da jeg dyrkede i drivhus , tomatplanter har en enestående evne til at danne et stort rodnet og finde vand.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 12. august 2019 kl. 20.16

Jeg skal ihvertfald ikke have bøftomaten Belle igen, den giver flotte tomater, men de smager ikke af noget som helst. Jeg synes, næsten at sungold er for sød, så den ved jeg ikke om jeg vil have igen. Til gengæld er oksehjerte, en bøftomat, velsmagende og god til tomatsovs. San marzano tomaten Tilly giver fine tomater, der smager godt. Jeg drømmer om at have tomater a la de tomater man får i salaten i Grækenland, men det kan nok ikke lade sig gøre her i landet.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 12. august 2019 kl. 20.16

Jeg skal ihvertfald ikke have bøftomaten Belle igen, den giver flotte tomater, men de smager ikke af noget som helst. Jeg synes, næsten at sungold er for sød, så den ved jeg ikke om jeg vil have igen. Til gengæld er oksehjerte, en bøftomat, velsmagende og god til tomatsovs. San marzano tomaten Tilly giver fine tomater, der smager godt. Jeg drømmer om at have tomater a la de tomater man får i salaten i Grækenland, men det kan nok ikke lade sig gøre her i landet.

Nyt svar til emnet »Tomater har forskellig vækstmåde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Tomater har forskellig vækstmåde«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider