Forum

Beskæring af højt birketræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Behrendt K., 20. marts 2017 kl. 9.48

Jeg er nyslået haveejer og har derfor brug for et godt råd angående beskæring af et birketræ. Det er omkring 10-12 meter højt og har flere knækkede grene oppe i toppen. Derudover hænger nogle af de øvrige grene ud over en smal vej, som beboerne i området benytter sig. Der falder jævnligt mindre grene ned på vejen og det vil vi gerne begrænse.
Jeg har derfor kontaktet en anlægsgartner, som har oplyst, at man senest i marts skal beskære et birketræ. Men jeg har læst nogle steder, at det er det værste tidspunkt, da træet bløder meget ved beskæring på det tidspunkt. Hvad vil I anbefale mig at gøre?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 20. marts 2017 kl. 10.08

Hej Birgitte.

Hårdt og brutalt: Skær det helt ned til jorden.

Et birketræ kan aldrig beskæres uden det kommer til at ligne en vansiret skabning.
Så kan du vælge om du vil slå roden ihjel og plante noget andet, eller lade den skyde nyt fra stubben.

Vh. T&HPP

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. marts 2017 kl. 13.45

Det kan ikke beskæres. Fæld det- og få en professionel til at gøre det.
Det koster noget, men det koster mere, når det lægger sig i et stormvejr i naboens tag.

Ja, det bløder nu. Og det kan gengro. Men få det væk og få et andet og mere heldig træ i stedet for.

Mvh
Tine- hvis smukke store kastanjetræ røg.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. marts 2017 kl. 15.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. marts 2017 kl. 16.23

Jeg vil også sige, at birk er uegnet til beskæring. Prøv at se rundt i dit kvarter, hvor ynkelige de ser ud, når der er beskåret.
10-12 m lyder nu ikke meget for et træ (et træ er 30-40 m), så du skal blot have hjælp af en, der kan håndtere en motorsav, en bøjlesav eller en god økse.
Og vælg så det nye træ med omhu!

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Behrendt K., 20. marts 2017 kl. 19.54

Tak for jeres svar :-) Jeg lader være med at beskære det som først planlagt, men der er et par grene, som godt kunne trænge til at blive skåret af. Kan man gøre det på denne årstid, uden det går for hårdt ud over træet?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. marts 2017 kl. 19.57

Smågrene kan man altid skære af.
Men du kan overveje, om ikke du skal opsamle birkesaften, som vil vælte ud af såret. Den kan drikkes mm.
Men du kan også vente til senere, hvor der ikke er så megen saftstigning i træet.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Behrendt K., 20. marts 2017 kl. 21.53

Ok, det er godt at vide :-) Jeg har set på træet i dag med lidt andre øjne - det er flot som det, på nær de grene som hænger ud over vejen og kan være til gene for naboerne. De øverste grene, der er knækket i forbindelse med et voldsomt snefald sidste år, udgør ikke nogen fare, når de på et tidspunkt falder ned af sig selv.

Nyt svar til emnet »Beskæring af højt birketræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af højt birketræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider