Forum

Kommentarer til »Tomatdyrkning som passion«

På denne side finder du kommentarer til teksten Tomatdyrkning som passion. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 13. april 2009 kl. 8.18

Findes der en "tommelfinger-regel" for hvor store tomaterne skal være før de kan flytte fra vindueskarmen og ud i fri natur, eller kommer det an på temp.?

Jeg har ikke noget drivhus, men har et varmt hjørne i min haver, hvor der er masser af læ og sol.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. april 2009 kl. 9.07

Først og fremest jordtemperaturen, dernæst skal man vente til risikoen for nattefrost er ovre ca 15–20 maj.

Plantestørrelsen har ikke den store betydning men du kan sætte 12–25+cm høje planter ud.

Mvh. Svend Høst

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 13. april 2009 kl. 9.13

Tak for svar :-)
så må vi bare væbne os med tålmodighed.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 4. maj 2009 kl. 10.40

Hej

Er der nogen der ved noget om, hvormeget vand tomat frø skal have?

Jeg har dyrket en del tomat planter for føste gang, og de er ca. 5 cm høje nu. De står i tørve potter – men jeg ved ikke om jeg skal vande fra oven eller fra neden... En del er gået ud, selvom tørvepotten var fugtig – men jorden omkring stænglen var lidt mere tør... Hvor vådt kan planten tåle at have det?

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivian Vanderbloom, 3. maj 2020 kl. 14.33

Goddag,
hvorfor må man ikke vande sin tomatplante i august måneden?
og hvordan ved man om ens tomatplante er i godt vækst eller om den er nyplantet? (jeg har lige købt min tomatplante fra Rema 1000 og ønsker ikke at den dør ^^;).
Jeg har et billede af min elskede tomat her:

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivian Vanderbloom, 3. maj 2020 kl. 14.33

Goddag,
hvorfor må man ikke vande sin tomatplante i august måneden?
og hvordan ved man om ens tomatplante er i godt vækst eller om den er nyplantet? (jeg har lige købt min tomatplante fra Rema 1000 og ønsker ikke at den dør ^^;).
Jeg har et billede af min elskede tomat her:

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. maj 2020 kl. 16.32

1. du kan vande når det passer dig også i august 2. tomatplanten ser fin ud

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 3. maj 2020 kl. 17.06

Det med sparsom vanding i august og senere, skyldes at høj fugtighed giver stor risiko for skimmel.
Det er bedst at vande om morgenen, så jorden og luften er mest tør om aftenen/natten.
Din tomatplante ser sund og stærk ud.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. maj 2020 kl. 17.09

@Vivian.
Hvor har du den idé fra, at tomater ikke må vandes i august?
Du skal absolut ikke vente med at vande til august!

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. maj 2020 kl. 17.13

Ja, som James skriver skal der holdes igen på vandingen i august og fremefter i drivhus, så luften ikke bliver for fugtig, og derfor skal der også være god ventilation, selv om nætterne sidst i september bliver noget kolde.
For megen fugt giver skimmel i planterne.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivian Vanderbloom, 4. maj 2020 kl. 9.29

ok, mange mange tak! :))

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah Lankstead, 24. juni 2020 kl. 13.22

Hej.

Jeg er ny i det her med dyrkning af tomater, men jeg elsker hvert sekund og vil gerne gøre det så godt som muligt. Jeg har nu flere steder læst om det med at "sænke" tomatplanten, når de nederste klaser er modnet og spist. Jeg forstår godt ideen, men jeg forstår simpelthen ikke hvad det rent fysisk lader sig gøre?

Så mit spørgsmål er: hvordan sænker man en tomatplante? Man skal vel ikke grave hele plante op og så længere ned? Er stænglen "bøjelig" nok til at sænke ned mod jorden? eller er det noget med at grave?

På forhånd tak.

Mange varme hilsner, Sarah

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah Lankstead, 24. juni 2020 kl. 13.22

Hej.

Jeg er ny i det her med dyrkning af tomater, men jeg elsker hvert sekund og vil gerne gøre det så godt som muligt. Jeg har nu flere steder læst om det med at "sænke" tomatplanten, når de nederste klaser er modnet og spist. Jeg forstår godt ideen, men jeg forstår simpelthen ikke hvad det rent fysisk lader sig gøre?

Så mit spørgsmål er: hvordan sænker man en tomatplante? Man skal vel ikke grave hele plante op og så længere ned? Er stænglen "bøjelig" nok til at sænke ned mod jorden? eller er det noget med at grave?

På forhånd tak.

Mange varme hilsner, Sarah

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. juni 2020 kl. 16.40

Man skal have forberedt det, så snoren, den vokser op ad er rigelig lang.
Når den sænkes, lægger man stænglen i en cirkel, ligesom når man ruller en haveslange op.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivian Vanderbloom, 4. oktober 2020 kl. 14.34

Hej, min tomatplante har underlige gule pletter på sig og hver gang planten får blomter-knupper dør de med det samme. Jeg ved ikke hvad der er galt med min tomatplante og håber at I kan hjælpe mig ^^

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. oktober 2020 kl. 15.27

Vedr. de gule pletter på tomater kan evt skyldes en gødning reaktion, men i disse tider hvor der er kold om natten bliver planterne stresset.
Vedr de visne blomster :?
Hvis du har styr på vanding og temperatur, så skyldes det manglende befrugtning. Bier og andre insekter gør et godt stykke arbejde, men de kan hjælpes på vej ved at ryste planterne lidt hver dag. Tomater er selvbestøver, men de skal altså bestøves.

Nyt svar til emnet »Tomatdyrkning som passion«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Tomatdyrkning som passion«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider