Forum

Kommentarer til »Birkes kommer fra valmuer«

På denne side finder du kommentarer til teksten Birkes kommer fra valmuer. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 21. august 2003 kl. 23.29

Tusind tak for artiklen om birkes! Nu tør jeg bruge frøene. Dejligt at vide, at både sorte og grå frø kan bruges. Så nu skal der bolles.

2 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karla, 21. april 2004 kl. 8.48

Bare så i ved det, så kan man altså også godt lave kokain af det. haha

3 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Winge Jensen, 31. januar 2005 kl. 12.21

Jeg er vild med valmuer, både de enårige og stauderne. jeg har ledt efter de hvide opiumsvalmuer, men har ikke haft held til at finde dem. For et par år siden havde jeg to i haven, men da jeg såede frøene fra dem, blev alle de nye valmuer lyslilla og rosa, nogen endda dobbelte og det var jo ikke meningen. Så hvis nogen ved hvor jeg kan få fat i de hvide, enkeltblomstrende bliver jeg glad. Jeg er også interesseret i Staudevalmuen Pattys Plum, er der mon nogen der har den? Det skal lige siges at man ikke kan bruge frø af staudevalmuer til birkes, – de er giftige!

Venlig hilsen
Nina winge

4 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Reimer, 1. februar 2005 kl. 21.08

Valmuen ''Pattys Plum'' kan købes hos mig når jeg lukker op den 24 marts.

Birgit Reimer
Caroline Mathildestiens Planteskole
www.mathildestien.dk

5 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Jagd, 11. november 2005 kl. 18.30

Kære Nina
Sjovt nok fik dit indlæg mig til at tænke på en sang jeg engang har skrevet "Da glad var glad"

Da børnene legede i gaderne
var gaderne meget gladere
end glad var glad.

Menneskene kom til vinduerne
fik øje på træerne og valmuerne
Enhver blev så glad

6 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Winge Jensen, 12. november 2005 kl. 17.17

Hej Michael.

Tak for sangen. Sød, tankevækkende og fuld af minder. Det kunne være spændende at høre melodien? Kornvalmuer er fine og skrøbelige som forelskelse, myldrer frem og visner igen. Men staudevalmuer er så stærke som kærligheden, for de er ikke til at udrydde, når de først har fået fat.

Som en hyldest til dette bærer jeg f.eks. ofte et valmuerødt tørklæde.

Her er et fromt ønske til dig fra mig:
"Må din sol skinne, din jord blomstre og din elskede elske dig"

Kærlig hilsen
Nina

7 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Jagd, 12. november 2005 kl. 22.13

Tak Nina
Valmuen er min yndlingsblomst.

Kærlig hilsen Michael

8 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 16. november 2005 kl. 5.02

Kald mig bare perfektionist, men jeg bliver nødt til at korrigere Karla: Man kan ikke udvinde kokain fra valmuer. Det du tænker på er nok heroin, som sammen med morfin og en del andre lægemidler raffineres fra råopium.

Og inden nogen får nogen gode ideer, minder jeg lige om at opium og dets derivater er både afhængighedsskabende og potentielt dødbringende.

Hold jer til smukke blomster og bagværk, ik' ;)

9 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel Og Mads, 19. februar 2008 kl. 11.01

Ja valmuen er jo en af de yndigste blomster her i danmark. og vi bruger dem jo stort set til alt der har med natur og gøre.

det er en af de smukkeste blomster med den bedste lyd. rasle rasle rasle. mig og min makker mikkel er natur experter så hvis i har nogle questions så bare kom med dem

hilsen mads og mikkel

aka naturpatruljen

10 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine, 31. juli 2008 kl. 10.48

Hej Mads & Mikkel

Ved I hvordan jeg afgør om mine valmuer er opiumsvalmuer og derfor kan bruges til birkes. De har grågrønne lyse blade og dybt mørkerøde blomster. De er alt fra 20 cm til 1,5 m høje. frøene er brune.

11 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen, 19. april 2009 kl. 12.33

Hej

Jeg har forstået er valmuer giftige, men er det kun når man prøver at udvinner opium? eller er hele planten giftig (hele tiden)?

Er det en dålig ide at plante valmuer da man har små børn der leger i haven?

Jeg bliver meget glad for svar!

12 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bella Marckmann, 18. juni 2009 kl. 18.48

@ Ellen: jeg har to drenge på 8 og 4 og masser af valmuer af forskellig art – og jeg har aldrig oplevet, at børn har prøvet at spise dem – heller ikke gæstebørn. Selvfølgelig skal man holde øje med børn under 2, da de jo putter alt i munden, inklusive jord, sten og snegle. Men i reglen spytter de det nu ud igen.

Jeg ville ikke spise valmuer, undtagen frøene på opiumsvalmuen som nævnt i teksten. Men jeg ville heller ikke spise erantis, påskeliljer eller hestekastanier.

Kort sagt: mange planter er giftige, men børn spiser dem heller ikke.

Selvfølgelig skal man være fornuftig og fx snakke med sine børn om, at de ikke skal spise noget, som de ikke ved hvad er. Og det kan også være en god idé at undgå planter, der får fristende røde, men gftige, bær, som fx pebertræet (Daphne).

@Ninaog Michael: jeg kan ikke lade være med at citere et digt af Søren Ulrik Thomsen "for nu er det maj, og igen må man spørge sig selv
om valmuens fornemme nikken
eller mælkebøttens lille, vilde brand er bedst?"
@alle: kan man klippe staudevalmuer ned efter blomstring – og kan de så finde på at blomstre igen?

13 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 18. juni 2009 kl. 20.36

Kære forudbekymrede til svar 12.

Spar jeres bekymringer. Spiser de en enkelt opiumsvalmue eller to får de ikke et trip ud af det.

Iøvrigt er der kun to arter i valmuefamilien der indeholder opium: Opiumsvalmuen og den sibiriske valmue.

Birkes indeholder en forsvindende del opium (nok hvad svarer til at snuse til en Gin & Lime), men nok til at man får karantæne som idrætsudøver!

14 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbrit, 19. juni 2009 kl. 8.51

Til Bella: nej det nytter ikke noget at klippe staudevalmuer ned, de visner under alle omstændigheder efter blomstringen og sætter så lidt blade om efteråret.

Staudevalmuer er en glæde på linie med fyrværkeri: kort, farverigt, eksplosivt, en gang om året.

Og til jer med børn: valmuer smager afskyeligt, så børnene skal nok spytte ud hvis de får dem i munden.

15 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte, 29. juli 2009 kl. 17.20

Jeg har lige klippet de visne blomsterstande af på mine opiums valmuer og de er mørke brune og de smager ikke som de blå, øv, øv,
Spørgsmål: Hvilken sort kommer de blå birkes fra?

16 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnson, 2. august 2009 kl. 18.24

De helt rigtige Opiums valmuer, Papaver Somniferum Nigra kan findes i stortset alle super markeder. 50gr Blå Birkes for 5,95kr. Husk bare at læs bag på pakken om de er varme behandlet, for hvis de er så spire de ikke op. Det er de helt rigtige Opiumsvalmuer – Næsten helt sorte i farven. Dejlige store – Held og lykke!

17 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Larsen, 24. marts 2010 kl. 19.51

Hej.

Husk nu, at opiumsvalmuen er ulovlig i Danmark. Ligesom, f.eks., hampplanten.

Mvh.

18 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. marts 2010 kl. 13.07

Jeg tror ikke at opiums valmuen er ulovlig at dyrke som privat person . Jeg havde for år tilbage nogle hoveder med fra Ungarn og sået dem ud i køkkenhaven, året efter hvor jeg fik en masse smukke planter .

Men da jeg og andre var i tvivl om det var ulovlig kontaktede jeg Gladsaxe politi . Her fik jeg at vide at det var de ligeglad med . Men en herre med en grov stemme sagde "at kom de forbi og så at jeg havde ridset i dem , blev der ballade" . Det lovede jeg ham at det blev der ikke .

Valmuen er meget nem at dyrke og frøene er også til at købe mange steder . Om der så også findes rå-opium i de andre prydsorter ved jeg ikke .

Problemer herhjemme har været at narkomaner ofte kom og plukkede af dem og kunne på en nat ødelægge mere end hvad godt er og derfor er mange landmænd ophørt med dyrkining af dem .

19 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alan Berg, 11. april 2011 kl. 17.57

tror du ikke at det er opium og ikke kokain du tænker på.
alan berg

20 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alan Berg, 11. april 2011 kl. 18.05

er der virkligt ikke nogen bønder der har valmuer på deres marker mere og hvorfor har de ikke det?
det var så flot at køre forbi sådan nogle marker, selv når blomsterne var faldet af.
hvad går der af de tåblige bønder når de stopper med at plante marker til med valmuer i hvide og lyserøde blomster?
MVH Alan Berg.

21 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Lassen, 5. august 2011 kl. 9.04

Hej måske dette er et indlysende spørgsmål men stiller det alligevel vedr. valmuer. Tænkte om jeg skulle så frøene fra valmuer nu da de jo selv smider deres frø nu eller er det om foråret som alle andre frø de skal såes.
med venlig hilsen
Dorte

22 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Hedeskov, 5. august 2011 kl. 9.32

Jeg er i samme boldgade: Har indsamlet frø fra mine staude valmuer, men børnene har taget dem ud af kapslerne. Kan de bruges alligevel, skal de sås nu, efterår eller til forår, kan de gemmes så længe, og hvordan skal de opbevares. Kan de sås direkte på voksestedet eller skal de spires?

Og så vil jeg da gerne vide hvor giftige frøene er, da børnene har rodet rundt i dem med fingrene, og siden ikke har tænkt mere over det.

Mvh. Sanne - nu med kolonihave og en nybegynder udi valmuekunsten.

23 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Havetrold Der Smiler, 24. juli 2012 kl. 15.13

Kan man købe en pose med sorte birkes og så dem - eller er disse frø golde??

24 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sebastian Adorján Dyhr, 13. august 2012 kl. 13.42

Hvor hyggeligt at se, at du har sat pris på den østeuropæiske birkeskage-tradition.

Jeg har igennem mange år brugt en ungarsk familieopskrift på dem; OG de skal stå i en uge og trække efter bagning, og stilles de køligt og tørt, pakket i staniol, så holder de faktisk i et par måneder!

Men min dej er også anderledes - en meget elastisk gærdej, der rulles meget tyndt ud, og mine birkes er malet med en speciel mølle, så olien kommer ud, derefter koges de med rosiner, sukker, mælk og vanillestænger.

Det er et stort arbejde; men smagen er afgjort det værd.

25 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. oktober 2012 kl. 18.49

Hej Sebastian

Faldt lige over tråden her og blev meget nysgerrig og lækkersulten - kunne du bringe opskriften på din kage her?

Mvh
Anja

26 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sebastian Adorján Dyhr, 8. oktober 2012 kl. 0.09

Som ønsket, Anja - og så håber jeg ikke, at forrummet føler sig spammet af længden ,-)

Har man ALDRIG prøvet før, så start med en LILLE portion, og tag gerne en erfaren i hånden, for det er ikke nemt; så har jeg vist taget de nødvendige forbehold.

Birkesfrøene skal males, og der findes, så vidt jeg ved, ikke nogen birkesmølle at købe herhjemme - NÅR man bruger sådan en, som ligner en formindsket kødmaskine (af de der vores bedsteforældre lavede hakket kød eller vanillekranse med), så bliver frøene knust, så olien kommer ud af dem. Man kan købe dem i Polen, Ungarn og sikkert også i Tyskland - måske måske kan det klares i en foodprocessor, hvis man kører længe nok; men jeg véd det simpelthen ikke.

Beigli
(Ungarske birkes- og valnødderoulader)
Som min mormoder, Véra Adorján, lavede dem.

dej (4 stk):
4 æggeblommer
1 kg mel
1 dl sødmælk
500 g margarine
150 g flormelis
25 g gær
et nip salt

Birkesfyld (2 stk):
500 g blå birkes
300 g stødt melis
3 dl sødmælk
1 stang vanille
250 g rosiner
2 citroner
1 spsk smør

Valnøddefyld (2 stk):
500 g valnøddekerner
400 g stødt melis
21/2 dl vand
1 stang vanille
250 g rosiner
1 citron
1 spsk smør
I øvrigt: Mel til udrulning, abrikosmarmelade til udrulning af fyldet, margarine til at smøre bagepladerne med og æggehvider til pensling.

Beigli er fællesbetegnelsen for rouladerne på ungarsk. Den med birkes hedder 'mákos beigli', og den med valnødder hedder 'diós beigli'.

Resume:
1. dag laves dejen og fyldet, der hviler natten over, hvilket tager ca. 3 timer. Næste dag udrulles dejen, hvorpå fyldet smøres, inden de rulles og bages. Det tager ca. 4 timer. Endelig står rouladerne køligt i et par dage, inden de kan fjernes fra bagepladerne.

Fremgangsmåde:
Dag 1.
For at lave dejen udrøres gæren i den lunkne mælk sammen med salt. Margarinen smuldres i melet, flormelis røres i. Æggeblommer og væske tilsættes, og der æltes til dejen er smidig. Den deles i 4 og trilles til kugler, der — indpakket i stanniol — stilles i køleskab til næste dag.

For at lave birkesfyldet blandes den malede birkes med sukker, mælk, rosiner, kornene fra vanillestangen og den fintrevne citronskræl. Det hele koges igennem i en gryde, smørret røres i til sidst, og fyldet stilles køligt til næste dag — i gryden.

For at lave valnøddefyldet hakkes valnødderne fint og koges i en gryde sammen med sukker, vand, kornene fra vanillestangen, rosiner og den fintrevne citronskræl. Til sidst røres smørret i, og fyldet stilles køligt til næste dag — i gryden.

Dag 2.
dejen og fyldene tages frem ca. 1 time før de skal bruges.
Man udruller med en kagerulle én af dejklumperne i en firkant på ca. 30 cm gange bagepladens længde. Når dejen er stor nok, skæres den til, så den er pænt firkantet. Evt. huller opstået under udrulningen lappes med disse afskæringer, der forsigtigt rulles på dejen.
Nu fordeles halvdelen af den ene slags fyld på den udrullede dejfirkant ved hjælp af en bred smørekniv og — hvis fyldet er meget hårdt — også noget abrikosmarmelade til at blødgøre det med; men ikke for meget, og vær forsigtig med ikke at beskadige dejen. Hold ca. 1 cm fra kanten fri hele vejen rundt!
Den friholdte dejkant foldes ind over fyldet, og ved at løfte i viskestykket fra enden nærmest en selv, trilles rouladen rimelig stramt. Pas på at yderkanterne ikke smutter op under rulningen; det er dem, der skal sørge for, at fyldet ikke smutter ud under bagning. Til sidst løftes rouladen forsigtigt over på den godt smurte bageplade, således at den står på dejkanten.
Nu udrulles den næste dejklump, fyldes på tilsvarende vis med en halv portion af den anden slags fyld og stilles på pladen sammen med den første roulade.
Skulle der være plads til alle fire på én plade, fordi ovnen er stor nok, laves de sidste to roulader også nu, ellers venter man lidt — men de må ikke stå lige op ad hinanden på pladen, eftersom de udvider sig. Cirka 3-4 cm luft mellem rouladerne passende.
Rouladerne hviler 1/2 time på pladen ved stuetemperatur, inden de pensles godt ovenpå og på siderne med æggehvide. Man prikker godt med en tynd strikkepind i oversiden af rouladerne, for at luften kan slippe ud under bagningen, ellers revner de, og fyldet smatter ud. De hviler igen et kvarter, inden de atter pensles med æggehvide først på langs og så på tværs. Derefter sættes de midt i en 200˚C varm ovn for at bage i en time. De skal blive mellembrune til let mørkebrune at se til over det hele, inden de er færdige, og hvis de sprækker, så fyldet render ud, er der ikke noget at gøre ved det.
Når de er færdige, stilles de tørt og køligt i mindst 1 døgn, inden de kan fjernes fra pladen.

Opbevaring:
Kagerne pakkes i stanniol og stilles køligt og tørt, og kan så holde i nogle måneder; men de er afgjort bedst friske, eftersom de nemt bliver tørre.

Servering:
Et stykke af hver kage på max. 1/2 cm tykkelse plejer at være fint; de er temmeligt kraftige i smagen. Og bedst smager de, når de bliver drysset med et fint lag vanillesukker ved servering.

Mange hilsener, held og lykke med projektet, og velbekomme.

Sebastian Adorján Dyhr

27 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. oktober 2012 kl. 8.02

Hej Sebastian

Det ligner et rigtigt vinterdags-hyggeprojekt :)

Tusind tak for, at du ville bruge tid på at skrive det ned her - jeg glæder mig til at komme i gang og smage!

Vi er kun en lille husstand, men jeg er sikker på, at mine kollegaer altid vil hjælpe med at spise resultatet...

Mvh
Anja

28 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne S., 11. juni 2013 kl. 10.48

Birkes fra staudevalmuer?

Har nogen her erfaring med at bruge frø fra andre valmuer, fx staudevalmuer og vilde valmuer som birkes?

Mange hilsner
Hanne

29 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse K., 16. juni 2014 kl. 14.38

Er alle valmuefrø spiselige? Også disse?

30 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alan Berg, 16. juni 2014 kl. 15.18

Hej er der nogle der kan fortælle mig? vi skal have skaffer her og nu det skal være den der gør det bedste.
Det skal være de rigtige opiums valmuer med mest stof.
Er der nogen der ved hvor jeg Vi
Alan Berg. kanb skaffe

31 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. juni 2014 kl. 16.46

Det er mig bekendt ikke lovligt at dyrke opiumsvalmuer, på linie med at hamp (til industribrug) heller ikke indeholder stoffer.

De valmuer, man høster "birkes" af- er ikke opiumsvalmuer.

Så man kan roligt spare sig for at gå ud landmandens mark og ridse i frøkapslerne.

Alan Berg: Hurtigt? Ja så dem nu og vent til næste år, hvis du har frøene.

(...!)

Mvh
Tine

32 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. juni 2014 kl. 17.12

Jo, det kan udmærket være frø af opiumsvalmuen, som er på dit rundstykke fra bageren ;-)

Frøene er en vigtig fødevare i visse egne - ikke kun indholdet af opium er udnyttet igennem årtusinder.

@Allan

Kan du ikke prøve at skrive igen, når rusen har lagt sig - det er lidt uklart, hvad du spørger om :-D

33 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja H., 10. juli 2014 kl. 21.25

Hej, nu har jeg læst hele tråde inkl. opskriften og er en kende forvirret. Jeg har kastet en håndfuld blå birkes (købt i Irma) ned i noget jord og har fået små spirer (se billede) som skal plantes ud ved lejlighed. Hvad får jeg ud af det (farve) og hvornår (i år)? Hvor hurtigt vokser disse valmuer og kommer de igen næste år? De sår vel sig selv hvis jeg ikke fjerner kapslerne og de når ned til jorden under flis/bark. Når de danner frøkapslerne kan jeg så bruge disse til min mands (morgen) boller uden at jeg tager livet af ham?

34 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. juli 2014 kl. 22.02

Frøene kan du roligt spise - især da du har sået birkes!
Farven på blomsten kan være hvid, lyserød eller lilla.

Om det kan nås ved jeg ikke, men de vokser ret hurtigt i fuld sol og fugtig jord.

Nyt svar til emnet »Birkes kommer fra valmuer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Birkes kommer fra valmuer«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider