Forum

Kan en sommerfuglebusk gro i krukke?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. juni 2014 kl. 22.45

Jeg kan trods mine mange kvadratmeter have ikke finde en egnet plads til en sommerfuglebusk som jeg har gravet op fra fortovet. Det er lige før den blomstrer nu. Jeg kunne tænke mig at have den i en krukke på terassen. Kan så stor en busk overleve i en 10 liters krukke?
Kan jeg eventuelt klippe den ned så den forbliver lille - dvs. max 1 m høj?
Ingeborg

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 30. juni 2014 kl. 7.22

ja jeg har alle mine i krukker, det startede med Flower power som er lidt sart, og så kom der en Globosa til, jeg har 6 sommerfuglbuske. det kan være lidt svært at se krikken på billedet.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 30. juni 2014 kl. 7.23

der skulle stå krukken Ingeborg

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 30. juni 2014 kl. 8.04

Du skal være opmærksom på der er sommerfuglebuske i forskellige størrelser og vælge de små. Nogle bliver over to meter selv om de bliver skåret ned til 30 cm. Jeg ville være bekymret for overvintringen i krukker da sommerfuglebuske jo kan fryse noget tilbage, men eg ar ingen erfaringer med dem i krukker

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 30. juni 2014 kl. 8.16

de alm sommerfuglbuske bliver ude da de er i frostsikre krukker og de klarer sig fint, de eneste 2 jeg har inde i mit vinterhi er Globosa og Flower Power,
Mine er ikke frossen ned i de i 5 år de har stået i krukkerne og det er de alm store, da det er planter jeg selv har lavet fra store buske hos en blomsterveninde jeg har på Bornholm, dem hun har er over 2 m, men når de kommer i krukker begrænser man deres rødder, jeg giver mine en gang farmergødning i en kande vand om foråret, ellers gør jeg ikek noget udover at klippe visne blomster af

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juni 2014 kl. 9.55

Hej og tak for svarene. Dem er jeg glad for at læse. Det drejer sig om en plante, som jeg har gravet op fra fortovet i formodning om at det var en selvsået Budleya. Det har jeg på et tidligere tidspunkt fået bekræftet her i forum.
Men fordi jeg nu ikke rigtig ved, hvor jeg skal placere den, vil jeg til efteråret plante den i en krukke. Måske købe et par stykker i andre farver.
Jeg har for lang tid siden efterlyst planter til krukker, som kunne være "genbrug" fra år til år. I min alder skal man reducere havearbejdet, så man også kan klare haven fremover uden at synes at det bliver for træls, fordi man ikke magter alting så godt længere.
Endnu er jeg ikke nået så langt - men i haven skal man jo gøre mange ting "på sigt".
Mange havehilsner
Ingeborg

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 30. juni 2014 kl. 11.50

Jeg har heuchera i nogle krukker, så har jeg nogle krukker hvor der er silkeplanter i, dem kører jeg så i mit vinterhi da de ikek kan tåle alt for megen frost,

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 30. juni 2014 kl. 14.37

Jeg har med held haft sommerfuglebuske i krukker - hos mig selvsår de som ukrudt :o)
Jeg har såmænd også en lang række andre buske i krukker, bl.a. forskellige weigela, spirea og deutzia. Sågar en dronningebusk, en syren og et birketræ har jeg i krukke på terrassen. Og de trives fint, overvintrer i krukkerne og bliver ikke voldsomt store. Jeg har også rigtig mange hortensia i krukker, men de kommer ind og står lidt beskyttet om vinteren.

Jeg udskifter det øverste jord hvert andet år og vander dem ellers med gødningsvand sammen med alle sommerblomsterne.

Udover alle buskene har jeg mange forskellige stauder i krukker, bl.a. mange hosta, geranium, brudeslør, heuchera og krydderurter som salvie, citronmelisse, malurt mv.

For år tilbage havde jeg også en rabarber i krukke. Det var en fantastisk krukkeplante i nogle år, så kunne den ikke mere.

Så der kan gro mange ting i krukker. For mit vedkommende handler det dels om økonomi (har over 200 krukker), dels om at det simpelthen bliver for kulørt hvis der kun er sommerblomster i krukkerne, og samtidig giver buskene noget højde til en del af krukkerne.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juni 2014 kl. 15.08

Hej Trine - og tak for inspirationen.
200 krukker der skal vandes? Tak spids! Jeg har store krukker og sikkert ikke flere end 12-15 stk. Der har jeg rigeligt at vande - og vandet fra regntønderne slår omtrent til. Hvordan klarer du at vande 200 krukker?
Ingeborg

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 1. juli 2014 kl. 8.21

Se netop DET spørger jeg også ind i mellem mig selv om :o), men hvor der er vilje er der vej.

Det er et stort arbejde at holde alle de krukker, men jeg hygger mig jo med det. De fleste står på vores store terrasse, som ville være ret gold uden mit krukkeshow :o) og så bliver de vandet med brusehoved på vandslangen når regnvandstønderne er tomme. Og med kander når der skal gødning til, jeg prøvede på et tidspunkt at tælle hvor mange kander jeg fyldte, men opgav undervejs.

En del af krukkerne er så store at de ikke behøver vand dagligt, det letter også foretagendet lidt. På billedet kan du se lidt af mit krukkeshow i aftenlys.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2014 kl. 14.47

Hej Trine
Det var dog imponerende. I dit sted ville jeg nu nok have lavet nogle bede omkring terassen og nøjes med nogle få krukker. Det er, hvad vi har gjort. Og nu er jeg også ved at reducere yderligere sådan at krukkerne ikke skal beplantes med nye sommerblomster hvert år.
Vi har desværre hverken naboer eller andre bekendte, som vi kan få til at vande. De ser gerne efter huset - men jeg kan ikke belemre dem med vanding også. Måske, hvis det var vanding med vandværksvand og slange. Det har jeg slet ikke tænkt på.
I hvert tilfælde har jeg i år kun meget få købte sommerblomster i mine mega-store krukker. Derfor mit spørgsmål om Budleya i krukke. Det vil være skønt at se de mange sommerfugle fra terassens "udkigsposter".
Ingeborg

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2014 kl. 14.55

Jeg tror at min sommerfuglebusk hører til de store og tænker, at jeg kan holde den lidt nede ved at klippe den næsten helt ned om foråret. Kan jeg mon også klippe tilbage een gang mere mens den blomstrer? Normalt har jeg på min egen Black Knight sommerfuglebusk (har den ikke mere) foretaget en beskæring til 30 cm over jorden og løbende klippede afblomstrede klaser væk.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Kan en sommerfuglebusk gro i krukke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kan en sommerfuglebusk gro i krukke?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider