Forum

Kommentarer til »Forårs- og pibeløg som flerårige«

På denne side finder du kommentarer til teksten Forårs- og pibeløg som flerårige. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 18. september 2003 kl. 0.15

Jeg har først fornylig fundet ud af, at pibeløg er flerårige. Men hvordan høstes de? Hvis man trækker dem op, kommer de vel ikke igen. Og hvis de skæres af, skal man så skære det hele af eller lade et blad eller to sidde? Og hvor højt skal man skære?

Hvad er i øvrigt forskellen på forårsløg og pibeløg?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. september 2003 kl. 23.10

Både forårsløg og pibeløg deler sig i foråret, så hvert løg bliver til flere – ofte 3–4 stk. Man kan så høste nogle af dem og lade nogle blive stående og vokse videre. Pibeløg og forårsløg kan også høstes som purløg ved at høste nogle blade på planten og lade et par stykker sidde. Der kommer så nye, hvis du nipper af, så du ikke fjerner vækstpunktet for de ny blade.

Pibeløg er mere vinterhårdføre og tåler temperaturer ned til 10° frost. Dyrkes de til vinterafgrøde bør de beskyttes, f.eks. i en drivbænk. Hvis de ikke beskyttes vil de ligesom forårsløg komme igen i det tidlige forår med ny top.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 6. oktober 2006 kl. 14.56

Elephant garlic er skam egnet til dyrkning i DK. Jeg sætter om efteråret og har aldrig oplevet andet end at den er fuldt hårdfør.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. marts 2017 kl. 21.16

Interessant artikel. Jeg har netop gjort samme erfaring med overvintrede forårsløg. Fotoet er taget i går. Lige nu føles de lidt bløde men jeg håber da at de når til et punkt med god brugskvalitet.
Jeg har for resten også overvintret evighedsspinat. Nogen erfaringer med det?

5 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2017 kl. 21.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. marts 2017 kl. 8.59

Jeg er lidt misundelig på din række med forårsløg - du kan spise de lækreste forårsløg i hele april måned, men pludselig går de i blomst. du kan godt plukke nogle af de nye blade og bruge dem som purløg allerede nu.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. marts 2017 kl. 20.05

Det vil jeg prøve. Det er altid en fornøjelse at høste de første "nye" afgrøder i køkkenhaven.

Gad vide om man kunne slippe af sted med en sen såning af forårsløg i August/September?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. marts 2017 kl. 0.29

Såede løg til overvintring skal sås omkring 15. august ifølge Peter Norris. Jeg såede også forårsløg på det tidspunkt, og de blev plantet i drivtunnel omkring 1. november. De blev lidt små, syntes jeg, men de fleste har overlevet og er begyndt at vokse lidt nu. Jeg prøver igen - sår nok 10.august.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. marts 2017 kl. 9.19

@ martin larsen du kan da hente et par planter her ved kalundborg

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Birch Nielsen, 28. april 2018 kl. 10.10

Karna, er det almindelige kepaløg, man kan så 15. august til overvintring?
Kender du i øvrigt Babington porreløg, som er meget brugt i permakultur?

Nyt svar til emnet »Forårs- og pibeløg som flerårige«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Forårs- og pibeløg som flerårige«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider