Forum

Kommentarer til »Rådne frugter på træerne«

På denne side finder du kommentarer til teksten Rådne frugter på træerne. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 15. september 2003 kl. 23.47

Meget aktuel artikel for mig. Igår fandt jeg nemlig den løsning, at jeg fra toppen af 6-trins stigen og med min længste rive i hånden, kunne nå pænt op i træet og få en del af disse mumier ned med riven. Altså brug rivejernet.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni, 28. september 2003 kl. 16.58

Vi har også haft den i år i alle æbletræerne, vi har ryddet pænt op, men vi dyrker økologisk – og jeg har læst at man kan sprøjte med noget som er biologisk nedbrydeligt – kender I til det?

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 12. september 2004 kl. 12.01

Tak for oplysningen om at sorte, rådne æbler kaldes negeræbler. Hjemme hos os synes vi det er nok at kalde dem rådne æbler.

v. h Anne-Mette

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. september 2004 kl. 16.19

Negeræbler er en brugt betegnelse i faglitteraturen for en bestemt forrådnelsestilstand, som skyldes gul monilia. Æbler kan rådne af mange andre årsager. Jeg kan ikke se nogen grund til at udelade et sådant præcist udtryk for at bruge et mindre præcist. Havebrugets fagudtryk skulle gerne kunne bruges, uden at vi behøver at drage politisk korrekthed ind i sagen. Ellers nærmer vi os amerikanske tilstande. Jeg har end ikke tænkt tanken.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 13. september 2004 kl. 11.42

Okay, så har mit blommetræ fået "neger-blommer". Er der nogen redning for det, og i givet fald hvilken? Eller kan jeg ligeså godt fælde træet nu? Jeg har et æbletræ i umiddelbar nærhed.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. september 2004 kl. 12.31

Nej, dit blommetræ har ikke fået negerblommer. De så berømte negeræbler ser ikke ud som de angrebne blommer og æbler på billederne i artiklen. De er helt kulsorte – jeg skal se om jeg kan finde et billede af et og lægge ind på artiklen.

Du skal ikke fælde noget – man kan få styr på gul moniliasmitten. Du skal fjerne de angrebne frugter nu, mens du kan se dem,så der ikke kommer overvintrende mumier, som kan bringe smitten videre til næste år. Nu smitter moniliaen kun de frugter, som rører ved de angrebne frugter eller indtørrede frugtmumier fra sidste år.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. september 2004 kl. 12.49

Nu har jeg lagt et foto ind på artiklen Gul Monilia af det såkaldte negeræble.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 26. oktober 2004 kl. 16.58

Hvad gör man egentligt naar man har en trillebör fyldt med raadne aebler? Skal man smide dem i en compostbeholder? i skraldespanden? eller blot i en aaben bunke paa jorden?

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Månsson, 13. september 2005 kl. 18.02

Er det kun æbler som sidder på træet der smitter eller skal jeg samle frugten op under træet?

Jeg har en nabo hvis hus har sommerhus status, hans træer er meget befængt med denne svampesygdom, smitter hans træer mine træer.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per, 24. september 2005 kl. 12.54

Ok "gul monilia", så det er det, mit Ingrid Marie træ fejler.

Angrebet er blevet værre og værre de sidste 3–4 år.

Jeg forsøger ellers at fjerne alle angrebne og indtørrede æbler.

Da angrebet er over alt på træet, og da det er de fleste æbler det angribes, har jeg svært ved at tro, at det kun er ved berøring af gamle indtørrede frugter, at de smitter.

Jeg har også oplevet at angrebet er sprunget til et figentræ, blommetræ, og summerred- æbletræ, som står i samme have. Så der må vel være flere smitte kilder eller metoder.

Jeg vil nødigt fjerne mit ellers så pragtfulde Ingrid Marietræ, så kan jeg sprøjte som et sidste forsøg?

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 6. september 2006 kl. 16.11

Kunne godt tænke mig at høre om Per har haft angreb også i år (2006) af gul monilla. Jeg oplever nemlig det samme, altså på HELE træet. Det er også Ingrid marie.

lone

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. september 2006 kl. 9.38

Hej i forsamlingen om æbler med monilia. Synes også vi skal holde den "politisk korrekte tone" – kald de mørke æbler for mumier – så er der ingen, der føler sig trådt på. Hvis man har opholdt sig i Afrika – bruger man ikke det andet ord.

Smitte sker ved berøring, men I skal være opmærksom på, at denne berøring ligeså godt kan ske af insekter, fugle og vores egne fingre, men den største smitte sker når frugterne hænger så tæt, at de rører hinanden.

Derfor fjern alt sygt materiale og når træet har smidt bladene, skal alt der ligner frugt på træet fjernes og væk fra området – om det ligger i komposten eller et andet sted og rådner og dermed forsvinder – er nok ligegyldigt, men jeg ville fjerne det mange meter fra æbletræerne. Livet er for kort til den slags ærgelser.

Venlig hilsen
Boi – www.de-gamle-sorter.dk

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 7. september 2006 kl. 10.19

ENIG.

lone

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per, 8. september 2006 kl. 11.00

Hej lone.

Ja jeg har også monilia-angreb i 2006.

Det er måske en anelse mindre end sidste år.

Jeg er alligevel skuffet over angrebet, da jeg var meget grundig i vinters med at fjerne evt smittebærere på træet.

Jeg har stadig angreb i ingrid marie træet og summerred træet. Figentræet og blommetræet er ikke inficeret i år. (der var dog kun een blomme)
Jeg tror omfanget af sygdommen i min have skyldes, at jeg de første år ikke gjorde noget var at bekæmpe den.

Jeg kan kun anbefale, at man tager angrebet meget alvorligt- også fra starten.

Mvh
Per

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 8. september 2006 kl. 18.48

Hej Per.

Tak for dit svar. Jeg vil så også prøve at fjerne alle mumier og rådne æbler inden vinteren sætter ind. det er et lille æbletræ jeg har, så det burde være til at overkomme.

Hilsen Lone.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erling Olsen, 31. december 2007 kl. 11.33

Igennem 10 år havde vi et pragtfuldt paradisæble, Malus Gorgeous, som bar 1000-vis af æbler, som knaldrøde og flotte overvintrede på træet, og i februar/marts, når frosten lettede, blev de røde æbler til fugleføde.

Nu har vi købt nyt hus. Plantede for tre år siden et træ magen til.

Det får også mange frugter, men de rådner og smatter ud på træet allerede i oktober/november.

Hvad kan være forskellen.

Ernæringsfejl? Mangelsymptom?

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 29. september 2010 kl. 11.07

Kan man spise de æbler, der kun har et begyndende angerb?
Både blommer og æbler re ramt hos mig, svedskeblommer værst, reine clauder næsten ikke. Jeg må ud med riven.

Nyt svar til emnet »Rådne frugter på træerne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-post-adresse):
Bjarne’s frø og planter
Juliana drivhuse
90 sorter af tomater
Land Højbede – højbede og plantekasser til den spændende have.
Vitavia drivhus fra OPJ.
Gartneri Toftegaard
Solsikken
Clematis Danmark

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Rådne frugter på træerne«

Søg:

Stψt Havenyt.dk

Til forsiden…