Forum

Kommentarer til »Rådyr i haven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Rådyr i haven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Hansen, 17. marts 2010 kl. 8.42

Lokale forhold spiller afgjort ind mht hvad rådyr spiser. I min have gælder det om at være hurtig med at plukke brombær, inden de guffer bærrene i sig. Selve planten lader de dog stå.
Raketblomsterne klipper de hvert år ned til ca. 20 cm højde.
I år har rådyrene for første gang spist af mine asters. Efter den første frost havde været der, begyndte de at spise blomsterhovederne og inden efteråret var forbi, var samtlige blomster væk.
Jeg tilgiver dog rådyrene, de giver mange gode oplevelser.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Hansen, 7. maj 2010 kl. 16.05

Streg fjerbusk fra listen, for jeg har lige fået en beskåret kraftigt af rådyr i haven :-)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Riborg Dæhnert, 5. januar 2011 kl. 18.54

I min "have" nøjes rådyrene med at gnave i små lærke-, ege- og fyrretræer. Og nogle paradisæblebuske har også fået en studsning. Løgplanterne rører de ikke, ej heller brombærrene. De er måske ikke sultne nok? Jeg har lagt gulerødder ud til dem, dem rører de heller ikke her i denne barske vinter. Og jeg kan se, de har været ved fuglefodringspladsen, det er måske æblerne, de har været ude efter?
I efteråret oplevede jeg nemlig sært nok, at de forgreb sig på en kasse æbler, der stod på terrassen? Ærgerligt nok havde de gnavet i de fleste af dem, ikke noget med at spise op.
Jeg er forøvrigt imponeret over dine rådyrbilleder. Har du været tæt på, eller har du bare et smaddergodt kamera? Er de optaget udendørs eller gennem et vindue?
Jeg har nemlig kun kunnet filme "mine" gennem vinduet - med et ikke særlig godt resultat.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Futtrup, 6. januar 2011 kl. 16.48

Spændende at høre, at rådyr også æder fjerbuske og raketblomster. Mht æbler, så er det nærmest slik :-)

Og så vil jeg da lige tilføje, at den omtalte metode med skyllemiddel virkede vældig effektivt i sommer. Lige så snart jeg holdt op, vendte rådyrene dog tilbage, og i løbet af efteråret stammede de samtlige roser op!

Tak for de pæne ord, Riborg :-) Rådyrene kommer tæt på huset, og de er fotograferet gennem vinduet med en smule zoom - så ses ruden nemlig ikke. Men det kræver både tålmodighed og held at få et godt motiv i "kassen".

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Binderup Dyrst, 28. maj 2011 kl. 14.19

Det er godt nok ikke rådyr men dådyr jeg har i min have, men jeg går ud fra at menuen stort set er den samme.

Kan derfor berette at hverken forsythia eller uægte jasmin ikke går ram forbi, men nydeligt bliver studset til ukendelighed så snart de får blade.

Nyt svar til emnet »Rådyr i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-post-adresse):
Vitavia drivhus fra OPJ.
90 sorter af tomater
Bjarne’s frø og planter
Planter med posten
Solsikken
Trifolium Frø

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Rådyr i haven«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…