Forum

Kommentarer til »Jordskokker«

På denne side finder du kommentarer til teksten Jordskokker. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Brøndum, 4. november 2003 kl. 8.51

Jeg er den lykkelige ejer af en af de blomstrende sorter af jordskok, jeg kender ikke navnet på den. Jeg har igennem ca. 20 år sorteret knoldene om foråret så kun de mest regelmæssige får lov til at føre slægten videre. det har efterhånden bevirket at mine jordskokker er næsten runde. Ud over de velsmagende knolde glæder jeg mig over de smukke gule blomster, som springer ud i begyndelsen af september, højt til vejrs i den ca.3 meter høje hæk, som i løbet af sommeren skyder op af jorden.

2 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liliana Nielsen, 4. december 2005 kl. 11.16

Hvilke vitaminer og mineraler indeholder jordskokker?

Hvor kan man købe den bedste sort?

3 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 4. december 2005 kl. 18.36

Hej Liliana. Mine jordskokker blev sidste år 380 cm. høje. Afbilled i avisen som de højeste. De er meget "knollet". De giver stort udbytte. Alle kan ikke fås op, så der kommer nye næste år, uanset. Den nemmeste måde at rense dem på er at save skaftet over på en toiletbørste så den kan pladseres i en boremaskine patron, anbringe kartoflerne i en spand vand, men først knække knoldene af, hvor jord putter sig. Børsterne skal nok rense jordskokkerne. Det samme gør jeg med blåmuslinger, andre grønsager og afskælning af sild.

Jeg har lige købt glatte jordskokker i Føtex og Brugsen. De er dyrket af Bo Esbech, 5450 Otterup nord for Odense. Pris det ene sted 37,00, det andet ste 50,00 kr./kg. Ca 300 gr. i bakken.

Jeg købte en glimrende grønsagsbørste i Fakta på en 20 cm. længde. Gode stive børster, vipbart skrælleblad, to forskellige øjne til at fjerne "øjne" med grøntsagerne – vist nok 8 kr. Den er god. håp

4 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 3. marts 2006 kl. 12.53

Er der nogen, der vil sælge blomstrende jordskokker? Jeg bor lige nord for Århus, men vil gerne betale for en håndfuld knolde + forsendelse, hvis en eventuel sælger bor langt fra Århus.

På forhånd tak!

mvh,

Christian Ernstsen

mail: christian snapelA ernstsen pungtum dk

(erstat "snapelA" med @ og "pungtum" med "...")

5 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: P. Brendstrup, 6. marts 2006 kl. 11.00

Det lyder meget spændende med de jordskokker.

Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt de som kartofler skal ligge og spire først inden de kommer i jorden?

Eller om jeg bare kan grave dem ned, direkte fra posen, jeg køber i supermarkedet?

6 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 6. marts 2006 kl. 15.04

Jordskokker skal ikke lægges til forspiring. Hvis du finder nogen pæne, glatte nogen i et supermarked nu, så lad dem ligge i køleskabet, indtil sne og frost er væk. Du kan læse mere her Forsiden > Køkkenhaven > Grønsager > Rodfrugter > Jordskokker

7 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 10. september 2006 kl. 13.27

Til dem der gerne vil købe blomstrende jordskokker, så kan der flere steder på internette de købes bl.a. www.ntra.dk/planter/jordskokker, som beskriver flere forskellige sorter.

Mvh.

Lars

8 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Estrid Dickmeiss Allesø, 11. oktober 2006 kl. 11.56

Er der nogen der kan fortælle om jordskokker indeholder lige så meget stivelse som kartofler?

Det håber jeg ikke for den ville være sådan en god erstatning for de af os, som ikke tåler stivelsen så godt.

På forhånd tak for svar.

Mhv Estrid

9 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 11. oktober 2006 kl. 12.39

Hej Estrid,

jeg fandt en side, hvorpå der står: "Knoldene indeholder ikke stivelse som kartofler, men i stedet inulin, som er opbygget af fructose-enheder. Dette har betydning for diabetikere..."

Nu er det jo internet, og man skal anvende kildekritik (især når det kan have helbredsmæssig betydning om man tror på indholdet!), men det står her:

www.vom.dk/vismad2.asp?id=58

mvh,

Christian

10 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 11. oktober 2006 kl. 18.14

Jeg blev lidt nysgerrig da jeg læste ovenfor at jordskokken indeholder inulin og at det kan have betydning for diabetikere, så jeg undersøgte sagen.

Jeg fandt også ud af at også artiskokker, dahlia-knolde og porrer indeholder inulin.

www.diabetes.dk/default.asp?id=1160:
Via dette link fandt jeg følgende.

Næringsindhold pr. 100 g
Energi 298 kJ
Kulhydrat 14,1 g
heraf kostfibre 2,6 g
Fedt 0,6 g

Findes i nogenlunde ligelige mængder af stivelse og inulin. Inulin er bundet således, at det stort set ikke spaltes i den menneskelige fordøjelseskanal pga. manglende enzymer. Inulinen forgæres af tyktarmens tarmflora. Dvs. inulin giver ikke stigning i blodglukosen.

Så ifølge diabetes.dk kan man altså godt æde løs af dem...

11 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 11. oktober 2006 kl. 21.43

Hej anders.

Jeg har arbejdet med diabetes i flere år og mig bekendt kan man ikke "æde løs " af noget som helst når man er diabetiker.

På et tidspunkt blev jordskogger fremhævet,især vegetarisk,som insulingivende og ihvertfald ikke skadelige for diabetikere.Idag sidestiller man dem med kartofler,diætistisk.

Venlig hilsen Sanne

12 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. oktober 2006 kl. 13.35

Ja og Inulin er som at hælde benzin på bålet -når det når til tyktarmen glæder alle Coli bakterierne sig til at lave masser af tarmluft af brændstoffet (prutter).!

13 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne M.Fredsted, 19. februar 2007 kl. 14.44

Jeg har meget lyst til at købe nogen af dine blømstrende jordskokker. jeg har kun de almindelige og ville blive rigtig glad for at dyrke de blomstrende. Kan det lade sig gøre?

14 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 19. februar 2007 kl. 15.16

Hej Marianne,

det fremgår ikke helt tydeligt hvem du henvender dig til, men du er velkommen til at få en håndfuld eller to af mine blomstrende jordskokker (kontaktoplysninger ses i indlæg 4 i denne tråd).

Jeg var så heldig at få forærende en portion selv, og giver gerne videre til andre entusiaster til samme pris! :-)

Sidste år var knap så godt rent jordskokkemæssigt, da det var tørt, og vi har meget sandet jord her på matriklen, så udbyttet var yderst begrænset. Jeg har derfor ladet stort set alle jordskokkerne ligge i jorden vinteren over, men man kan vel godt grave nogle af dem op nu?

– Christian

15 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 22. februar 2007 kl. 14.17

Jeg købte nogle røde jordskokker i et supermarked, som jeg lagde sidste år (2006). Jeg har haft et stort udbytte, men det undrer mig, at ca. halvdelen af planterne "leverer" røde skokker og resten bliver nærmest hvide. Har nogen svaret på hvorfor? De havde i øvrigt alle fine gule blomster.

16 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Stamp, 23. oktober 2007 kl. 21.12

Jeg holder meget af jordskokker, og køber dem tit. Imidlertid vil jeg gerne vide noget om deres vitamin- og mineralindhold, hvis det er muligt. Eller er der nogen, der kender en hjemmeside med oversigt over grønsager og deres vitamin- og mineralindhold?

Jytte

17 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 23. oktober 2007 kl. 21.59

Hej Jytte,

prøv denne her:

www.foodcomp.dk

(klik på "Søg fødevaredata" og indtast søgeord – den er lidt pernitten omkring stavning og former, så man skal fx ikke søge efter "jordskokker", men efter "jordskok").

Jordskokker er her:

www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0101

– Christian

18 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 31. august 2008 kl. 15.58

Hvor skal jordskokker placeres?

jeg er i gang med at planlægge en større omlægning af min køkkenhave, og har store problemer med at få placeret jordskokkerne. De giver jo meget skygge i sig selv, så man skal passe på hvor man stiller dem – men kan de selv tåle skygge? Jeg har en blomstrende sort.

Hilsen
Randi Lauridsen

19 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Cecillie Mørch, 6. januar 2009 kl. 16.49

Udbytte af jordskokker og plantens højde:
En bekendt sagde i sommer til mig, at han havde hørt, at det ville give større udbytte af jordskokkerne, hvis man holdt planten lidt nede i højden, så der ikke skal bruges så meget kraft til at vokse opad.

Men hvis man klipper planten lidt ned, bliver den så ikke bare bredere, og så er man egentlig lige vidt rent udbyttemæssigt?

20 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. januar 2009 kl. 19.21

Hej Lone Cecilie Mørch

Det er muligt, at planten ved en moderat nedklipning står bedre fast i efterårsblæst og ikke får brækket helt så mange skud og blade af. Hvis planten i en længere periode kan have en stor bladmasse, der kan samle energi, vil der kunne oplagres mere af den i rodknoldene.

Sådan kan man forestille sig at det er – men nogen kunne måske gøre forsøg i deres egen have? Og senere fortælle om udfaldet her i Forum'et :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

21 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2009 kl. 20.52

Mit gæt ville være at planten vil forsøge at kompensere for det tabte. Jeg ville også mene at jo mere grønt planten har til rådighed (sammen med gødningen) jo mere sukker kan den fremstille i knoldende. Hvis man hindre den i at kunne danne sukker går det ud over høstmængden i sidste ende.

Det er derfor vigtig at man så gør det sidst på sæsonen.

Man kan i stedet for spare lidt på kvælstoffet så man ikke får så stor en grøn busk ud af den, men jo mere grøn, jo mere sukker.

Normal er jordskokker noget man slås med i flere år efter, hvis ikke man får alle rødderne med sig op og en meget taknemmelig grønsag. Ydermere risikere man at der kan gå råd i stænglerne og dermed i rødderne. Det sidste er dog min egen "skrivbords teori"

22 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2009 kl. 21.51

Jeg er selv en blomstrende jordskok og den visner som regel i oktober – november måned.

Jeg tror at man skal lade stilken sidde så den energi, der sidder tilbage i stilken går ned i rødderne.

Jeg undre mig i øvrigt over, hvis dine jordskokker vælter. Kan det ikke skyldes at de muligvis står for mørk? og derfor søger imod lyset

23 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte, 2. marts 2009 kl. 12.22

Kan man dyrke jordskokker i en meget stor balje?

24 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. marts 2009 kl. 20.24

Hej Gitte

Prøv da – men forvent ikke at kunne høste mange / store jordskokker til efteråret.

Med venlig hilsen fra
Lone

25 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. marts 2009 kl. 20.24

Hej Gitte

Prøv da – men forvent ikke at kunne høste mange / store jordskokker til efteråret.

Med venlig hilsen fra
Lone

26 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Diesel Kristiansen, 23. september 2009 kl. 15.19

Jeg har nogle meget høje nogen af slagsen og et par stykker er væltet i blæsten...

Hvornår kan man "save" dem ned, for det skal vel ikke stå sådan hele året rundt, eller hva?

Smager i øvrigt utrolig godt.

27 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 2. november 2009 kl. 19.20

Jeg har jordskokker som hegn mellem køkkenhave og mark. De kommer år efter år, uden det store arbejde. Jeg graver dem op, som jeg skal bruge til mad, eller forærer dem til venner og bekendte, og så har jeg rodfrugter til mine får hele vinteren.

De er en del knoldede, så jeg har købt nogle glatte knolde i Føtex, som jeg satte i foråret. De har nogle meget store blade, men ingen blomster som mine gamle. Jeg prøvede at grave en plante op i September, men de havde kun noglesmå knolde endnu (håber de bliver stører) de gamle jordskokker var store og fine på samme tid.

Jeg har ladet mig fortælle at jordskokker er i familie med solsikken, er der nogen der har viden omkring det?

Venlig hilsen Lise

28 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 2. november 2009 kl. 20.04

Jeg har også plantet en del jordskokker her i weekenden. Har valgt nogle fine runde slags fra Tange Frilands Gartneri. Skal de grå på stedet nogle år før man kan høste gode store knolde? eller skal de bare gødes godt gennem sommeren?

29 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. november 2009 kl. 20.25

Til efteråret bør du kunne høste af dem. Men jo længere tid de står jo flere knolde dannes der. Jeg har sat mine op af komposten og kun give dem kaningødning med en del halm i.

Så kan de tage lidt fra komposten. Men de lader ikke til at være de mest næringskrævende planter at dyrke, men lidt godt kompost vil de gerne have. Jeg vil tro at de skal gødes som kartofler, dvs ca. 15 gram kvælstof pr. kvm.

30 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 28. januar 2010 kl. 13.07

Er det lige som kartoflen, - de får mange knolde på hver plante?

31 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Skov, 19. april 2012 kl. 21.55

Har læst om og smagt den skønne jordskok, og jeg vil gerne have nogle i min have. Jeg fandt et link her på siden, hvor det er muligt at købe en type jordskokker som kun er ca 120-150 cm i højden og blomstrer. Det er imidlertid kun muligt at købe minimum 5 kg - og så mange har jeg slet ikke plads til i haven. Er der nogen der har den slags jordskokker? Vil du sende nogen til mig? Jeg betaler gerne fragt og måske et beløb oveni?

32 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René R., 18. august 2017 kl. 14.00

Jeg har jordskokker i min have, men har ikke høstet flere år.

Kan man se forskel på "årgangene" ved høst?

René Rose

33 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 18. august 2017 kl. 14.39

De knolde du høster til efteråret vil altid være nye knolde. De knolde der ligger i jorden fra året før, bruger deres kraft til at producere de nye knolde :-)

34 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. august 2017 kl. 17.49

Jordskokker bruger man fra efteråret og indtil de skyder i april/maj

Nyt svar til emnet »Jordskokker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Jordskokker«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider