Forum

Kommentarer til »Få smag for naturens spiselige bær«

På denne side finder du kommentarer til teksten Få smag for naturens spiselige bær. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Rysbjerg, 21. august 2009 kl. 17.57

Jeg mangler opskrifter på surbær. Der er så utrolig mange i år så vi må lære at bruge disse meget sunde bær. Håber i kan hjælpe?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 21. august 2009 kl. 18.27

Da er da spændende at man nu kan konstatere at naturens bær er tilbage. Det er nemlig bare mums da det jo smager godt. Og så er det både rart og godt at gå i skoven med familien.

Mvh Eivin (^_^)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 27. august 2009 kl. 11.06

Jeg har også rigtig mange surbær i år.Fuglene plejer ellers at ha spist dem før jeg har været der, så i år har der været mulighed for at eksperimentere med dem. Hvis nogen kommer i nærheden af Viby Sjælland, så er de velkomne til at hente side-skud med rødder hos mig.Planterne er ret store nu.

Min erfaring indtil videre er at de er rigtig gode i muffins. De kan også bruges i tærte med lidt citronskal og godt med sødestof. Desuden er de fantastiske som en vitamindrik hvis du presser dem i en saftpresser.

Som alm. syltetøj er de ligeledes gode.

De må kunne bruges til meget mere. Som man laver hyldebær suppe. Det vil jeg prøve i aften og lade min erfaring gå videre om senere.

Jeg vil også gerne høre mere om erfaringer med brug af aronia (surbær). Kom frit frem nu for det er nu de er der. De kan i øvrigt fryses.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. oktober 2009 kl. 19.38

Har lige lavet syltetøj af surbær i går d. 28–10.09. Stor fiasko, det smagte ikke af noget som helst, fordi bærene var overmodne og helt tørre inden i. De skal altså åbenbart høstes meget tidligere.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 29. oktober 2009 kl. 20.03

Hej Mogens.

Ja bærene er modne sidst på sommeren. De skal være helt sorte, lidt bløde så de nemt kommer af stilken hvis man hiver lidt i bæret. Så er de klar.

Men underligt nok vil mine hunde først spise bærene på buskene når de er overmodne!

Mine hunde elsker bær, specielt surbær og bærmispel!

Dog har jeg set dem spise nogle sorte bær fra en busk ala cornasta... ved i om de måske er giftige?

De kan ihvertfald godt lide dem. Men underligt nok går de kun efter bær som er sorte.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. oktober 2009 kl. 21.14

Hej Steffen.

Bærrene var ellers helt sorte og flot blanke. I USA er de helt vilde med surbær, de påstår at det er verdens sundeste bær som kan heldbrede næsten alt, og er godt for potensen, så det skulle da afprøves.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Rysbjerg, 31. oktober 2009 kl. 14.07

Dejligt med så mange reaktioner på brug af surbær. Nu er der noget at eksperimentere med. Tak skal i ha!

hilsen Kirsten

Nyt svar til emnet »Få smag for naturens spiselige bær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Få smag for naturens spiselige bær«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider