Forum

Kommentarer til »Gem tomaterne på glas«

På denne side finder du kommentarer til teksten Gem tomaterne på glas. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 13. august 2003 kl. 13.52

Det her er bare en fantastisk opskrift!

Jeg prøvede det sidste år, dog varierede jeg krydderurterne, så det passede med dem jeg nu havde i haven og dem jeg bedst kan lide. Jeg lavede ikke 100 glas, for så mange tomater havde jeg ikke, men de få glas jeg lavede blev til den mest fantastiske tomatsovs og det sidste glas blév spist i maj i år!

I år har jeg så ekstra mange tomatplanter, ene og alene for at lave disse tomater!

Jeg kan kun anbefale det – fantastisk! Tak til Camilla for den gode ide!

2 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Christian Andersen, 26. august 2004 kl. 16.02

Det er da en mægtig ide. Er tomaterne dyrket i drivhus eller på fri land?

3 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. august 2004 kl. 0.51

Jeg er ret sikker på, at tomaterne bliver lige gode, ente n de er dyrket på friland eller i drivhuset.

Det er bare ærgerligt, at det ikke er så godt et tomatår i år. I hvert fald har jeg slet ikke de mængder i år som sidste år, hvor der var masser af tomater til at lave tomatsovs af til vinteren.

4 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Barfod, 9. september 2005 kl. 15.06

Hej...

Mmhhh, har læst teksten et par gange...

...er opskriften til 100 glas, eller er det bare sådan lidt på slump?

Venlig hilsen
Anja Barfod

5 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 22. august 2006 kl. 15.16

Hvis du bruger meget små glas, så måske...

mvh Camilla Plum.

6 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Dahlin, 10. april 2007 kl. 17.52

Jeg kan ikke gennemskue, hvor meget olie/eddike der skal i det enkelte glas, inden det fyldes færdigt med kogende vand?

vh
Bodil

7 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik, 21. august 2007 kl. 21.42

Hej Camilla

Jeg kan ikke gennemskue, hvor mange liter dine sylteglas indeholder, men jeg regner med omkring 1.5 liter.

Hvor meget please. Jeg glæder mig til at lave henkogte tomater.

VH Frederik

8 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 22. august 2007 kl. 11.07

Nu er jeg godt nok ikke Camilla Plum, men jeg tror jeg har et nogenlunde fornuftigt svar på dit spm.

Hvor meget tomatsauce bruger du ad gangen? Nok ikke 1½ liter, gætter jeg på. Jeg foreslår at du laver tomaterne i glas, som passer til den mængde, som du regner med at bruge ad gangen.

Og opskriften skal nok nærmere tages som et blandingsforhold end en eksakt opskrift som passer til X antal glas af den og den størrelse.

9 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. august 2007 kl. 14.02

Al ære og respekt for Camilla-sørgeligt at hun ikke optræder på DR 1 -jeg er en stor fan. Jeg kan kun se hendes udsendelser på nettet, da jeg bor på landet.

12 kg tomater er en del i en opskrift-selv for en større familie med en stor have.

Er det muligt at fremstille en modificeret opskrift med et mindre antal kg., som er ligeså god?

Lilium-gør livet lettere!

10 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 22. august 2007 kl. 15.19

Du kan jo bare dividere opskirften med det antal kilo tomater du har.

11 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. august 2007 kl. 15.25

Tak-jeg havde nu nok forventet det svar.

Logisk!

Kan du ikke fortælle lidt om din hjulhakke-som synes at være et glemt redskab i vores kultur!

Lilium-gør livet lidt lettere.

12 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. august 2007 kl. 16.18

Nåh-ja-jeg skylder dig jo nok give dig et kompliment hvad angår bind I & II af dine bøger om køkkenhaven.

Jeg har bare så svært ved at håndtere dem på brystet som godnatlæsning- da de er ret massive.

Vip lige ham SRP af pinden!-så vi kan se nogle ordentlige haveudsendelser -igen.

lilium-gør livet lettere!

13 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Dahlin, 22. august 2007 kl. 19.02

Jeg bliver lige nødt til at undskylde mit frygtelig dumme spørgsmål fra april... jeg beklager!

mvh
Bodill

14 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. august 2007 kl. 19.20

Nej -hør nu her?

Kære Bodil.

Det er sgu for meget.

Det er da første gangs i VERDENSHISTORIEN-at jeg har hørt en KVINDE undskylde, et efter HENDE, måske tåbeligt spørgsmål!

Det næste bliver vel en undskyldning fra vores statsminister over de skattelettelser han har påtvunget os!

Jeg ved ikke hvad det er I indtager, på det her forum -men send endelig noget videre til resten af den danske befolkning!

Lilium-som prøver at gøre livet lettere!

15 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Dahlin, 22. august 2007 kl. 19.35

Undskyldninger er da helt på sin plads, når de er relevante, synes jeg, men tak for opsangen! Og mon så ikke vi skal lukke her?!

vh
Bodil

16 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 22. august 2007 kl. 21.23

Jeg takker for rosen, men må indskyde at jeg personligt meget nødigt vil undvære Søren Ryge Petersen på skærmen. Jeg synes han er helt fanastisk,en kollosal inspiration for alle serne gennem mange mange år, det erufatteligt godt gået.Og i oøvrigt er der vel brug for mange typer have programmer, indrømmemt nogle mere end andre, men Søren er ikke en af dem jeg mener kan undværes.

camilla plum

17 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Kilian, 26. september 2007 kl. 16.06

Vi har lavet en del glas af tomaterne.

De er bare fantastisk gode.

Vi har varieret krydderurterne og også prøvet at komme stykker af peberfrugt i. Vi flåer ikke tomaterne, men skærer dem bare i stykker (som det jo også blev vist på tv)
Det er rigtigt. at man bare hælder glassets indhold i en gryde/ pande og varmer op og så har man alletiders tomatsovs.

Vi har også tænkt os at bruge tomaterne i gryderetter, pizza, lasagne m.m.

Venlig hilsen Bente.

18 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Krarup, 12. august 2008 kl. 20.40

Jeg har ingen sylteglas. kan man ikke lave disse i en gryde, og så komme dem på glas?

Mette

19 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 12. august 2008 kl. 21.57

Nej, men du kan bruge almindelige rødbedeglas osv.

mvh camilla plum

20 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irina, 15. august 2008 kl. 19.58

Super måde at henkoge på!

Ang. lukning før ovn, skru låget helt på, og derefter en kvart omgang tilbage.

21 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Søndergaard, 16. august 2008 kl. 17.21

Når jeg laver "Camillas" tomater, bruger jeg rødbede- og asieglas – og hvad jeg sådan ellers lige har ved hånden.

Mængden er også afhængig af, hvad jeg lige kan høste den dag. Jeg hverken måler eller vejer, men "baffer" bare ingredienserne ned i glassene og ind i ovnen med hele molevitten.

Det er SÅ nemt og så smager det simpelthen HIMMELSK!

Mange hilsner
Annette

22 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte Schøtt, 30. august 2008 kl. 16.15

Jeg lavede tomaterne sidste år...Der var alt, alt for få...!

Jeg husker det som, at jeg bare skar dem igennem, altså ikke noget med at flå. Mine tomater har alle farver og størrelser, og nogle er bare rigtig små, så dem gider jeg i hvert fald ikke at flå.

Jeg har i år 14 arter, simpelthen for at lave disse skønne glas. Jeg forestiller mig, at det bliver flot med røde, grønne, gule, orange, stribede og brune tomater.

Der skal laves mange glas i år...! Tak, camilla...

23 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 30. august 2008 kl. 18.47

Selv tak, jeg flår dem heller ikke længere, men de skal mase godt og grundoigt sammen, så er det lidt ligemeget hvordan de er skåret ud. camilla plum

24 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 2. september 2008 kl. 22.02

Jeg har begået en tomatsovs lidt ala Camillas. Alt hvad jeg havde af tomater, løg og squash blev simmret sammen i den store stegegryde med en god olivenolie, masser af hvidløg, timian og salvie. Det hele fryser jeg ned i potionsposer, så der er lige til en god gang aftensmad. Det smager super.

Wina Fiona.

25 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K A., 13. september 2008 kl. 9.13

Hej
Er det rigtigt at ovnen kun skal være 120 grader?

Tak for et super godt program.

26 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil, 13. september 2008 kl. 12.49

Ja, for det er henkogning... så det foregår ved lav temp.

27 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina, 28. september 2008 kl. 18.35

Hej.

Jeg har endnu ikke prøvet at lave disse tomater på glas, men det lyder bare skønt. Ang. brugte glas hvordan fungerer det så med låget? Kan man bruge det gamle låg hvis man vasker dem eller skal man finde nye låg? Skal glassene forresten bare vaskes inden eller skal der noget specielt til for at de er helt rene og bakteriefrie? Er der forresten nogle af ingredienserne man godt kan undvære, tænker mest på chilier og Sherryeddiken?

Venlig hilsen
Bettina

28 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. september 2008 kl. 22.17

Jeg dækker glasne med Vita-vrep. Glasne skal vaskes grundigt, og ingen sæberester til sidst. Dernæst skyller du glasne godt med Atamon. Hvis det også skal smage lidt af tomat undlader jeg chilier og sherryeddike.

29 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 29. september 2008 kl. 10.31

Atamoner et konserveringsmoddel, der inderholder boenzoesyre, det er ekrtremt allergifremkaldende. Meningen med at henkoge økologiske tomater går fuldstøndigt fløjten. Når jeg har udviklet dene metode med qat henkoge tomaterne så de kan bruges hele vinteren er det netop for at undgå konserveringsmidler. henkogningen sikrer at tomaterne bliver fuldstændigt streriliseret, og dermed er atamon er helt overflødig.Man kan ikke strilisere uden låg med vitavrap, den vil smelte, og i øvrigt indeholder den PVC som er kræftframkaldende i kontakt med fedt, f.eks olivenolie.

Man kan i øvrigt bruge alle mulige gamle rødbede eller marmeladeglas, bare lågene kan slklutte tæt, dvs ikke er bøjede elelr snakede indeni.

mvh Camilla Plum

30 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. september 2008 kl. 21.10

Til Camilla...jeg havde ikke læst din opskrift, det må du meget undskylde. Jeg skrev bare om min, ikke økologiske fremgangs måde. Sorry.

31 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 29. september 2008 kl. 22.10

Det behøver du da ikke undskylde, mvh camilla

32 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina, 4. oktober 2008 kl. 16.31

For lige at være helt sikker, spørger jeg lige igen. Er det ok hvis man dropper den sherryeddike og kun bruger olivenolie?

Hilsen
Bettina

33 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 4. oktober 2008 kl. 17.04

En eller anden form for syre er godt, enten i form af æbleeddike, hvid balsamico eller sherryeddike. mvh camilla plum

34 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 4. oktober 2008 kl. 18.00

Hvad gør syren, udover at afballancere smagen.? Har den en effekt på resultatet.?

Hej fra Wina.

35 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 4. oktober 2008 kl. 18.30

Den får det til at smage bedre. mvh camilla

36 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ami Vistisen Lyø 5600 Fåborg, 8. oktober 2008 kl. 15.32

Tomater på glas.

Det skal prøves. Kan man evt. bruge frosne tomater hvor skindet er af?

Jeg har mange planter men der er tilsyneladne brug for en del kg.

Glæder mig til at afprøve opskriften
Ami

37 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina, 31. oktober 2008 kl. 20.16

Det tager mig lidt lang tid at få samlet en masse gamle glas sammen...Kan man bruge disse hvis man fjerner gummiringen mens det er i ovnen? Eller kan man købe glassene et andet sted? www.isabellasmith.com/ecommerce-products/view?product_id=1265?

Venlig hilsen
Bettina

38 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina, 4. januar 2009 kl. 14.41

Jeg har nu lavet tomaterne, men det blev kun til halv portion hvilket gav omkring 14 glas. Jeg synes dog ikke at det smager af så meget, det dufter af meget når man åbner et glas men under opvarmning mister det næsten al smagen. Mit råd vil derfor være ikke at spare på Chilien, hvidløget og krydderurterne. Jeg vil helt klart lave dem igen men med mange flere krydderurter osv.

39 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 4. januar 2009 kl. 15.09

Det handler først og fremmest om tomaterne, hvis du har lavet det af friske tomater nu, så er der ikke meget fidus i det, desværre, det er en opskift beregnet på at konservere et overskud af friske solmodne, vidunderlige tomater i september og oktober, og så er det vidunderligt kan jeg godt love.

mvh Camilla Plum

40 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Olesen, 4. maj 2009 kl. 11.05

Hej
Har lige hørt om nogle fantastiske tomater, som jeg da også gerne ville prøve.

Men forstår ikke helt opskriften!

Skal man ikke blende eller samle alle krydderierne i olien først. For derefter at hælde det over glassene med tomaterne i?

Det er jo ellers ikke let at fordele eks 10 laurbærblade og 20 hvidløg i ca 50 glas

41 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine, 4. maj 2009 kl. 13.34

Hej Henrik :-)

Du behøver ikke at blende eller tage camillas mål så nøje. Hvis du er vild med hvidløg, så put tre-fire-fem fed i hver glas, vil du være mildere så put et eller et halvt i.

Det samme gælder Laurbærblade. Knæk dem eller smid fire i, hvis du er vild med den smag...

Brug de krydderurter du er vild med, bare du husker olivenolien, eddiken og sukkeret. Lige præcis de tre ting fremelsker nemlig den skønne sommertomatsmag som vi savner resten af året.

Kathrine :-)

42 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elizabeth Doyle, 28. august 2009 kl. 17.34

Kære Camilla

Først og fremmest tak for nogle skønne udsendelser som jeg absolut skal se når de kommer – du er en herlig kvinde.

Jeg plantede to tomatplanter i år – og drukner i tomater – der er grænser for hvor mange jeg vil smide væk – så derfor støvsugede jeg nettet – og fandt din opskrift.

Se se – opskriften er nem at gå til – men ak,glas er en mangelvarer – har 4 sylteglas af 1/4 l. En gennemgang af køleskabet afslørede to glas med marinerede sild der nu er lagt sammen til et – et glas syltetøj der ikke smager godt – så nu er jeg oppe på 6 glas. En turen rundt til samtlige steder der kunne tænkes at handle med sådanne sager – skuffelse – der er ingen at få – loppemarkeder – ak,forkert årstid – så hvor hulen finder jeg de glas – hvis altså ikke jeg skal opkøbe samtlige glas med rødbeder og syltede agurker i butikkerne? – Kan nå op på ca. 6 kg tomater.

De plukkede er lagt i køleskabet, og der modnes hver dag flere.

Mange hilsner Elizabeth

43 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Flatov, 28. august 2009 kl. 20.10

Det med Gem tomaterne på glas smager rigtig godt,men man kan også komme 500gr flækket tomater og komme dem i en pose og put de krydderurterne- chili m.m. i samme posse og så i fryssen med dem de er gode i gryderetter lige så glasen

Tak Camilla for et super godt program. Glæder mig meget til de næste programer.Mvh Johnny

44 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 28. august 2009 kl. 20.49

Alle isenkræmmere og marskandisere har patentglas med gummipakning, mvh Camilla Plum

45 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elizabeth Doyle, 29. august 2009 kl. 15.19

Kære Camilla
Tak for svaret med de der glas – jeg har været på rundfart efter dem i dag, og har fundet nogle. Derimod havde jeg svært ved at få Sherryeddike – og måtte opgive til sidst. Valgte så hvidvins eddike, og vil tilsætte lidt almindeligt sherry oven i hatten – er nu på vej ud i mit køkken der flyder med alle remedierne.

venlig hilsen Elizabeth

46 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elizabeth Doyle, 29. august 2009 kl. 15.19

Kære Camilla
Tak for svaret med de der glas – jeg har været på rundfart efter dem i dag, og har fundet nogle. Derimod havde jeg svært ved at få Sherryeddike – og måtte opgive til sidst. Valgte så hvidvins eddike, og vil tilsætte lidt almindeligt sherry oven i hatten – er nu på vej ud i mit køkken der flyder med alle remedierne.

venlig hilsen Elizabeth

47 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Bang-Jensen, 5. september 2009 kl. 11.33

>>

41 af 46
Skrevet af: Kathrine – 4. maj 2009 kl. 13.34

Hej Henrik :-)

Du behøver ikke at blende eller tage camillas mål så nøje. Hvis du er vild med hvidløg, så put tre-fire-fem fed i hver glas, vil du være mildere så put et eller et halvt i.

Det samme gælder Laurbærblade. Knæk dem eller smid fire i, hvis du er vild med den smag...

Brug de krydderurter du er vild med, bare du husker olivenolien, eddiken og sukkeret. Lige præcis de tre ting fremelsker nemlig den skønne sommertomatsmag som vi savner resten af året.

Kathrine :-)

48 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Bang-Jensen, 5. september 2009 kl. 11.38

Hmmm resten af min egen tekst kom vist ikke med :(
Jeg hentyder der det du skriver Katrine :)

Jeg blev lidt overasket over at du skrev om sukker? – kan ikke finde det i Camillas opskrift... så det skal vel ikke i? eller har du selv udvidet den lidt?

Jeg lavede selv 10 glas sidste år, men vi har ikke fået spist dem, for de skal jo gemmes til særlige lejligheder – for de smager jo HIMMELSK! – Og har også vakt glæde som værtindegave med en kurv med et par glas i og 6 æg fra vores 3 små kæle putter...

– Louise...

49 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine, 5. september 2009 kl. 15.51

Hej L

Nej du har ret. Det gør Camilla da heller ikke, og det undrer mig en smule :-) Ved at hun er fortaler for at spise tomater enten med salt eller sukker og personligt kunne jeg ALDRIG drømme om at lave retter med tomater uden at bruge en smule sukker... Gælder faktisk næsten al mad, da sukker fremhæver :-)

Og til ELIZABETH :-)

Godt du fandt nogle glas, men hvis jeg lige må, så undgå for alt i verden (hvis du kan) nogensinde at putte tomater i køleskabet!

Kulden få nogle af cellevæggene til bryde sammen, så visse smagsnoter for evigt er tabt. Dine tomater mister simpelthen noget af det skønne, du dyrker dem for, og det er jo synd :-)

50 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elizabeth Doyle, 5. september 2009 kl. 16.15

Blev totalt bidt af de dersens tomater- så efter jeg havde klaret de 6 kg mine egne planter bar – smuttede jeg på gårdhandlen,hvor jeg for meget små penge købte yderligere 6 kg. Ok, det kostede en fornyet rundtur efter glas – men pyt, jeg er nu den lykkelige indehaver af 16 glas med skønne tomater, Det med køleskabet – du har ret, men de stod der kun lige i en dag – så kunne jeg igen høste -
Vi har prøvesmagt – og jubii – de er gode, men tror de vinder ved at stå i lagen et stykke tid – så vi holder fingrene væk – hmm et par dage

51 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michelle J., 14. august 2013 kl. 6.55

Har i går aftes lavet disse skønne glas tomatsauce, og ladet dem stå og køle natten over. Men her til morgen kan jeg konstatere, at jeg ikke har fået skruet lågene ordentlig på i går aftes da jeg slukkede ovnen. Jeg har brugt diverse gamle syltetøjsglas, og der er godt nok ikke meget drejeri at gøre godt med, for om de er åbne eller ej:-)

Men kan jeg redde det, ved at koge glassene op igen, de glas hvor låget klikker (er det ikke tegn på, at der ikke er undertryk i glasset?)?

Mvh
Michelle

52 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 14. august 2013 kl. 10.13

hvis låget buer nedd er der undertryk, og det er som det sakl være, resten kan du kome på andre glas som er bedrer i låget og henkoge igen, mvh camilla plum

53 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michelle J., 14. august 2013 kl. 17.55

1000 tak for hurtigt svar!

Mvh Michelle

54 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina C., 1. september 2013 kl. 14.05

bliver lige nød til at spørge.....

synes jeg har læst det hele igennem også kommentarer, men mangler stadig et svar på hvor meget olieblanding der skal i?? og vand? som jeg forstår det så fylder man glasset med tomater enten som skindfrie eller som både, med de urter man lyster og så olieblandingen til hvor langt op på glasset?? 1/3? og så vand 1/3?? og så luft den sidste 1/3?? eller???

er ny og måske lidt fatsvag i husmoderhjørnet, så åber på overbærenhed hvis det er en gentagelse ;)

55 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 1. september 2013 kl. 16.01

Hej Carina. Jeg maser tomaterne meget tæt, så tæt jeg kan. Så hælder jeg blot skvat olivenolie over. Jeg bruger ikke vand. Når tomaterne koger frigiver de meget væske og jeg synes ikke man skal fortynde dem. Hilsen Bente

56 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sidsel Hvid, 3. september 2013 kl. 22.03

Hej
Smelter gummipakningen i patentglasset ikke?
Mvh Sidsel

57 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. september 2013 kl. 8.02

Nej - ovnen står jo kun på 120 grader, og de er jo lavet specielt til det.

58 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina C., 4. september 2013 kl. 17.42

bliver nød til at stille lit flere opklarende spørgsmål - selve metoden er jo virkelig helt igennem fantastisk og man slipper for atamon osv.

Kan man evt. bruge samme fremgangsmåde til at lave glas med: færdig tomatsovs (så man har mulighed for at smage den til) marmelader, syltede rødbeder og agurkesalat?? for så ryger alt fremover i ovnen på den facon der :)

59 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. september 2013 kl. 18.17

Jeg har ikke prøvet så meget forskelligt - men prøv at tage en tur med google og søg på henkogning, så dukker der sikkert en masse gode idéer op :)

60 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Petersen, 4. september 2013 kl. 21.12

61 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 13. september 2013 kl. 8.42

mangler du glas til tomaterne så kan du købe glas med f.eks. kartofler i supermarkedet til næsten ingen penge. ud med kartoflerne og ind med tomaterne :o)

62 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. september 2013 kl. 8.52

Det er da en rigtig dårlig idé i en tid, hvor alle forsøger at begrænse madspild...

Så hellere købe noget, som man kan lide at spise og genbruge glassene derfra.

I øvrigt er det ikke enormt dyrt at købe sylteglas, og de kan jo bruges i mange år. Jeg køber herfra:

www.glaeserundflaschen.de/

63 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Danielsen, 30. september 2013 kl. 22.14

Jeg ville gerne prøve tomaterne på glas - hvor finder jeg opskriften?

64 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 1. oktober 2013 kl. 12.57

Anne - øverst oppe under overskriften står der en tekst. Her er et link til selve artiklen, hvor opskriften på tomater står. Måske kan du også bare klikke her, eller kopiere linket ind i din browser: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/403.html

65 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Isabella Sørensen, 31. august 2016 kl. 7.17

Hvor meget sukker kommer I i hvert glas???
Jer der har skrevet at I mangler glas, gik jeg på genbrugen og høstede og hjemme fik de en ordentligt gang vask
Har fri på fredag og der skal der henkoges tomater

66 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 31. august 2016 kl. 9.19

I den opskrift, som ligger her på Havenyt fjernes skindet. Jeg har fået at vide, at i en nyere opskrift fjerner Camilla Plum ikke skindet. Jeg fulgte den gamle opskrift den anden dag, og det er for omstændeligt. Jeg koger tomatsauce med skind.

www.karnamaj.dk/toerring-af-cherrytomater-bagte-tomater-og-ud-i-haven/

67 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 17. august 2018 kl. 17.15

Tak til Karna for link til din blog, og nyttig information om, at det også giver fint resultat at lade skindet komme med i sovsen, og at der nok er rigt med sunde ting i skindet.

68 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. august 2018 kl. 22.20

Jeg fjerner heller aldrig skindet fra tomaterne, men må selvfølgelig så skære dem i mindre stykker. Vi prøvede i forrige uge med foodprocessoren, og det gik fint, men der kan godt nok ikke være meget i den ad gangen.
Generelt går jeg ind for at lade skrællen på grøntsager være på, hvis den kan vaskes ren og spises.

69 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte Mikkelsen, 12. oktober 2020 kl. 15.34

elsker de tomater. vil spøger om dette også er muligt med græskar, knus ditte

70 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte Mikkelsen, 12. oktober 2020 kl. 15.34

elsker de tomater. vil spøger om dette også er muligt med græskar, knus ditte

Nyt svar til emnet »Gem tomaterne på glas«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Gem tomaterne på glas«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider