Forum

Kommentarer til »Snegleæg i hobetal«

På denne side finder du kommentarer til teksten Snegleæg i hobetal. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 5. september 2003 kl. 7.02

Min eneste erfaring med Ibirisk Skovsnegl i praksis begrænses til et engnært areal med meget tung lerjord.

I dette område er erfaringen, at sneglen forekommer i alle områder med fugtige og jordnære grønne miljøer.

Den findes derimod ikke i barjordsområder.

Desuden tyder meget på, at sneglen ikke er begejstret for at forcere en bræmme med barkflis. Måske ej heller med halm?

Jeg beklager, at jeg aldrig har været i den økokologiske have, så derfor er jeg nødt til at spørge om jordens beskaffenhed.

Og er der gjort yderligere observationer dette år?

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

2 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. september 2003 kl. 0.30

Jorden i Den Økologiske Have var ved anlæggelsen i 1991–92 landbrugsjord og en stiv og umedgørlig lerjord. Den har de efterhånden med jorddække og kompost fået forvandlet til en muldet lerjord.

3 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Marie Møller, 2. august 2004 kl. 19.25

Jeg har i den sidste ugestid fundet masser af små bitte snegle. Jeg tror, det er ibiriske snegle, men der er næsten ingen voksne. Disse her er ca. 1–3 cm og helt lyse. Jeg kan om aftenen finde 20–50 små snegle, men kun 1–4 store.

Er det mon ibiriske snegle eller en hel anden slags?

4 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 3. august 2004 kl. 12.52

Mon ikke det er de ibiriske, som for alvor er ved at komme igang. Det er jo nu antallet accelerer – Så tag bare fat...

Kog, hak, sæt fælder op – så meget du/I orker :)

Selv de helt små Ibiriske kan kendes på lodrette "riller" på siden af foden (nederste på sneglen – det ligner et lille gardin -...)

5 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 22. oktober 2004 kl. 8.23

Kommentar til Anne Marie Møllers sneglefund. Jeg synes mere det lyder som om det er Agersnegle du har fundet. De er lige så grådige som den Ibiriske skovsnegl, så fortsæt endelig jagten!

6 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 13. november 2005 kl. 17.21

Det milde efterårsvejr har åbenbart også holdt sneglene i gang, for jeg har netop fundet to hobe i mit drivhus – netop steder med mørke og fugt. Så det er også her på sin plads med en eftersøgning af æg! Og under en enkelt af potterne på terrassen var der også omkring 30 æg. Hvide og ca. 3–4 mm i diameter. Tror det er dræbersnegleæg.

Jeg trykkede dem flade med en skovl – håber det er nok?

7 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henni R. Sørensen, 13. november 2005 kl. 21.25

I oktober 2004 gravede jeg et stykke af staudebedet op. Jeg fjernedse alle planterne og lagde et stykke plastik over. Meningen var at jeg ville anlægge en terasse på stykket, men fik ikke tid denne sommer. Her i oktober ville jeg så fjerne overflødig jord, men da jeg fjernede plastikken, var jorden fyldt med store hvide snegleæg. Jeg fjernede de æg jeg kunne komme til, men der var flere længere nede i jorden. En nabo anbefalede mig at hælde kogende vand over dem, og det ser ud til at de er gået til. Men er de det? kan de overvintre? Hvornår udklækkes de? Plastikken har jeg fjernet i håb om at de ikke overlever vinteren.

8 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: R. Christensen, 8. juli 2008 kl. 14.23

Finder i øjeblikket masser af hvide æg i jordens overflade – specielt i jordbærbedet tæt inde ved planterne – og ovenover tulipan- og andre forårsløgvækster. Har imidlertid bemærket, at der tit sidder en almindelig snegl med hus ovenover – er det den, der lægger æggene, eller er det ''dræber''-æg, som den den æder, eller hvad. Har indsamlet og kogt utallige af disse æg de sidste par år i den tro, at det var dræbersnegleæg, men nu bliver jeg meget i tvivl.

Er der nogen, der kan hjælpe?

9 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 20. august 2008 kl. 22.39

Hej.

"Dræbersnegleæg" er 3–4 mm store og mælkehvide, du finder dem i æghober med ca. 20–40 æg i hver hobe, des større snegl des større æghobe.

Agersnegleæg er meget mindre, ca. på str. med et knappenålshoved, og så er de glasklare.

Jeg samler æggene sammen i en gammel malerbøtte og hælder kogende vand på, derefter kommes de i en plastpose som jeg binder en knude på og så ryger de på forbrændingen.

Hvis du finder nogle 3–5 mm store glasklare æg, så pas godt på dem, for det er fra plettet gråsnegl, og det er en af de gode snegle, den spiser ikke friskt grønt, men omsætter det visne.

Fortsat god jagt

10 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Holt, 31. august 2008 kl. 21.32

Hvordan undgår jeg at forveksle æggene med vinbjergsneglens æg? Er farve eller størrelse forskellig?

11 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. september 2008 kl. 11.08

Hej Søren.

Tusinde tak for hjælpen vedr. Rød estisk. vedr. æg størrelsen så tror jeg ikke at du kan se forskel, da æggene er lige store. Jeg tror at du desværre bliver nød til at dræbe dem begge. Det er muligt at du under et mikroskop kan se det, men det er næppe det du har i tankerne. Jeg ved at alle snegle foretrækker fugtige områder til deres æg og jeg har fundet æg imellem mine plantesække ca en meter oppe fra jorden. dette var æg af den sorte skovsnegl, eller fra leopardsnegle, som jeg også har haft nogle stykker af.

Jeg har været en tur rundt på en masse amerikanske hjemme sider, hvor man bl.a benytter en blanding af hvidløg og "hot Pepper" (chili) og ved at fortynde det tilstrækkelig kan man faktisk holde både snegle,bladlus og kållarver væk fra sine grøntsager. Midler er ikke giftig men repellerende (afskrækkende) så det er ikke en gift man udbreder og dermed ulovligt at anvende. Det kunne være sjovt at prøve det. Jeg ved at hvidløglugten holder snegle (og min bror, hehe) væk fra området. det vil sikkert også holde nogle nyttedyr væk, men så må man veje op, hvad der er det størte problem.

Jeg vel lede lidt videreog se om jeg ikke kan finde en opskrift der er til at gå til.

12 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 1. september 2008 kl. 22.55

Hej Søren.

Hvis du går ind på www.arbobrosi.com
hjemmeside under Helix pomatia (vinbjergsnegl) side 2 under reproduktion, så kan du læse om æggenes udseende og størrelse, de er større end dræbersneglens æg, og de bliver også lagt længere nede i jorden.

Hvis du søger på Helix pomatia under google billedsøgning popper der en del fine billeder op.

God fornøjelse.

Hilsen Grethe

13 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Gøtzsche, 17. oktober 2009 kl. 13.02

Jeg har lige opdaget ca en million dræbersnegleæg i min have da jeg gravede et større bed op. Sidst år var vi enormt plaget af disse snegle. Det er helt uoverskueligt at skulle samle alle æggene pga det enorme antal. Er der ikke en lettere, "lokal"måde man kan destruere dem på?

hilsen Liv

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 17. oktober 2009 kl. 14.04

Da jeg flyttede nogle kasser med planter for en uges tid siden fandt jeg en hel del æg fra dræbersnegle. Dem grillede naboen med en lille flammekaster.

hilsen Jette

15 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Rand, 1. april 2012 kl. 12.08

Jeg er ved og forsøge en køkkenhave, med kasser og har drivhus, jeg vil i år lægge skarpe skærver, i hele området.
Har nogen prøvet det, eller er det en dårlig ide, jeg vil ikke give de dumme dræber mad, eller få ødelagt alt mere, jeg skal også lave et staudebed, ovenpå en fældet bambus, her ville jeg også forsøge med skærver, håber nogen måske også bruger skærver, og hvordan det er.

16 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Olsen, 7. september 2014 kl. 19.44

Jeg kan i teksten om Snegleæg ikke finde nogen beskrivelse af, hvordan man tilintegører ægene.
Jeg har prøvet med kogende vand, men syntes ikke der sker noget med ægene. Er der nogen som har et råd. (Er ikke i besiddelse af flammekaster)

17 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. september 2014 kl. 20.33

Jeg ville grave dem et spadestik ned i jorden, og trampe til.

18 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. september 2014 kl. 20.40

Hårdkogte æg ligner stadig æg, men der kommer ikke kyllinger ud af dem - det same gælder snegleæg!

Støb dem ind i beton eller mas dem.

Og alle løsninger der imellem alt efter temperament.

19 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. september 2014 kl. 14.09

Man kan også bare lægge dem ud i fri luft- så vil de tørre ud/fuglene æde dem.

Men er der mange lyder en blanchering (med kogende vandgasbrænderen) ikke helt forkert. Proteinerne vil opføre sig som, når man koger æg, og det kommer der ikke sneglekylli- øh snegle ud af.

Mvh
Tine- og nej nu har jeg ikke appetit til spejlæg.

20 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 9. september 2014 kl. 9.00

Tak Grethe Iversen.

Jeg har nemlig fundet glasklare æg i min have og jeg mener ikke der er ret mange dræbersnegle i min have - mere...;-)

Jeg vil passe på æggene og så er de forøvrigt ret flotte.

Venlig hilsen
Anders

21 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Villumsen, 12. august 2015 kl. 11.28

Naturhistorisk Museum i Aarhus har lavet en nøgle til bestemmelse af snegleæg. Man kan finde den på Naturstyrelsens hjemmeside, her: naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/artsleksikon/dyr/bloeddyr/snegle/iberisk-skovsnegl/bestemmelsesnoegle-til-snegleaeg/bestemmelsesnoegle/

22 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 13. august 2015 kl. 7.12

Vi var for nogle år tilbage voldsomt plaget af dræbersnegle. De kunne hænge som julepynt på planterne. I år har jeg- indtil nu- ialt indsamlet hvad der førhen kunne indsamles på en enkelt dag. Sidste år var der ligeledes kun få.

Og hvad kan have gjort forskellen? Vejret, systematisk aflivning, indtog af frøer, høns.

Der var tydeligt at mærke da frøerne kom. Haven vrimlede med dem og de må have taget rigtig mange snegleæg.

Senere kom hønsene. De spiser så frøerne - dem det lykkes at fange- desværre, men de spiser også æg og småsnegle i stor stil. Nogle høns og ænder tager også de store.

Det der har gjort den store forskel her er frøer og høns.

23 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Bang, 13. september 2021 kl. 16.24

Vi har fået nye, store affaldspande, 4 stk samt 1 til haveaffald. Når man flytter spandene, er der fyldt med dræbersnegleæg under alle spandene. Åbenbart et vidunderligt æglægningssted for dræbersnegle.

24 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. september 2021 kl. 17.40

Det er da fint, at man kan finde dem, når de skal gøres inaktive.

25 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 25. september 2021 kl. 10.51

Det er så enkelt.
Hvis der nogle steder eller områder du finder snegleæg, så dæk det til med noget rigtigt lækkert jorddække f.eks. hækafklip, Mulching som det hedder på amerikansk. Så vil en hel masse biller og andet småkravl indvadere området, Og disse mange insekter vil finde snegleæggene og smæske sig i dem.
Billerne blive lykkelige og du bliver lykkelig. Det er så enkelt.

Nyt svar til emnet »Snegleæg i hobetal«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Snegleæg i hobetal«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider