Forum

Kommentarer til »Valsk bønne«

På denne side finder du kommentarer til teksten Valsk bønne. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 26. juli 2009 kl. 15.17

Jeg har 16 planter af wietkiem i 25 l potte. De gror og trives og har nu 4 sæt blomster. Hvad der er mærkeligt er, at bladene bliver slatne når solen skinner. De mangler ikke vand og har en fin grøn farve. Hvad mon der er galt?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 26. juli 2009 kl. 15.26

Nb. Jeg glemte at skrive, at mine witkiembønner ikke har hvide blomster men hvide/sorte.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. juli 2009 kl. 9.33

Hej Beby J. A. Madsen

Hvis de 16 planter står i samme 25 liters potte er forklaringen nok, at de ikke er i stand til hurtigt nok (dvs i takt med at solen varmer bladene op og dermed øger fordampningen) at få tilstrækkeligt med vand suget op fra pottemulden.

Forklaringen er at planter, der står meget tæt ikke har mulighed for at udvikle deres rodsystem, så det matcher plantens størrelse over jorden.

Hvis de står i hver sin potte og har tilstrækkelig vandforsyning kan forklaringen være, at bønneplanterne regulerer vandfordampningen i varmt solrigt vejr ved at lukke lidt ned for saftspændingen i bladene, så de netop bliver slappe.

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 27. juli 2009 kl. 16.07

Til Lone Brems.

Tak for forklaringen. Alle valske bønner står i hver sin potte. Jeg var bange for, det var "dyr" der havde angrebet rodnettet.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 12. august 2009 kl. 21.55

Jeg har 3 slags bønner. Gule voksbønner, som gror mellem porrerne.Man kan dog se på bladene, at porrerne stjæler al næringen. I gårdhaven, i store plantekontainere, gror stangbønnen Blauhilde op ad bambusstænger,og ved hjælp af snore danner de tag mellem to pergolaer. Disse er meget flotte og frodige. Langs havegangen står valsk bønne i potter – store, kraftige med mange blomster, men bladene har begyndende meldug? De mangler ikke vand – dog ved jeg ikke, om de er mere vandingskrævende end øvrige bønner. Jeg vidste ikke, at bønner kan få meldug. Er det bare mig, der er uheldig? Jeg satte en enkelt bønne plante direkte i jorden, men den er næsten ædt af snegle. Derfor blev resten plantet i potter.Her kommer sneglene ikke. Jeg har, forsigtigt, prøvet at vaske bladene på en af planterne med en fortyndet atamon, men bladene visnede,så det tør jeg ikke på resten.

Har i mon et godt råd? Jeg kan ikke have grøntsager i forhaven, idet sputvene nipper bladene i stykker (det gjorde de på ærterne)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 23. august 2009 kl. 17.17

Jeg var inde på Trifoliums side, hvor økologiske frøavlere beskriver forskellige valske bønner. De skriver, at de hvidblomstrede sorter ikke indeholder stoffet tannin, og derfor bedre skulle egne sig for enmavede dyr. Jeg kan ikke huske hvad stoffet tannin er, eller hvilken betydning det har -
katte skal, ifl. dyrlægen, have foder med større indhold, end det billige foder indeholder. Hvilken betydning har det for mennesker
Mvh. B. Madsen.

Nyt svar til emnet »Valsk bønne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Valsk bønne«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider