Forum

Kommentarer til »Bør man kompostere aviser?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Bør man kompostere aviser? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 7. oktober 2003 kl. 12.33

Det er best at køre aviser til gendbrug

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 29. april 2009 kl. 0.44

Jamen hva' så med den der potmaker? Der reklameres jo med at man kan lave sine små potter af avispapir og bruge dem til udplantning...

Jeg har fået en potmaker, men har ikke taget den i brug, fordi jeg er i tvivl om hvorvidt avispapir i jorden er foreneligt med en økologisk målsætning.

Hvad mener i?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. april 2009 kl. 8.06

Hej wina fiona

Det er lige her, der er brug for mere viden...

Prøv at kontakte din avisredaktør – hun / han ved (måske?) om papir eller trykfarve kan være skadeligt.

Eller måske kan Miljøministeriets Informationscenter (info@mim.dk) bidrage med information.

Jeg bruger selv "Potmaker", men kun til avissider uden "kulørte" indslag... Og så anvender jeg lerpotter, så langt det kan lade sig gøre. Men lerpotter er jo heller ikke uden produktions- og transportomkostninger for miljøet, selv om de anvendes mange år...

Jeg håber, du om ikke så længe kan fortælle nyt om emnet her på havebænken!

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. april 2009 kl. 9.06

Der er mange hormonforstyrende stoffer i tryksværte som planterne optager. Gamle aviser hører hjemme i genbrugs containere som kommunen har opstillet.

Man må ikke engang rulle dem sammen mere og brænde dem i brændeovnen da både røgen og asken er giftig.

Fiskehandleren må heller ikke pakke fisk ind i gl. aviser mere.

Kan køkkenrulle ikke bruges til at lave potter?

Mvh. Svend Høst

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 29. april 2009 kl. 10.14

Det undre mig, at jeg ikke har kunnet finde noget om emnet på nettet, og at selv de hjemmesider der sælger økologiske frø anbefaler at bruge avispapir til potmakeren.

Nu har jeg mailet Miljøministeriet med mit spørgsmål. Og kommer der svar, vil jeg poste det her i denne tråd.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. april 2009 kl. 14.15

Det stod i en artikel i ingenøren, men hvis du kun bruger avispotterne til blomster og planter som ikke skal spises er skaden vel til at overse.Persoligt ville jeg ikke bruge avispotter, jeg bruger masser af plastpotter til mine planter og de kan genbruges masser af gange.

Du kan jo prøve at kontakte en sikkershedsmand på en af de store dagblade, han ved alt om de skadelige ting omkring tryksværte.

Mvh. Svend Høst

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. april 2009 kl. 16.19

Aviser kan også brændes i brændeovnen, men tror nu ikke det dur i komposten.

Mvh Eivin (^_^)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 13. juni 2009 kl. 15.11

Fik iøvrigt svar fra Miljøministeriet, at de havde sendt mit spørgsmål videre til nogle eksperter, så jeg venter spændt på de kommer med et bud på avispapir/ikke-avispapir...

Iøvrigt kunne dette forum vel slippe for ovenstående kommentar, og mange andre ligende, hvis her som andre steder på nettet var profilpligt med foto + personlige oplysninger for at kunne deltage aktivt i forum.

Nyt svar til emnet »Bør man kompostere aviser?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Bør man kompostere aviser?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider